۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
  • کد خبر: 293923
گزیده‌های «نفتی» هفته

امضای ۹ قرارداد، موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه‌های نفتی، سفر وزیر نفت به مسکو و دیدار با همتای روس، قطری خود و وزیر توسعه منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان،‌ کاهش تعداد اعضای اوپک از سال ۲۰۲۰، تمدید دبیرکلی یوری سنتورین در مجمع کشورهای صادرکننده گاز و رفتن قیمت نفت به زیر ۶۰ دلار اهم اخبار صنعت نفت ایران و جهان از ۶ تا ۱۲ مهرماه است که می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

وزیر نفت و تحریم: بیژن زنگنه در هفته‌ای که رو به پایان است یکبار در تهران و در جمع فرماندهان بسیج صنعت نفت و بار دیگر در مسکو در سومین مجمع بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه از ایستادگی در مقابل تحریم و این موضوع که تحریم ملت ایران را نشانه گرفته است نه حکومت را گفت. وی در مسکو اعلام کرد: «آمریکایی‌ها می‌گویند ما دوست مردم ایران هستیم و با دولت ایران مشکلاتی داریم، در حالی که این ادعای آنها درست نیست و تحریم‌ها علیه ملت و مردم ایران است و آنان را در تنگنا قرار می‌دهد.» زنگنه اما در عین حال تاکید کرد که ما در مقابل این تحریم دست روی دست نمی گذاریم و ملت ایران ایستادگی خواهد کرد. «هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران با فداکاری مدیران و کارکنان صنعت نفت، محقق نشده است و نخواهد شد و شهادت می‌دهم همکاران فعال در این بخش‌ها با همان روحیه فداکاری رزمندگان دوران جنگ تحمیلی کار می‌کنند.»

وزیر نفت که به مسکو رفته بود در بیست‌ویکمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) هم دفاع از منافع ملی کشورهای عضو و ایستادگی در برابر فشار و تحمیل نظر برخی قدرت‌های جهانی را ضرورتی اجتناب ناپذیر عنوان و تاکید کرد: تامین امنیت انرژی و جریان آزاد عبور و مرور نفت و انرژی باید همسو با منافع همه کشورها باشد. زنگنه این هفته همچنین در مراسم امضای قراردادهای ساخت و خدمات پشتیبانی الکتروپمپ‌های طرح انتقال نفت‌خام از گوره به پایانه جاسک با سازندگان داخلی حاضر شد و در پیامی هم به مناسبت روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی خاطرنشان کرد که همه شرکت‌ها و تاسیسات صنعت نفت در شرایطی که تحریم‌ها صنعت نفت را نشانه گرفته است، در برابر تهدیدهای فیزیکی و سایبری هوشیاری کامل داشته باشند.

هفته قراردادها و موافقت‌نامه‌های  نفتی: این هفته را می‌توان هفته امضای قرارداد، موافقت‌نامه و تفاهمنامه‌های نفتی نام نهاد، هفته‌ای که در آن ۹ قرارداد و موافقت‌نامه همکاری امضا شد. سه قرارداد ساخت و خدمات پشتیبانی الکتروپمپ‌های طرح انتقال نفت‌خام از گوره به پایانه جاسک با سه شرکت تبریزی، قرارداد برق‌دار کردن ۷۵ هزار حلقه چاه کشاورزی بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت توانیر، موافقت‌نامه همکاری شرکت ملی حفاری ایران و دانشگاه صنعت نفت در حوزه مطالعات علوم زمین و مخزن، تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و بانک تجارت با هدف بهره‌گیری از خدمات و تسهیلات بانکی، تفاهم‌نامه همکاری شرکت‌ ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت توسعه پتروایران با هدف به‌کارگیری تلمبه‌های چندفازی ساخت داخل در میدان‌های نفتی، تفاهم‌نامه همکاری، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و دانشگاه اصفهان برای همکاری‌های علمی، خدماتی و مشاوره‌ای در زمینه آمار و مدیریت داده‌ها و موافقت‎نامه همکاری شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت و شرکت بین‌المللی پیمانکاری عمومی ایران با هدف انجام عملیات خرید، ساخت، نصب، اجرا و پیش‌راه‌اندازی بخش PC2 کارخانه NGL3100 دهلران همگی در هفته منتهی به ۱۲ مهرماه امضا شدند. مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران معتقد است که روند امضای قراردادهای نفتی با پیمانکاران ایرانی تداوم خواهد داشت و به‌زودی ۹ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت نیز با شرکت‌های داخلی امضا می‌شود. وی این مطلب را پس از امضای قراردادهای ساخت و تامین الکتروپمپ‌های طرح ملی احداث خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک گفت.

اوپک و بازار نفت: رویترز این هفته در گزارشی که براساس یک نظرسنجی منتشر شده، مدعی شده است در پی حمله به تأسیسات نفتی عربستان، تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه سپتامبر امسال به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون رسیده است این خبرگزاری  تولید نفت ۱۴ عضو اوپک در ماه سپتامبر امسال را ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز عنوان کرد که ۷۵۰ هزار بشکه کمتر از تولید این سازمان است. ۱۴ عضوی که به‌زودی تعداد آنها به ۱۳ عضو خواهد رسید زیرا اکوادور از این سازمان خارج خواهد شد، وزارت انرژی این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: از یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل مشکلات مالی از اوپک خارج می‌شود. خروج اکوادر از اوپک اما در حالی اعلام شده است که قیمت سبد نفتی اوپک همچنان روند کاهشی را سپری می‌کند و از ۶۰ دلار برای هر بشکه پایین‌تر رفته است در این وضع اما محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از همه ۹۷ کشور تولیدکننده نفت جهان دعوت کرد به منشور همکاری اوپک و غیر اوپک بپیوندند، بارکیندو در روسیه یک تفاهمنامه هم با یوری سنتورین همتای خود در مجمع بین المللی کشورهای صادرکننده گاز(جی‌یی‌سی‌اف) امضا کرد. دبیرکلی سنتورین در بیست و یکمین نشست وزارتی جی‌یی‌سی‌اف برای دو سال دیگر تمدید شد.

دیگر اخبار: نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد این هفته به خبرنگاران از کیفیت بنزین توزیعی در تهران گفت و تاکید کرد که آزمایش‌ها نشان داده مقدار گوگرد در بنزین حتی پایین‌تر از حد استاندارد بوده و کاهش تعداد روزهای با هوای ناسالم در تهران گواهی بر این موضوع است.بهزاد محمدی هم که به بوشهر رفته بود بر پیگیری مستمر طرح‌های اولویت‌دار صنعت پتروشیمی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد و حسن منتظر تربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز هم مطابق هفته‌های گذشته یک حکم انتصاب داد که براساس آن زهرا حسین‌زاده را به عنوان «مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در امور بانوان» منصوب کرد.

شرکت نفت فلات قاره ایران هم پایان هفته اعلام کرد که آلودگی نفتی محدوده‌های عمومی سواحل خلیج‌فارس با تلاش گروهی ۷۰ نفره از کارکنان منطقه نفتی بهرگان، به‌طور کامل پاکسازی شده و بقیه نیز در حال انجام است. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم این هفته بار دیگر تاکید کرد که تاکنون تصمیمی برای سهمیه‌بندی بنزین اتخاذ نشده است.

کد خبر 293923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =