زنگنه بهترین شخص برای اداره امور نفت در دوران تحریم است

سخنگوی دولت گفت: در شرایط تحریم، زنگنه بهترین شخص برای اداره امور نفت، از تولید تا فروش است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علی ربیعی، امروز (چهارشنبه، پنجم تیرماه) در حاشیه نشست هیئت دولت درباره ادعای دو تن از نمایندگان مجلس مبنی بر نفوذ در وزارت نفت به واسطه ارتباطات یک خانم گفت: این مسئله‌ای نیست که من بخواهم موضع دولت را درباره آن مطرح کنم. اما موضع دولت درباره شخص آقای زنگنه این است که ایشان یک وزیر کارآ و کاربلد است. وی در شرایط تحریم، بهترین شخص برای اداره امور نفت از تولید تا فروش است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه من شب گذشته به مطالبی که درباره زنگنه گفته می‌شود، نگاه می‌کردم، افزود: گفته‌اند از وقتی زنگنه آمده، صادرات نفت ایران کمتر شده است. من آمارها را نگاه می‌کردم، قبل از برجام، فروش نفت ایران به یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز رسیده بود و این یعنی بیش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر از دوران دولت قبل.

وی ادامه داد: یک بحث دیگر هم نسبت به آقای زنگنه درباره توسعه میدان‌های نفت و گاز و لغو قراردادها مطرح می‌شود. یک مورد لغو قرارداد بوده است که چند سال قرارداد آن مسکوت مانده بود؛ در حالی که در دوران وزارت آقای زنگنه، زمینه بیش از پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در فاز ۱۱ پارس‌جنوبی فراهم شد.

ربیعی با بیان اینکه هیچکدام از ایرادات درباره زنگنه چه در حوزه فروش و چه در بخش استخراج نفت و گاز وارد نیست، تصریح کرد: دولت فکر می‌کند دوران آقای زنگنه با وجود همه فشارها، دوران سخت و موفقیت‌آمیزی بوده است. من دو روز قبل به وزارت اطلاعات رفتم و با کارشناسان ضدجاسوسی و هم کارشناسان اقتصادی صحبت کردم.

سخنگوی دولت ادامه داد: در مورد دستگاه‌ پوز، وزارت اطلاعات توضیح‌های لازم را داد و نه‌ ربطی به زنگنه دارد و نه مسائل فسادآوری در این ماجرا رخ داده است. عدد ۱۰ میلیارد هم عدد صحیحی نبوده است. من فکر می‌کنم صاحب صلاحیت‌ترین دستگاه درباره اظهارنظر درباره این مسائل وزارت اطلاعات است.

شواهد حاکی از ارتباط کارمند یک شرکت اروپایی برای جمع‌آوری اطلاعات بوده است

وی با بیان اینکه یک خانمی بازداشت شده که کارمند یکی از شرکت‌های اروپایی است، عنوان کرد: معمولا شرکت‌های خارجی با دستگاه‌هایی که کار اجرایی دارند، در رقابت شرکتی، جمع‌آوری اطلاعات هم می‌کنند. برای اینکه ببینیم این مسئله جاسوسی است یا خیر، باید اجازه بدهیم که مسئله از سوی دستگاه‌های ذی‌صلاح بررسی و پرونده را به قوه قضاییه بدهند.

ربیعی افزود: آنچه برای من جالب است این است که مسئله‌ای که نیاز به اطلاعیه دستگاهای امنیتی و یا قضایی دارد، از سوی یکی دو نماینده مجلس مطرح شده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مسائل به گونه‌ای مطرح شد که یک زن جاسوسی می‌کرد و با ۱۶ نفر هم ارتباط داشت و کیفیت این ارتباط را به خواننده واگذار کرده است، در حالی که این نوع بیان، اسلامی نیست و با اخلاق شهید بهشتی هم به‌عنوان یکی از صاحبنظران و بنیانگذاران جمهوری اسلامی سازگاری ندارد.

وی با بیان اینکه به فرصت بیشتری نیاز داریم تا وزارت اطلاعات تحقیقات بیشتری انجام دهد، گفت: اگر آن خانم جاسوس هست، قوه قضاییه حتما این مسئله را مطرح خواهد کرد، اما بر اساس شواهدی که ملاحظه کردم و مسائلی که شنیدم، شواهد حاکی از ارتباط کارمند یک شرکت برای جمع‌آوری اطلاعات بوده است. من به پرونده تشکیل شده دسترسی نداشتم.

ربیعی افزود: در دولت‌های نهم و دهم یکی از مسائلی که کمتر بیان شده است آن است که پس از هفت سال فرآیندهایی که در ستاره خلیج‌فارس طی شده بود، حداکثر ۴۲ درصد بوده است. اصطلاحی در میان فعالان حوزه نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد مبنی بر خاک‌بازی. اقدام‌های اساسی برای احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در طول هفت سال (پیش از دولت یازدهم) فقط ۴۲ درصد بوده است، اما در دولت یازدهم اتفاق بزرگی رخ داد و ما به سمت افتتاح رفتیم، بنابراین نمی‌شود خدمات آقای زنگنه را بیان نکنیم یا از آن صرف نظر کنیم.

کد خبر 290334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =