صرفه‌جویی پس از تولید زمینه‎های صادراتی را تقویت می‌کند

رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی و فناوری موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی اظهار کرد: در شرایط کنونی اگر به صرفه‌جویی پس از تولید نگاه کنیم، می‌توان زمینه‌های صادراتی را تقویت کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، حامد حوری‌جعفری، امروز (جمعه، 13 اردیبهشت ماه) در نشست تخصصی «صرفه‌جویی انرژی در کشور با تاکید بر بخش صنعت برای رونق تولید» در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، گفت: انرژی پیش از آنکه به دست مصرف‌کننده برسد، در طول مسیر با تلفات روبه‌روست، اکنون در نیروگاه‌های کشور  شاهد 2 میلیون و 100 هزار بشکه معادل نفت خام اتلاف انرژی هستیم.

وی افزود: شاخص معماری انرژی که شدت انرژی جزئی از آن است، 20 شاخص و سه وجه متشکل از امنیت انرژی، محیط زیست و انتشار و توزیع و عدالت اجتماعی دارد، در این میان در حوزه امنیت انرژی در سطح متوسط جهانی قرار داریم، اما در دو بخش دیگر متوسط روبه پایین هستیم.

به گفته رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی و فناوری موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی، باید به صرفه‌جویی با دید تولید نگاه کرد، در شرایط کنونی اگر به صرفه‌جویی پس از تولید نگاه کنیم، می‌توان زمینه‌های صادراتی را تقویت کرد.

حوری‌جعفری یادآور شد: حوزه صنعت در بخش عرضه اهمیت بسیاری دارد و 68 درصد تلفات انرژی در بخش نیروگاهی است.

رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی و فناوری موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی ادامه داد: در چهار سال اخیر اگر از مصرف سوخت مایع به سمت گاز نمی‌رفتیم، اکنون برای تامین سوخت نیروگاه‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شدیم، حدود 90 درصد سوخت نیروگاه‌ها گاز طبیعی است.

وی افزود: باید صرفه‌جویی انرژی را به عنوان منبع تولید انرژی در نظر بگیریم، ما می‌توانیم با توجه به ظرفیت‌های صرفه‌جویی انرژی در بخش‌های مختلف طی هفت سال کاری کنیم که بتوانیم روزانه یک میلیون بشکه معادل نفت خام ذخیره انرژی داشته باشیم و با این روش می‌توان شدت انرژی را یک سوم دیگر کاهش داد.

در این نشست محمدرضا خطاطی، مدیر بخش صنعت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز گفت: اکنون مزیت اقتصادی کشور مبتنی بر نفت است، اما باید این سیاست به سمت اقتصاد مبتنی بر دانایی تغییر جهت دهد.

کد خبر 288892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =