پوشش شبکه گازرسانی کشور تا 3 سال آینده به  ۱۰۰ درصد می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: ایران نخستین کشور دنیا خواهد بود که ظرف سه سال آینده به پوشش شبکه گازرسانی ۱۰۰ درصدی دست می‌یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، حسن منتظر تربتی در نخستین نشست خبری بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران صبح امروز (چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) در محل ستاد خبری گفت: توسعه شبکه گازرسانی کشور ظرف دو تا سه سال آینده به‌طور ۱۰۰ درصد محقق می‌شود و در سراسر دنیا نخستین کشوری خواهیم بود که به توسعه کامل شبکه گازرسانی دست خواهیم یافت.  

وی با اشاره به اینکه صنعت گاز کشور مسیر پر فراز و نشیب، اما رو به جلویی را طی کرده است، گفت: خوشبختانه با دارا بودن مخازن عمده گاز در کشور و توانمندی خوب در بخش کالا شاهد توسعه این صنعت در سال‌های گذشته بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: توسعه گازرسانی در داخل کشور به لحاظ رساندن انرژی پاک به دوردست‌ترین نقاط شهرها و روستاهای کشور، یکی از نقاط قوت صنعت گاز کشور به شمار می‌آید.

منتظر تربتی درباره پایداری و قابلیت اطمینان در شبکه گازرسانی کشور گفت: شبکه انتقال گاز قابلیت واردات و صادرات گاز در تعامل با کشورهای همسایه را دارد، همچنین پایداری در گازرسانی به دوام در تولید گاز بستگی دارد که این موضوع در سال‌های اخیر با تلاش‌های مهندس زنگنه در حوزه تولید میدان مشترک گازی پارس جنوبی محقق شده است و دیگر بابت تولید گاز در کشور نگرانی نداریم.

وی درباره وضعیت شبکه خطوط لوله گاز کشور تصریح کرد: خطوط انتقال گاز ایران اکنون به یک شبکه نت‌ورکی در سراسر کشور تبدیل شده که از ایمنی و پایداری کافی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران سیل اخیر را آزمونی برای شبکه گازرسانی عنوان کرد و ادامه داد: مزیت شبکه گازرسانی کشور این است که به گونه‌ای گسترش یافته که افزون بر تامین گاز کشور، می‌توانیم به کشورهای دیگر در بخش توزیع گاز خدمات‌رسانی کنیم و علاوه بر آن به خودکفایی در بخش تامین کالا شرایط خوبی داریم.

تربتی با اشاره به اینکه در بخش تامین کالای مورد نیاز صنعت گاز برای اجرای پروژه‌ها نیز هم‌اکنون نگرانی وجود ندارد، تاکید کرد: پابه‌پای صنعت گاز، تولید داخل هم توسعه یافته است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به سطح بالای توانمندی و تخصص در بخش سرمایه انسانی صنعت گاز گفت: خوشبختانه در بحران سیل اخیر، بخش گاز مطمئن‌ترین خدمتی بود که به مردم ارائه می‌شد و پس از آسیب‌دیدگی تاسیسات، گاز نخستین بخشی بود که بلافاصله وصل شد.

منتظر تربتی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد انرژی مورد نیاز کشور را گاز تامین می‌کند، افزود: شبکه گسترده گازرسانی در کنار دارا بودن سرمایه انسانی متخصص، سبب شده است این انرژی پاک بخش عظیمی از سوخت موردنیاز کشور را تامین کند.

ورود صنعت گاز به عرصه‌های بین‌المللی 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره برنامه‌های آینده صنعت گاز گفت: اگرچه در ابتدا به‌عنوان یک شرکت داخلی و بهره‌بردار آغاز به کار کردیم، اما در سال‌های گذشته تمرکز این صنعت بر گازرسانی داخلی قرار گرفت و برنامه ما در سال‌های پیش رو افزون بر تامین نیازهای داخلی، ورود به عرصه‌های بین‌المللی در سه محور صدور گاز و ورود به بازارهای جدید، گاز مایع (LPG) و صدور خدمات فنی به دیگر کشورها خواهد بود.

تربتی افزود: امیدواریم با دارا بودن مشاوران کارآمد در طراحی، پیمانکاران خوب در اجرا و بهره‌برداران توانمند، بتوانیم با هدف رونق تولید ملی در کشورهای همسایه که دارنده و یا مصرف‌کننده گاز هستند، به بخش‌های صدور خدمات فنی و شبکه خطوط لوله ورود کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباه تحریم‌های آمریکا گفت: آمریکا همه تلاش خود را می‌کند تا به ایران فشار بیاورد و ما هم تلاش می‌کنیم تا آن‌ها موفق نشوند. تجربه نشان داده که ایرانی‌ها در شرایط سخت موفق‌تر هستند و مشکلی نخواهیم داشت. ضمن اینکه ما تجربه جنگ و تحریم‌های پیشین را داریم، اما نمی‌توانیم درباره راهکارهایمان صحبت کنیم. ایرانی‌ها مرد روزهای سخت هستند و مردم ما با همدلی و تلاش این روزهای سخت را پشت سر می‌گذارند. من از طرف همکاران خودم می‌گویم که سر سازش با این فشارها را نداریم و به‌طور حتم در آینده اخبار خوبی را خواهید شنید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به پرسشی درباره احتمال  شکایت از پاکستان درباره خط لوله گاز آی‌پی تصریح کرد: هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که شکایتی از پاکستان داشته باشیم. به‌تازگی سفرهای مشترکی بین ایران و پاکستان در سطوح بالا انجام شده است و به نظر می‌رسد همکاری‌های رو به جلو داشته باشیم.

تربتی افزود: ایران شبکه و آمادگی کامل را برای انتقال گاز در داخل کشور ایجاد کرده است، اما خطوط انتقال گاز پاکستان برای دریافت گاز ایران هنوز کامل نشده‌اند با این حال به نظر نمی‌رسد پاکستان اصل قضیه دریافت گاز ایران را منتفی کرده باشد و ما فکر می‌کنیم، ملاقات‌های اخیر مقام‌های دو طرف زمینه‌ساز مذاکرات جدیدی باشد.

وی درباره همکاری با ترکمنستان گفت: اختلاف بین ایران و ترکمنستان درباره مقدار مطالبات بین دو کشور است؛ بدهی‌های ما و آنها در کوتاه‌مدت بررسی می‌شود، ضمن اینکه ما به دنبال این هستیم که همچنان در پی تداوم همکاری‌ها از طریق بخش خصوصی دو طرف هستیم.

روش انتقال گاز با خط لوله همچنان جذابیت دارد

معاون وزیر نفت در امور گاز در پاسخ به پرسش دیگری درباره صادرات گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) گفت: این موضوع از سوی شرکت ملی نفت ایران پیگیری می‌شود؛ کشورهای همسایه ایران همچنان ظرفیت مطلوبی برای دریافت گاز طبیعی با خط لوله هستند، اما صادرات ال‌ان‌جی برای مقاصد دور در نظر گرفته شده است.

تربتی افزود: بسیاری از بحث‌های بین‌المللی و تحریم‌ها بر موضوع صادرات گاز تاثیر می‌گذارد، اما در درازمدت فضای خوبی پیش روی ماست، زیرا اروپایی‌ها به صادرات پایدار گاز ایران اطمینان پیدا کرده‌اند، زیرا عملکرد ایران در صادرات گاز به ترکیه با وجود فشارهای مختلف بی کم و کاست و پایدار در همه روزهای سال برقرار بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره سوآپ گاز نیز توضیح داد: سوآپ گاز در ایران توسط دو بخش دولتی و خصوصی انجام می‌شود که بر این اساس سوآپ گاز آذربایجان به عهده بخش دولتی و سوآپ گاز ترکمنستان به عهده بخش خصوصی است.

به گفته تربتی، در مدت‌زمان پنج سال پایانی قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه، فضای مطلوب برای طرح موضوع تمدید قرارداد ایجاد می‌شود، بنابراین یک سال آینده این موضوع مطرح خواهد شد.

موضوع سرمایه‌گذاری مشترک با کشور آذربایجان برای انتقال گاز به اروپا را دنبال می‌کنیم

تربتی درباره همکاری ایران با آذربایجان اظهار کرد: حجم مبادلات گازی ایران با آذربایجان زیاد نیست، البته مقرر شده بود دو کشور در مورد مخازن ذخیره‌سازی گاز طبیعی نیز با هم مشارکت داشته باشند، اما با توسعه میدان‌ها ذخیره‌سازی گاز طبیعی در ایران این موضوع نیز دیگر مطرح نیست. آنچه اکنون قابل توجه است ضعیف شدن زیرساخت‌های گازی آذربایجان است که می‌تواند به موضوع قابل مذاکره ایران و آذربایجان تبدیل شود، همچنین می‌توانیم طرح صادرات گاز ایران به اروپا و سرمایه‌گذاری مشترک از طریق خط لوله را با این کشور پیگیری کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، میزان صادرات گاز به عراق مطابق قرارداد انجام می‌شود و امسال نیز افزایش می‌یابد به گونه‌ای که تا زمان رسیدن فصل گرما، میزان صادرات روزانه گاز ایران به دو مقصد بغداد و بصره به بیش از 35 میلیون مترمکعب خواهد رسید، همچنین بخشی از درآمد صادرات گاز به کشورهای همسایه از سوی بانک مرکزی در اختیار شرکت ملی گاز ایران قرار می‌گیرد که این مبالغ تاکنون به شرکت ملی گاز پرداخت شده است.

وی میزان صادرات گاز ایران در سال 97 را بیش از 40 میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد و افزود: امسال نیز میزان صادرات گاز به ترکیه 30 میلیون مترمکعب در روز و صادرات گاز به عراق 35 میلیون مترمکعب در روز خواهد بود.

افزایش ظرفیت پالایشی گاز به یک میلیارد مترمکعب در روز

معاون وزیر نفت در امور گاز، ظرفیت انتقال گاز کشور را 800 میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد و گفت: پارسال بیش از 757 میلیون مترمکعب گاز در شبکه انتقال گاز ایران منتقل شد، همچنین پیش‌بینی می‌کنیم میزان تولید گاز امسال به 900 میلیون مترمکعب در روز برسد، ضمن آنکه توان پالایش و انتقال گاز نیز تا پایان 98 به یک میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره توسعه مخازن ذخیره‌سازی گاز در نقاط مختلف کشور، توضیح داد: امسال توسعه مخزن شوریجه در دستور کار قرار دارد که مناقصه آن در جریان است، همچنین افزایش ظرفیت مخزن سراجه نیز در مرحله مطالعه است. افزون بر این، مطالعه پنج مخزن ذخیره‌سازی دیگر نیز در حال انجام است.

برون‌سپاری می‌کنیم؛ مالکیت به قوت خود باقی است

معاون وزیر نفت در امور گاز به ارائه توضیحاتی درباره برون‌سپاری طرح‌های صنعت گاز پرداخت و اعلام کرد: ما به دنبال خصوصی‌سازی در شرکت ملی گاز ایران نیستیم، زیرا باید مالکیت را در صنعت گاز حفظ کنیم. اما طرح‌ها را برون‌سپاری می‌کنیم که این موضوع نیز به معنای تجمیع پیمان‌ها نیست. در این روش عملکرد پیمانکاران برای نحوه پرداخت به آنان ملاک است تا کارکرد پیمانکاران نیز از سطح کمی به‌سوی کیفیت حرکت کند.

تربتی با تاکید بر اینکه در زمان طراحی و اجرای شبکه‌های گازرسانی همه الزام‌ها و استانداردها از سوی شرکت ملی گاز ایران رعایت می‌شود، اظهار کرد: سیل اخیر یک آزمون بزرگ برای شبکه گاز ایران بود که البته ثابت شد این شبکه از تاب‌آوری مطلوبی در مقابل حوادث برخوردار است. با این حال ما از تجربه‌ این حادثه استفاده می‌کنیم تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم.

وی تصریح کرد: گازرسانی در روزهای وقوع سیلاب با جدیت انجام شد. به‌عنوان نمونه گازرسانی به پلدختر با انشعاب‌گیری از خط ششم سراسری انجام شد تا مردم با مشکل روبه‌رو نشوند.

کد خبر 288722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =