۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
  • کد خبر: 293422
گزیده‌های «نفتی» هفته

گزیده‌ای از ماجرای هپکو، سیزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست، امضای دو قرارداد در مدیریت اکتشاف در آینده نزدیک و تداوم کاهش قیمت را در بسته خبری این هفته می‌توانید بخوانید.

به گزارش شانا، اخبار حمله سایبری به تاسیسات نفتی و زیرساخت‌های حیاتی ایران که آخر هفته گذشته در فضای مجازی پخش شده بود، شنبه از سوی مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری تکذیب شد و این مرکز به‌طور رسمی اعلام کرد که بر اساس رصدها و برخلاف ادعاهای رسانه‌های غربی، به تاسیسات نفتی و دیگر زیرساخت‌های حیاتی کشور حمله سایبری نشده است.

این موضوع روز یکشنبه و در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست یک بار دیگر از سوی وزیر نفت تکذیب شد. بیژن زنگنه، وزیر نفت به صراحت اعلام کرد اخباری این‌چنینی و شایعات مربوط به نقش ایشان در واگذاری هپکو و دریافت ارقامی به‌عنوان حقوق از این شرکت را دروغگوها منتشر می‌کنند. زنگنه چند روز پس از پاسخ به این پرسش، به خبرنگاران دولت هم درباره ماجرای هپکو گفت که هم به‌صورت شخصی و هم از طرف وزارت نفت از نماینده مجلس که خبر کذب را عنوان کرده، شکایت کرده است.

 اخبار هپکو اما به اظهارات وزیر نفت ختم نشد. اداره کل روابط عمومی وزارت نفت، قطعه آخر پازل شفاف‌سازی ماجرای هپکو را با انتشار بیانیه‌ای مفصل تکمیل کرد و یادآور شد: «تردیدی نیست رفتار جناب آقای کریمی، چیزی جز ایجاد اختلال در انجام وظایف قانونی وزیر و وزارت نفت، در شرایطی که وزارت نفت در خط مقدم جنگ اقتصادی با دشمن بی‌رحم خارجی قرار دارد، نیست.»

ایران‌پلاست و نمایشگاه سیزدهم

از ماجرای هپکو بگذریم. روز یکشنبه، ۳۱ شهریورماه، وزیر نفت و رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت روبان سیزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست را بریدند. رحمانی  پس از بازدید از سالن ۳۸، نمایشگاه را ترک کرد و زنگنه در آیین گشایش این نمایشگاه در سالن خلیج فارس‌ حاضر شد و در جمع حاضران از نقش پتروشیمی در بازگرداندن ارز به کشور در شرایط تحریم گفت و با بیان این جمله «هنگامی که تولید یک میلیارد دلاری به بیش از ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ می‌رسد نشان‌دهنده جلوگیری از خام‌فروشی است، این خود یک جهش بزرگ است و این راه ادامه خواهد داشت»، صنعت پتروشیمی را نماد شعار پرهیز از خام‌فروشی دانست.

بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی هم در این آیین از حجم سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی و رسیدن آن از ۵۳ میلیارد کنونی به ۹۳ میلیارد تا سال ۱۴۰۴ گفت. محمدی یک آمار خوب هم از حجم اشتغال در بخش پایین‌دست پتروشیمی اعلام کرد: به ازای هر یک میلیون تن ۱۷۰ هزار نفر شغل در صنایع پایین‌دست ایجاد شده است و حجم اشتغال در بخش پایین‌دست پتروشیمی خیره‌کننده است.

تا بحث ایران پلاست است، این را هم بگوییم علی سلیمان غانم، وزیر نفت و منابع معدنی سوریه در آخرین روز نمایشگاه ایران‌پلاست از آن بازدید کرد و از نزدیک نظاره‌گر دستاوردهای بخش پایین‌دستی صنعت پتروشیمی شد. وی  پیش از این بازدید از تاسیسات پتروشیمی ایران در عسلویه دیدن کرد و به دیدار زنگنه هم رفت، دیداری که در آن بر توسعه همکاری میان دو کشور تاکید شد.

سیزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست در چهار روز برگزاری شاهد چند امضای تفاهمنامه و قرارداد هم بود که از جمله آن می‌توان به قرارداد ساخت واحد بازیابی گوگرد با ظرفیت ۸۸۰۰ تن در سال بین پتروشیمی ایلام و شرکت نورهان صنایع با بهره‌گیری از دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت اشاره کرد.

قیمت نفت و بازگشت تولید عربستان

بازار نفت اما این هفته پس از خارج شدن از  شوک حمله به  تاسیسات نفتی آرامکو، هفته نسبتا آرامی را گذارند و قیمت نفت در پی این آرامش روند کاهشی در پیش گرفت و به مرز ۶۰ دلاری برای نفت خام برنت رسید. اعلام بازگشت تولید نفت عربستان به حال عادی از سوی عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان مانع اصلی افزایش قیمت نفت عنوان شده است. همچنین منابع آگاه اعلام کردند عرضه سهام آرامکو به سال‌ جاری میلادی نمی رسد، دلیل آن را هم همان حمله به تاسیسات نفتی این کشور اعلام کردند.

سوای حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، سایه جنگ تجاری چین و آمریکا و اظهارات گاه و بیگاه ترامپ همچنان بر بازار نفت سنگینی می‌کند. جفری هالی، تحلیلگر مؤسسه اواندا، معتقد است که موضوعی‌ که واقعا زیر پای نفت را خالی کرد، اظهارات تجاری دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) بود؛ وی همچنان موضع‌گیری خصمانه‌ای دارد.

امضای قرارداد در بخش اکتشاف

از نفت هم خبر اینکه، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در روزهای آینده قرارداد دو پروژه لرزه‌نگاری «باشت» و «پانیذ» را با شرکت‌های ایرانی امضا می‌کند، پروژه لرزه‌نگاری سه‌بعدی پانیذ، بزرگ‌ترین پروژه لرزه‌نگاری آبی - خاکی کشور خواهد بود.

فعالیت همزمان بیش از ١٠ پیمانکار ایرانی در بخش‌های مختلف کاری طرح ملی گوره – جاسک، اتصال روستاهای دماوند و فیروزکوه به شبکه گازرسانی، دستیابی به دانش بومی تعمیرات خطوط لوله فشار قوی گاز با استفاده از فناوری کامپوزیت، توزیع ۵ هزار بسته نوشت‌افزار بین دانش آموزان از سوی پالایشگاه هاشمی‌نژاد، استاندارد بودن سوخت توزیعی در تهران، آغاز دوره تعمیرات اساسی واحد بهره‌برداری و نمک زدایی نفت‌شهر و گشایش سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شیراز را در کنار دو انتصاب در شرکت ملی گاز ایران، می‌توان از دیگر گزیده‌های نفتی این هفته دانست.  

حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز در دو حکم جداگانه محسن مظلوم فارسی‌باف را به عنوان مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران و بهزاد بابازاده را به عنوان مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران و نایب رئیس هیئت مدیره منصوب کرد.

کد خبر 293422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =