طرح جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب ظرف ۳ سال تکمیل می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: تعهد و الزام داریم ظرف سه سال گازهای مشعل را جمع‌آوری کنیم و افزون بر آن مباحث مدیریت پسماند را با روش‌های نو توسعه دهیم و فراگیر کنیم.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، احمد محمدی در دیدار با محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با تاکید بر همکاری و ارتباط سازنده، مستمر و دوسویه دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: رعایت الزام‌های زیست محیطی از سوی مناطق نفت‌خیز جنوب با توجه به شرایط خاص آن از جمله وجود تأسیسات روسطحی و ساخت پروژه‌ها باید سرلوحه کار همه بخش‌های این شرکت قرار گیرد.

وی با اشاره به حساسیت‌های مسئولان محیط زیست استان خوزستان درباره آلاینده‌های صنعت نفت، گفت: ضرورت دارد که سختگیری‌های لازم در این باره همواره وجود داشته باشد و این نگرانی‌ها طبیعی است، زیرا حفظ محیط زیست نه تنها برای انسان‌ها، بلکه برای حیات همه موجودات کره خاکی موضوعی اساسی است و نهایت دقت‌نظر در مسائل این حوزه ضروری و لازم است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای انجام پروژه‌ها دستورعمل‌ها و الزام‌های خاص زیست محیطی وجود دارد و همواره کارکنان این شرکت برای حفظ اکوسیستم حداکثر مراقبت و دقت را درنظر می‌گیرند.

محمدی به اقدام‌ها برای کاهش آلودگی اشاره کرد و ادامه داد: تعهد و الزام داریم که ظرف سه سال گازهای همراه را جمع‌آوری کنیم و افزون بر آن مباحث مدیریت پسماند را با روش‌های نو توسعه دهیم و فراگیر کنیم.

اجرای طرح‌های کوتاه مدت در کنار پروژه‌های بلندمدت

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان نیز در این نشست با تشکر از دیدگاه مدیران کنونی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نسبت به مباحث زیست محیطی، گفت: باوجود اینکه اقدام‌هایی ازسوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی انجام شده، اما مطالبات مردم در این باره بیشتر از فعالیت‌های انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه دغدغه‌ها و محدودیت‌های مناطق نفت‌خیز جنوب را می‌شناسیم، افزود: در کنار اقدام‌ها و پروژه‌های اساسی و بلندمدت مناطق نفت‌خیز جنوب، می‌توان اقدام‌های موثری با هزینه‌های محدودتر و طرح‌های کوتاه‌مدت همچون بهسوزی مشعل‌های گاز انجام داد که در گذشته در واحد بهره‌برداری اهواز ۳ با موفقیت انجام شده است.

اشرفی توجه به انتخاب پیمانکاران توانمند در انجام پروژه‌های زیست محیطی، تغییر در فرآیند فناوری‌های سنتی، تجهیز و راه‌اندازی ایستگاه پایش برخط (آنلاین) آلودگی هوا، ثبت فعالیت‌های صنایع در سامانه جامع پایش محیط انسانی و دقت در انتخاب مشاوران زیست محیطی را از مهم‌ترین مباحث ضروری زیست محیطی برشمرد و عنوان کرد: نگاه صنایع باید به سمتی هدایت شود که توجه بیشتری به مردم و مناطق همجوار تاسیسات داشته باشند، به نحوی که آثار مثبت این توجه در زندگی مردم و سرانجام خود صنایع مشاهده شود.

 اقدام‎های اساسی برای کاهش آلودگی‎های محیط زیست

در ادامه این نشست، صادق فتح‌الهی، مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در ۶ حوزه این مدیریت مسائل زیست محیطی به‌طور جدی پیگیری می‌شوند که می‌توان به اضافه کردن تعداد دکل‌های پسماندی و الزام آنها به تجهیز سیستم مدیریت پسماند (Zero Discharge)، سرمایه‌گذاری در پژوهش و امضای قراردادهای پژوهشی به‌منظور جایگزینی گِل پایه روغنی، سالم‌سازی خاک‌های اطراف دکل حفاری با روش‌های بیولوژیک در صورت تأیید آزمایش‌های خاص، حرکت به سمت فناوری‎های نو برای کاهش استفاده از دمولسی‌فایر و تزریق مواد شیمیایی به آب، پیگیری جدی در بحث طرح جمع‌آوری گازهای همراه با امضای قراردادهای انجام‌شده با پتروشیمی، انجام مطالعات زیست محیطی و الزام به رعایت آن در پروژه‌های توسعه‌ای اعم از حفاری و خطوط لوله جریانی اشاره کرد.

وی رویکرد مناطق نفت‌خیز جنوب در مباحث زیست محیطی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: تلاش ما این است که با کمک گرفتن از همه واحدها و استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و مناطق نفت‌خیز جنوب برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و به حداقل رساندن تبعات آن برای خوزستان و استان‌های همجوار اقدام‌های موثری انجام دهیم.

بومی‌سازی مشعل‌های بدون دود

غلامرضا مفیدی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون نیز در این نشست با اشاره به عمر بالای تأسیسات نفتی و شرایط دشوار تحریم عنوان کرد: ما در سخت‌ترین شرایط موجود این صنعت عظیم را صیانت و حفاظت می‌کنیم و انتظار داریم که مردم و مسئولان بیشتر از گذشته با ما همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم، افزود: باتوجه به محدودیت‌های مالی و حقوقی در انجام بسیاری از پروژه‌ها اقدام به بومی‌سازی مشعل‌های بدون دود کردیم و امیدواریم تا پایان شهریور ماه در واحد بهره‌برداری اهواز ۲ این سامانه راه‌اندازی شود.

ارائه فهرستی از فعالیت‌های زیست محیطی مناطق نفت‌خیز جنوب به اداره کل حفاظت از محیط زیست، روزآمد کردن مجموعه مقررات، پایش ارزیابی‌ها، ارتقای کیفیت مشاوران، نقل و انتقالات پسماند، تعریف و مشخص کردن مواردی که باعنوان پسماند شناخته می‌شوند، رسیدگی به محل کمپ‌های محل حفاری و ارائه راه حل درباره دفع زباله‌های شهری، از دیگر مواردی بود که حاضران در نشست درباره آنها بحث و تبادل نظر کردند.

کد خبر 292100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =