۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
  • کد خبر: 292030
نقش تأثیرگذار ایران در تولید پروپیلن جهان

مشاور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی گفت: ایران با سرمایه‌گذاری‌های فراوانی که در صنعت متانول کرده است، می‌تواند نقش تأثیرگذاری در تولید پروپیلن جهان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدحسن پیوندی شامگاه دیروز (سه‌شنبه، ۲۲ مردادماه) در نشست ماهانه باشگاه نفت و نیرو با بررسی چالش‌های پیش روی صنعت پتروشیمی در جهان، خاورمیانه و ایران گفت: صنعت پتروشیمی و تولید ناخالص داخلی تأثیری متقابل بر یکدیگر در کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت دارد.

وی در بیان چالش‌های صنعت پتروشیمی در دنیا به مسئله گاز شیل در آمریکای شمالی و برنامه‌ریزی برای افزایش تولید گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) و اتان، صادرات به اروپا و آسیا و تأثیرگذاری بر قیمت پلی‌اتیلن، تولید گاز سنتز از زغال سنگ و دسترسی و توسعه فناوری‌های تبدیل متانول به الفین‌ها در چین، تأثیر قیمت نفت بر سرمایه‌گذاری و تولید در اروپا به دلیل واردات نفت خام، آینده ال‌ان‌جی در خاورمیانه و تأثیر موقعیت ژئوپولیتیکی این منطقه بر صنعت پتروشیمی و کاهش نرخ سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

مشاور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (آی‌یی‌ای) کماکان هیدروکربورها به‌ویژه گاز طبیعی تا سال ۲۰۴۰ میلادی نقش اساسی در تأمین انرژی مورد نیاز جهان دارند، افزود: ایران با دارا بودن منابع گازی عظیم، نقش اثرگذاری در مسئله انرژی جهان دارد.

پیوندی ادامه داد: آمریکا در سال ۲۰۱۳ میلادی هیچ سهمی در ظرفیت تولید ال‌ان‌جی جهان نداشته است، اما براساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۰، ۱۰ درصد از سهم خاورمیانه را به دست می‌آورد و سهم ۳۴ درصدی خاورمیانه در تولید ال‌ان‌جی به ۲۴ درصد می‌رسد.

ضرورت برنامه‌ریزی‌های منسجم و سرمایه‌گذاری‌های موازی

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی‌های منسجم و سرمایه‌گذاری‌های موازی در جهان به یک نمونه اشاره و اظهار کرد: با افزایش حجم تولید اتان و ال‌ان‌جی از شیل‌گس در آمریکا، توسعه کانال پاناما به‌منظور رفع محدودیت‌های عرضی و بالابردن سرعت حمل‌ونقل و به دنبال آن افزایش صادرات، انجام شد، حتی در حال تغییر طول و عرض کشتی‌ها برای بالابردن سرعت عبور از این کانال هستند.

پیوندی تصریح کرد: توسعه عرضی کانال پاناما اجازه می‌دهد که ۸۰ درصد کشتی‌های مخصوص حمل ال‌ان‌جی از این کانال عبور کنند، در صورتی که این ظرفیت در گذشته ۹ درصد بوده است؛ همچنین این تغییرات سبب کاهش ۱۵ روزه یک سفر از آمریکا به شرق جهان شده است.

وی با اشاره به افزایش مصرف اتان و تولید اتیلن و کاهش پروپیلن در اروپا گفت: ایران با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های فراوانی که در تولید متانول کرده است، می‌تواند نقش تأثیرگذاری در تولید پروپیلن جهانی داشته باشد.

مشاور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با بیان اینکه اتیلن، متانول، بنزن، پروپیلن، کلر و پارازایلین مواد پایه در صنعت پتروشیمی هستند، افزود: با توجه به افزایش رشد بازار متانول و پروپیلن از سال ۲۰۱۴ در جهان باید با استفاده از فناوری‌های MTO و MTP از متانول الفین و پروپیلن تولید شود.

پیوندی با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۲۴ ظرفیت تولید متانول ایران به بیش از ۲۰ میلیون تن می‌رسد، تأکید کرد: هم‌اکنون بیش از ۶ میلیون تن اتیلن و کمتر از یک میلیون تن پروپیلن در کشور تولید می‌شود، بنابراین باید سرمایه‌گذاری بیشتری در تبدیل متانول به پروپیلن در ایران انجام شود.

لزوم ساخت واحدهای بالادست پتروشیمی برای توسعه صنایع پایین‌دست

وی با بیان اینکه برای توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی ابتدا باید واحدهای بالادست برای تأمین خوراک مورد نیاز آنها موجود باشد، گفت: مواد پایه اصلی صنعت پتروشیمی در کشور تولید می‌شود، اما باید ابتدا تولید پروپیلن و پلی‌اتیلن را افزایش دهیم تا خوراک واحدهای پایین‌دستی تأمین شود.

پیوندی با اشاره به ذخایر بالای متان در ایران و تولید متانول از آن و تبدیل به الفین‌ها ادامه داد: با استفاده از پروپان فازهای پارس جنوبی و همچنین پالایشگاه‌های کشور، راه‌های تولید پروپیلن نیز بسیار است.

وی با بیان اینکه برای توسعه آینده صنعت پتروشیمی باید تمرکز بر افزایش تولید پروپیلن در کشور باشد، گفت: ایران ظرفیت حرکت به سمت MTO و MTP و تولید مشتقات پروپیلن را دارد.

در این نشست از کتاب وی با عنوان «نگرش تحلیلی در صنعت پتروشیمی» که از نحوه ساخت یک مجتمع پتروشیمی تا فروش محصولات را شامل می‌شود، رونمایی شد.

کد خبر 292030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =