فروش نفت ایران توسط هیچ نهاد بین‌المللی تحریم نشده است

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه فروش نفت ایران توسط هیچ نهاد بین‌المللی تحریم نشده است، گفت: ایران متعهد به تصمیم‌های اتحادیه اروپا نیست و اروپا نیز به دنبال تحمیل تصمیم‌های خود به هیچ عضو خارج از اتحادیه اروپا نخواهد بود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف، امروز (دوشنبه، ۲۸ مردادماه) پس از دیدار باپکا هاویستو، همتای فنلاندی خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره توقیف نفتکش «گریس یک» (آدریان دریا-۱) گفت: ما همیشه گفته‌ایم توقف آدریان دریا-۱ غیرقانونی بوده و مبنای حقوقی نداشته است.  

وی با تاکید بر اینکه فروش نفت ایران توسط هیچ نهاد بین‌المللی تحریم نشده است، افزود:‌ ایران متعهد به تصمیم‌های اتحادیه اروپا نیست و اروپا نیز به دنبال تحمیل تصمیم‌های خود به هیچ عضو خارج از اتحادیه اروپا نیست.  

وزیر امور خارجه ادامه داد: بر این مبنا توقیف نفتکش ایران هیچ پایه و اساسی توسط جبل‌الطارق و انگلیس نداشته است. خوشحالیم این توقیف پایان یافته و امیدواریم منجر به کاهش تنش شود، هرچند می‌بینیم آمریکا به دنبال افزایش سطح تنش است و هم اکنون یک حکم کاملا سیاسی از دادگاه درباره کشتی گرفته است.  

ظریف تصریح کرد: به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانیم درباره مقاصد نفتکش‌های خود شفاف باشیم، زیرا آمریکا به‌صورت غیرقانونی سعی در آزار کشورهای خریدار دارد.

وزیر امور خارجه با یادآوری تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران عنوان کرد:‌ در جنگ اقتصادی هدف مردم عادی هستند. کاری که آمریکا علیه ما انجام می‌دهد نوعی جنگ است. در جنگ نظامی هدف سربازان هستند، هرچند ممکن است در حاشیه آن مردم عادی آسیب ببینند.

وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این دیدار درباره نقش اروپا در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: در این زمان سخت سعی می‌کنیم همه تلاش خود را انجام دهیم و سازوکاری در این زمینه تعبیه کنیم، همچنین نگاه فنلاند به اینستکس مثبت است.

کد خبر 292256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =