۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
  • کد خبر: 289190
وظیفه رسانه ملی؛ توسعه فرهنگ مصرف بهینه انرژی

در بحث مدیریت رسانه‌ای سه نوع رسانه برای ترویج، آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی مطرح است. نخست حاکمیت رسانه (Owned Media)، دوم پرداخت پول و اجاره رسانه‌های دیگر (Paid media) و سوم پوشش رسانه‌ای بدون پرداخت پول (Earned media) که موضوع این یادداشت است.

مطابق ماده ۶۷ قانون اصلاح الگوی مصرف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری‌ها موظف‌اند با همکاری وزارتخانه‌های نفت و نیرو در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی، اشاعه فرهنگ مصرف منطقی انرژی و اصلاح رفتار و الگوی مصرف را ملحوظ کنند.

با توجه به محدودیت‌های منابع مالی شرکت بهینه‌سازی در هزینه‌های پخش برنامه‌های مدیریت انرژی از طریق رسانه ملی به‌ نظر می‌رسد مشارکت فعال دوجانبه سازمان صداوسیما و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌تواند نقش موثری در مدیریت انرژی و استفاده بهینه از منابع انرژی در کشور ایفا کند.

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت توانایی زیادی در تولید محتوای فنی و علمی مرتبط با بهینه‌سازی انرژی در کشور دارد و رسانه ملی به استناد ماده ۶۷ قانون اصلاح الگوی مصرف می‌تواند با پوشش رسانه‌ای رایگان محتواهای یادشده، گامی موثر در توسعه سیاست‌های بهینه‌سازی انرژی در کشور بردارد. با توجه به نقش بهینه‌سازی انرژی در کاهش گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های هوا، «بهینه‌سازی مصرف انرژی» در چارچوب رسالت اجتماعی شرکت‌ها، موسسه‌های دولتی و غیردولتی به شمار می‌آید و به عنوان راهکاری مهم  به‌منظور حفظ محیط زیست و هوای پاک مطرح است.

موضوع پخش برنامه‌های بهینه‌سازی انرژی در صداوسیما نباید جنبه تجاری داشته باشد و رویکرد رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری مطابق ماده ۶۷ قانون اصلاح الگوی مصرف باید بر پوشش رسانه‌ای با الگوی Earned media برای فعالیت‌های مدیریت انرژی متمرکز باشد، در این صورت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، تمرکز خود را بر تولید محتوای فنی و علمی گذاشته و با پخش مستمر پیام‌های بهینه‌سازی انرژی، آگاهی اجتماعی و دانش عمومی مردم را نسبت به موضوع مدیریت انرژی افزایش می‌دهد و به این منظور مشارکت اجتماعی عموم مردم نیز در تحقق برنامه‌های دولت و کاهش شدت انرژی کشور افزایش خواهد یافت.

جای برنامه‌ای با موضوع مدیریت مصرف انرژی که در عمل به کاهش هزینه‌های انرژی و کمک به اقتصاد خانواده‌ها منجر می‌شود خالی است. این برنامه می‌تواند طیف متنوعی از مخاطبان را در ساعات پخش  پوشش دهد.

بعضی مسائل پیشنهادی برای برنامه‌سازی در صداوسیما با همکاری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به عنوان تولیدکننده محتوا عبارت‌اند از:

۱- راهکارهای صرفه‌جویی برق و گاز در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری؛

۲- بهینه‌سازی انرژی و نقش آن در سلامت جامعه و محیط زیست؛

۳- بهینه‌سازی انرژی و پدافند غیرعامل؛

۴- معرفی تکنولوژی‌های نوین گرمایشی و سرمایشی در ساختمان؛

۵- آشنایی با معاینه فنی موتورخانه و برچسب انرژی ساختمان.

شایان ذکر است که شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت آماده هرگونه همکاری با رسانه ملی در قالب تولید محتوای مرتبط با موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

احمد فضلی

منبع: شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت

کد خبر 289190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =