افزایش ۴ درصدی ضریب بازیافت در آزادگان شمالی امکان‌پذیر است

مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی، ضریب بازیافت کنونی این میدان مشترک را حدود هفت درصد اعلام کرد و گفت: با مدیریت صحیح مخزن، می‌توان این شاخص را تا ۱۱ درصد افزایش داد.

به گزارش شانا به نقل از ماهنامه ایران‌پترولیوم، اسماعیل غلامپور آهنگر با بیان این مطلب افزود: توانمندی لازم را برای دستیابی به این میزان ضریب بازیافت داریم، البته ممکن است برای این کار به پمپ‌های خاصی نیاز داشته باشیم که در شرایط فعلی تا حدودی محدود هستیم، اما با توجه به وجود شرکت‌های پمپ‌سازی قوی در ایران با سازکارهای بومی‌سازی، می‌توانیم از عهده این کار برآییم.

وی ادامه داد: در برداشت نفت از آزادگان شمالی نگران طرف مقابل نیستیم، زیرا به دلیل تولید بی‌وقفه نفت در سه سال گذشته، از طرف عراقی در برداشت نفت جلوتر هستیم.

مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی با بیان اینکه با توجه به سنگین بودن نفت خام میدان آزادگان شمالی، طراحی تاسیسات به‌صورتی انجام شده که افزون بر حفظ کیفیت نفت تولیدی، حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد، عنوان کرد: توزیع چاه‌های آزادگان شمالی هم با هدف صیانت از مخازن انجام شده، حتی برای تولید بهینه چاه‌ها استفاده از سیستم فرازآوری داخل چاه پیش‌بینی شده است که خوشبختانه سه سال بعد از تولید پیاپی از میدان آزادگان شمالی، چاه‌ها با افت فشار مواجه نشده‌اند.

غلامپور آهنگر گفت: شرکت سی‌ان‌پی‌سی، پیمانکار توسعه‌دهنده فاز نخست میدان آزادگان شمالی است و از آنجا که با توجه به قرارداد اولیه قرار بود فاز ۲ را نیز این شرکت توسعه دهد، بنابراین به شرکت ملی نفت ایران پیشنهاد کرد عملیات بهره‌برداری فاز نخست آزادگان شمالی را نیز انجام دهد و چنانچه قرار شود فاز دوم در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه یابد، این فعالیت را در ادامه فاز دوم انجام دهد که شرکت ملی نفت هم با این پیشنهاد موافقت کرد. هم‌اکنون چینی‌ها به‌عنوان بهره‌بردار آزادگان شمالی با نظارت شرکت مهندسی و توسعه نفت حضور دارند. همچنین این شرکت چینی، بخشی از هزینه‌های بهره‌برداری و تامین قطعات یدکی را نیز بر عهده دارد.

به گفته وی، یکی از دلایلی که شرکت ملی نفت ایران بهره‌برداری از این میدان را به شرکت چینی واگذار کرد، فعالیت این شرکت به عنوان پیمانکار اولیه توسعه بوده است که به این ترتیب می‌توانست نواقص احتمالی حین کار را در کمترین زمان برطرف کند.

غلامپور با اشاره به فعالیت شرکت اویکو به‌عنوان بهره‌بردار فاز نخست طرح توسعه آزادگان شمالی زیر نظر شرکت چینی افزود: از همکاری این دو شرکت حدود یک سال می گذرد. البته با توجه به سیاست شرکت ملی نفت ایران مبنی بر واگذاری بهره‌برداری میدان‌های نفتی به شرکت‌های ایرانی، اگر شرکت سی‌ان‌پی‌سی به هر دلیلی تمایلی به ادامه همکاری برای بهره‌برداری از این میدان نداشته باشد، مشکلی برای ادامه همکاری با پیمانکاران ایرانی نداریم و شرکت ملی نفت ایران نیز ناظر آن خواهد بود.

کد خبر 289584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =