۱۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
  • کد خبر: 292885
نفت گام به گام در مسیر توسعه پایدار

شاخص‌های پایداری و حفظ محیط زیست در دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. توجه به ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی توسعه جامعه و ایجاد هماهنگی و همسویی این ابعاد، بنیادی‎ترین رکن برنامه‌ریزی در رسیدن به توسعه پایدار است. 

توسعه پایدار مرهون بهره‌برداری مناسب از امکانات، منابع طبیعی، ظرفیت‌های موجود نیروی انسانی و به عبارتی حفاظت از محیط زیست است. حفاظت محیط زیست باید در طراحی راهبردی و سیاست‌های مربوط به بخش‌های برنامه‌ریزی، صنعتی و انتخاب فناوری نیز فعالانه مداخله داشته باشد تا بتواند زمینه رسیدن به توسعه پایدار را فراهم کند.

شرکت ملی نفت ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان مسئولیت فرآیندهای اکتشاف تا تولید نفت و گاز در تاسیسات خشکی و دریا و همچنین صادرات آن را به عهده دارد و همواره حفاظت از محیط زیست، حفظ سلامت و ایمنی همه افراد جامعه را در صدر فعالیت‌های خود قرار داده است.

رویکرد شرکت ملی نفت ایران در حفاظت از محیط زیست، نوعی مسئولیت ذاتی است که ریشه در اخلاق، فرهنگ و اعتقادات مدیریت و کارکنان این شرکت دارد. از جمله اقدام‌های خوبی که در سطح شرکت ملی نفت ایران برای حفاظت محیط زیست انجام شده می‌توان به در اولویت قرار دادن اصل پیشگیری به جای اصلاح در همه فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، تهیه و تدوین و ابلاغ راهنماها و دستورعمل‌های کاری در بخش محیط زیست در سطح شرکت ملی نفت ایران با هدف پیاده‌سازی و رعایت الزام‌های زیست محیطی حین مراحل ساخت و ساز، حفاری و بهره‌برداری از تاسیسات تولیدی و پشتیبانی، برنامه‌ریزی به منظور بازیافت گازهای ارسالی به مشعل از طریق واگذاری گازهای یادشده به بخش خصوصی برای تبدیل به برق یا مصارف دیگر اشاره کرد.

افزون بر این، تشکیل کارگروه لجن‌های نفتی (اسلج) و مواد زاید تولیدی شرکت ملی نفت ایران با هدف رفع مشکلات زیست محیطی مربوطه در مسیر توسعه پایدار، کمک به تثبیت کانون‌های تولید گرد و غبار و شن‌های روان و بیابان‌زدایی در مناطق بحرانی حاشیه تاسیسات نفتی از طریق مالچ‌پاشی و کاشت درخت‌های بومی، استفاده از سامانه‌های کنترل جامدات و مدیریت پسماند در دکل‌های حفاری، استفاده از دستگاه‌های فرآورش سیار نفت (MOT) و تفکیک‌گر سیار نفت (MOS) برای پیشگیری از آلودگی هوا و یا سوزاندن مواد زائد نفتی ناشی از عملیات حفاری چاه‌های نفت در گودال‌های سوزا و در نهایت، برنامه‌ریزی برای ارتقای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب پالایشگاه‌های گاز منطقه پارس جنوبی و احداث تصفیه‌خانه تکمیلی متمرکز نیز از دیگر اقدام‌های شرکت ملی نفت ایران برای حفاظت محیط زیست است.

در همین راستا این مدیریت مشروح اقدامات انجام‌شده در راستای حفاظت از محیط زیست را در قالب کتاب الکترونیک «نفت در مسیر توسعه پایدار» آماده کرده است، اما ما بر این باوریم برای رسیدن به سطح مطلوب محیط زیست و توسعه پایدار راه زیادی پیش رو داریم. انتظار می‌رود با ارتقای سطح دانش و فرهنگ محیط زیستی در سطوح مختلف سازمانی، اجرا و انجام همه فعالیت‌ها به شیوه‌ای که کمترین آلودگی محیط زیستی را داشته باشد، جزو وظایف لاینفک همه مدیران، سرپرستان و کارکنان در هر سطح و لایه سازمانی تعریف شود.


مانی عبدالله زاده‌راد
مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی نفت ایران

کد خبر 292885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =