مسائل بانکی و نفت، محور مذاکرات ظریف و مکرون در بیاریتز

وزیر امور خارجه مسائل بانکی و نفتی را محور مذاکرات ایران و فرانسه در سفر اخیر خود به این کشور اعلام کرد و گفت: نیاز بود برخی نکات مانند مسائل بانکی و نفت که به توضیح یا مذاکره بیشتری نیاز داشت بین متخصصان ایران و فرانسه بررسی شود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف، امروز (دوشنبه، چهارم شهریورماه) در بدو ورود به فرودگاه پکن در تشریح اهمیت سفر روز یکشنبه (سوم شهریورماه) خود به فرانسه گفت: این سفر با دعوت وزیر خارجه این کشور و با هدف ادامه مشورت‌هایی بود که در هفته‌های گذشته بین رؤسای جمهوری دو ‌کشور انجام شده بود.

وی افزود: روز جمعه (یک شهریورماه) نیز بعضی از مسائل را در پاریس با وزیر امور خارجه (ژان-ایو لو دریان) و همچنین رئیس جمهوری فرانسه (امانوئل مکرون) بررسی کرده بودیم، اما نیاز بود یک دور دیگر برخی نکات مانند مسائل بانکی و نفت که به توضیح یا مذاکره بیشتری نیاز داشت بین متخصصان دو کشور بررسی شود.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه این کار در یک مذاکره فشرده که حدود چهار ساعت طول کشید، انجام شد، تصریح کرد: تمام این مدت با وزیرات امور خارجه و دارایی فرانسه گفت‌وگو کردیم. یک ساعت نیز با مکرون در این باره گفت‌وگو داشتیم و فرصتی هم پیش آمد که آخرین تحولات و هماهنگی‌ها را با مشاور نخست‌وزیر انگلیس و مشاور صدر اعظم آلمان به عنوان دو عضو اروپایی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مرور کنیم.

ظریف درباره سفر به پکن نیز گفت: در چین ضمن بررسی وضع  برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و منطقه، ارائه برنامه ۲۵ ساله درازمدت و راهبردی ایران و چین بررسی خواهد شد. در هفته‌ها و ماه‌های گذشته کار مشترک زیادی در قالب برنامه ۲۵ ساله ایران و چین توسط دستگاه‌های مختلف انجام شده است و تصویر درازمدتی از همکاری‌های ایران و چین طراحی شده و قرار است در این سفر این برنامه به طرف چینی ارائه شود.

کد خبر 292441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =