نگرانی بازار نفت از عرضه بیش از حد غیراوپکی‌ها

هفته گذشته عوامل کاهشی و افزایشی قیمت نفت در بازار فعال بودند.

به گزارش روزنامه عرب‌نیوز، نیروهای افزایشی قیمت نفت در هفته گذشته، عوامل ژئوپولیتیک و آب و هوا بودند؛ تنش در خاورمیانه سبب شد قیمت شاخص نفت خام برنت از ۶۷ دلار و ۵۹ سنت فراتر رود.

توفان بری نیز سبب شد ۷۵ درصد از تولید نفت در قلمرو آمریکا در خلیج مکزیک مختل شود. ۶ پالایشگاه بزرگ در جنوب آمریکا نیز ممکن است از سیل ناشی از این توفان، تأثیر بگیرند. به همین دلیل، قیمت شاخص نفت خام دبلیوتی‌آی در هفته گذشته، رشد بیشتری از شاخص برنت داشت. همچنین بروز نشانه‌هایی از کاهش نرخ بهره در آمریکا، به رشد قیمت نفت کمک کرد.

با این همه، پس از انتشار گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین‌المللی انرژی، همه عوامل یادشده خنثی شدند و دوباره جو کاهش قیمت بر بازار حاکم شد. آژانس بین‌المللی انرژی تصویری بدبینانه منتشر و اعلام کرد بازار نفت در نیمه نخست سال جاری میلادی با ۹۰۰ هزار بشکه در روز عرضه مازاد روبه‌رو بوده است. انتظار می‌رود در نیمه دوم این سال شرایط کمی بهبود یابد، اما این تنها وقفه‌ای کوتاه پیش از موج افزایش تولید ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز از سوی تولیدکنندگان غیراوپکی به شمار می‌آید. طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، این مسئله می‌تواند موجب افزایش ۱۳۶ میلیون بشکه‌ای ذخیره‌سازی نفت در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی شود.

با این همه، اوپک کمی خوشبین‌تر است.

با وجود تلاش‌های اوپک و متحدانش، همچنان با توازن بازار نفت فاصله داریم. اوپک و متحدانش در نشست خود در آغاز ماه ژوئیه امسال، تصمیم گرفتند کاهش تولید خود را به جای ۶ ماه، ۹ ماه تمدید کنند تا اطمینان بیشتری به بازار بدهند. اگرچه این اقدام شایان تقدیر است، در سایه افزایش تولید غیراوپک، این کاهش چندان چشمگیر به شمار نمی‌آید.

پیش‌بینی آینده همواره دشوار است و شرایط آینده تا حد زیادی به عملکرد اقتصاد جهانی بستگی دارد که آن هم به چگونگی حل‌وفصل جنگ تجاری چین و آمریکا و همچنین روابط تجاری آمریکا و اروپا وابسته است. با این همه، اوپک و متحدانش باید به پیش‌بینی‌ها درباره عرضه مازاد توجه کنند و درباره اقدام خود تصمیم بگیرند. این کار آسان نخواهد بود، زیرا هر کاهش تولیدی سبب کاهش سهم از بازار به سود تولیدکنندگان خارج از اوپک می‌شود. این موضوع از مسئله سنتی قیمت در برابر سهم از بازار پیچیده‌تر است، زیرا کسانی که برای متوازن کردن بازار تلاش می‌کنند، صددرصد هزینه‌ها را متحمل می‌شوند.

هفته گذشته باز هم ثابت کرد رویدادهای ژئوپولیتیک بر قیمت نفت تأثیر دارند، اما تنها در لحظه‌ای که آن رویداد رخ می‌دهد. در دیگر موارد، بازار معمولا عوامل مربوط به خطرهای ژئوپولیتیک را در حاشیه نگه می‌دارد، زیرا تعیین قیمت برای آنها دشوار است. همین مسئله درباره رویدادهای آب و هوایی همچون توفان نیز صادق است، زیرا تأثیر آنها معمولا موقتی است.

اواسط هفته گذشته، اوضاع به کام طرفداران افزایش قیمت بود، اما در پایان این هفته آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک دورنمای تحول قیمت نفت را مشخص کردند.

کد خبر 291085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =