خلق منابع جدید غیر نفتی و صرفه جویی در هزینه‌ها؛ 2 راهکار اداره کشور

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه هم اکنون کشور توامان با محدودیت و فرصت‌ها روبه‌روست، گفت: هم اکنون برای اداره کشور دو راهکار پیش رو داریم که یکی خلق منابع جدید بدون اتکا به منابع نفتی و دیگری صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری، امروز (دوشنبه، ۱۷ تیرماه) در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی و فناوری با موضوع هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم، با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و وضع تحریم‌ها علیه ایران گفت: آمریکایی‌ها اجازه ندادند ملت ایران از دستاوردهای برجام بهره‌مند شود و پس از خروج از برجام تحریم‌های سنگینی را علیه ایران وضع کردند.

وی افزود: در شرایط خطیر پیش رو، به‌صورت توأمان با محدودیت و فرصت‌هایی روبه‌رو هستیم که این محدودیت‌ها و فرصت‌ها تاثیر جدی و تعیین کننده‌ای بر همه نهادهای کشور و به‌ویژه دانشگاه‌ها دارد و نقش و عملکرد آنها تحت تاثیر این شرایط قرار خواهد گرفت.

معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین بودجه سال ۹۸ کل کشور از سوی دولت و تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بودجه باید به گونه‌ای باشد که شرایط تحریم از آن استنباط شود، تصریح کرد: پس از تاکید ایشان، بودجه بازنگری شد و به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافت و این رقمی بود که سازمان برنامه و بودجه آن را به‌عنوان رقمی اعلام کرد که دیگر نباید کاهش یابد.

جهانگیری ادامه داد: پس از این بازنگری توسط دولت، مجلس شورای اسلامی بودجه را به ۴۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش داد و پس از آن مقام معظم رهبری تکلیف دیگری را بر عهده دولت قرار دادند تا بودجه با حداقل اتکا به درآمدهای نفتی اصلاح شود که پس از این بازنگری بودجه به عدد ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافت که در شورای‌عالی اقتصادی قوای سه گانه تصویب شد و مقام معظم رهبری نیز آن را تایید کردند.

معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: هم اکنون برای اداره کشور دو راهکار پیش رو داریم که یکی خلق منابع جدید بدون اتکا به منابع نفتی و دیگری صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. ایران کشوری ثروتمند است که ذخایر و منابع عظیم نفت و گاز دارد، ‌درآمد سالانه ما از بخش نفت حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در سال بوده است و هر کشور قدرتمندی که تمایل داشته باشد با ایران کار کند می‌تواند برای دو تا سه سال آینده نفت ایران را پیش‌خرید کند.

وی با تاکید بر ضرورت هم‌افزایی قوای سه‌گانه و افزایش تاب‌آوری مدیریتی، گفت: تاب‌آوری مدیریتی یعنی بتوانیم به‌موقع تصمیم‌گیری کنیم و همه شهروندان احساس کنند که نظام می‌تواند از این شرایط عبور کند.

کد خبر 290753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =