۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
  • کد خبر: 291496
افول تولید نفت آمریکا اجتناب‌ناپذیر است

تولید نفت آمریکا یکی از مهم‌ترین پرسش‌های بازارهای جهانی نفت است و اوپک بیش از هر موردی خواهان اطلاع از زمان کاهش روند تولید نفت آمریکاست.

به گزارش نشریه فوربز، اوج‌گیری تولید نفت آمریکا در یک دهه گذشته، کنترل اوپک بر بازارهای جهانی را کاهش داد. در کمتر از هشت سال، تولید نفت آمریکا از کمتر از ۶ میلیون بشکه در روز به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز رسید. این افزایش تنها دلیل این است که امروز قیمت نفت بالاتر از ۱۰۰ دلار نیست.

به نظر می‌رسد راهبرد کنونی اوپک این است که منتظر کاهش تولید نفت آمریکا بماند تا بتواند دوباره کنترل بازار را در دست بگیرد.

ممکن است این انتظار اوپک چندان طولانی نباشد.

حوزه پرمین، مهم‌ترین منطقه نفت‌خیز در آمریکاست و بحث‌هایی درباره کند شدن رشد تولید نفت در این منطقه مطرح شده است. البته این منطقه تنها منطقه نفت‌خیز آمریکا نیست. همچنین، اگرچه بیشتر رشد تولید نفت آمریکا مربوط به نفت شیل بوده، تولید فراساحلی نفت در این کشور نیز جهش چشمگیری داشته است. در یک دهه گذشته، تولید نفت آمریکا در خلیج مکزیک از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

نگاهی به نمودارها نشان می‌دهد که ممکن است تولید نفت آمریکا رو به کاهش گذاشته باشد. در واقع، اداره اطلاعات انرژی آمریکا از یک روند کاهشی آهسته در تولید نفت این کشور از ماه مه امسال تا کنون خبر داده است. مسئله اصلی این است که آیا این کاهش یک استثنا به شمار می‌آید یا آغاز یک روند مستمر است.

با توجه به تحلیل‌های مربوط به تولید نفت در حوزه پرمین و مقایسه تحول سالانه تولید این منطقه، روشن می‌شود که مجموع رشد تولید نفت آمریکا با شتابی بیشتر از حوزه پرمین، در حال کاهش است.

نمودارها نشان می‌دهد که رشد تولید نفت آمریکا از ماه ژانویه امسال تا کنون رو به کاهش داشته و در ماه‌های اخیر، این کاهش رشد شدیدتر شده است. رشد تولید آمریکا با چنان شتابی کاهش می‌یابد که با روند فعلی، پیش از پایان سال جاری میلادی رشد تولید نفت آمریکا به کمتر از صفر خواهد رسید. حتی اگر فرض کنیم روند کاهش رشد تولید آهسته‌تر از ماه‌های گذشته خواهد بود، باز هم ظرف یک سال شاهد صفر شدن رشد تولید نفت آمریکا خواهیم بود. زمانی که رشد تولید نفت آمریکا به کمتر از صفر برسد، شاهد افت سالانه تولید نفت این کشور خواهیم بود.

دشوار است که بگوییم افت کنونی رشد تولید نفت آمریکا همیشگی خواهد بود. توجه داشته باشید که در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز یک کاهش مشابه وجود داشت، اما در سال ۲۰۱۷ میلادی و پس از آنکه قیمت نفت از حدود ۳۰ دلار به ۶۰ دلار رسید، آن روند تغییر کرد.

بعید است که افت کنونی رشد تولید نفت آمریکا همان بازگشت سال ۲۰۱۷ میلادی را تجربه کند، زیرا کاهش پیشین نتیجه کاهش شدید سرمایه‌گذاری به دلیل افت قیمت نفت از حدود ۱۰۰ دلار به حدود ۳۰ دلار بود. کاهش رشد کنونی زمانی روی می‌دهد که قیمت نفت کاهش خفیف‌تری داشته است.

به هر حال، به احتمال زیاد تنها چیزی که می‌تواند افت کنونی در رشد تولید نفت آمریکا را مهار کند، جهش قیمت نفت است. اگر این روند در کاهش تولید نفت مهار نشود، به احتمال زیاد مجموع تولید نفت آمریکا دوباره ظرف یک سال آینده و شاید تا پایان سال جاری میلادی، رو به کاهش بگذارد.

این همان نتیجه‌ای است که اوپک به آن امید دارد. روشن است که راهبرد اوپک این است که تا زمان کاهش تولید نفت آمریکا، قیمت نفت را ثابت نگه دارد و در آن زمان، دوباره مهار بازارهای جهانی را به دست گیرد.

کد خبر 291496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =