عدد و رقم‌ها درباره حجم همکاری با چین  واقعیت ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اعداد و ارقام و موضوع‌هایی که در رسانه‌ها درباره سرمایه‌گذاری چین در صنایع نفت و گاز ایران مطرح شده واقعیت ندارد، اما موضوع سرمایه‌گذاری دو کشور همواره وجود داشته و جزئی از برنامه راهبردی ایران و چین است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، سیدعباس موسوی، امروز (دوشنبه، ۲۵ شهریورماه) در نشست با خبرنگاران با اشاره به اتهام‌زنی به ایران درباره حمله‌های اخیر پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان گفت: پنج سال است که یمن درگیر جنگ خونین است و ائتلاف سعودی با حمایت کشورهای غربی جنایات گسترده‌ای علیه ملت یمن مرتکب شده است. طبیعی است که مردم و ارتش یمن به این جنایات‌ها واکنش نشان دهند.

وی افزود: ایران اعلام کرده است که از مردم یمن و حقوق آنها دفاع می‌کند، اما اینکه این گونه اقدام‌های دفاعی به ایران نسبت داده شود دروغ حداکثری است که در ادامه ناکامی‌هایشان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما از این اقدام‌ها تعجب نمی‌کنیم، کشورهای وابسته همچنان وابسته هستند و آنهایی که قرار است آنها را بدوشند این حرف‌ها را می‌زنند تا به این کشورهای وابسته احساس امنیت دهند؛ این حرف‌ها بی‌اساس و محکوم هستند.

موسوی درباره گفت‌وگوهای ایران با کشورهای منطقه به دلیل حمله‌های اخیر یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان عنوان کرد: این حملات ارتباطی به این گفت‌وگوها ندارد، جنگی بین یمن و ائتلاف سعودی در جریان است و این مسائل ربطی به ایران ندارد، با این حال ایران همیشه از مظلومان دفاع می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اروپا اقدامی انجام داده که موجب بازنگری ایران در اجرای گام سوم برجام شود، گفت: هنوز اتفاق خاصی در اجرای تعهداتشان رخ نداده که ما بخواهیم بازنگری کنیم. اگر روال به همین منوال باشد، گام چهارم هم اجرایی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخباری مبنی بر سرمایه‌گذاری چین در صنایع نفت و گاز ایران گفت: ما سند جامع راهبردی با چین امضا کرده‌ایم که آن سند بر روابط همه‌جانبه و راهبردی ایران و چین تاکید می‌کند. این کشور شریک نخست تجاری ما در جهان است و روابط ما نیز راهبردی است.

موسوی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به پکن افزود: در سفر اخیر ظریف به چین، پیش‌نویس سند جامع همکاری‌ها ارائه شد که در حال بررسی است. در این سند و دیگر اسناد، موضوع‌های مختلف همکاری میان دو کشور گنجانده خواهد شد. عدد و رقم‌ها و موضوع‌هایی که در رسانه‌ها مطرح شده، واقعیت ندارد، اما موضوع سرمایه‌گذاری دو کشور همواره وجود داشته و جزیی از برنامه راهبردی ایران و چین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال موافقت ترامپ با ایجاد خط اعتباری فرانسه برای حفظ برجام، تصریح کرد: ایران پس از بی‌عملی کشورهای اروپایی اقدام‌هایی انجام داده و آنها هم متعهد به اجرای تعهدهایی بودند که خرید نفت ایران و تسهیل مبادلات بانکی جزو این تعهدها بود.

کد خبر 293193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =