۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
  • کد خبر: 289427
افت قیمت نفت بازتاب دهنده ترس از رکود است

یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد بازارهای جهانی دوباره میان ترس از کمبود نفت و ترس از رکود اقتصادی درگیر شده‌اند.

به گزارش روزنامه عرب نیوز از ریاض، با توجه به قوی بودن عوامل بنیادین بازار، به نظر می‌رسید افت قیمت نفت در هفته گذشته توجیهی نداشته باشد، اما بازارها دوباره در بحبوحه کمبود عرضه از یک سو و رکود اقتصادی از سوی دیگر، گیر افتاده‌اند.

بر اساس نظرسنجی رویترز، در ماه مه امسال، تولید نفت اوپک به ۳۰ میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه در روز رسید. با وجود کاهش ذخیره‌سازی نفت در آمریکا برای نخستین بار در چند هفته اخیر، قیمت‌ها کاهش یافتند.

افت قیمت نفت به طور عمده به دلیل نگرانی‌های مربوط به اقتصاد کلان بود و اختلاف تجاری آمریکا و چین همچنان بر جو روانی بازارهای جهانی نفت سایه انداخته است.

با این همه، واردات نفت چین به رقم بی‌سابقه ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نسبت به پارسال افزایش یافته است و این مسئله نگرانی‌ها را درباره تأثیر منفی جنگ تجاری بر تقاضای نفت، کمرنگ‌تر می‌کند.

یکی از دلایلی که هنوز بازارها با کمبود نفت روبه‌رو نشده‌اند، این است که پالایشگران آسیایی ۲ تا ۳ میلیون بشکه از ظرفیت تولید خود را به دلیل عملیات نگهداری، تعطیل کرده‌اند و این مسئله تا ماه ژوئن ادامه می‌یابد. این عملیات نگهداری، از عوامل مؤثر در کاهش نسبی تقاضا بوده است.

از آنجا که پالایشگران آسیایی حدود ۶۰ درصد از نفت خود را از خلیج فارس تأمین می‌کنند، قیمت نسبی انواع نفت خام ترش بالا بوده است. با راه‌اندازی دوباره واحدهای این پالایشگاه‌ها، آنها خرید نفت خام ترش را از سر می‌گیرند.

کد خبر 289427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =