۲۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
  • کد خبر: 293018
گزیده‌های «نفتی» هفته

هفته جاری برای نفت با اخباری از برکناری خالد الفاح، وزیر انرژی عربستان، تکذیب واگذاری سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، توسعه میدان گازی بلال از سوی یک شرکت ایرانی، برگزاری نشست کمیته نظارتی اوپک و غیراوپک در ابوظبی و اخبار امیدبخش برای نیروی انسانی صنعت نفت پایان یافت.

به گزارش شانا، مرضیه شاهدایی، رئیس هئیت مدیره سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در نخستین روز این هفته برای چندمین بار واگذاری و خصوصی‌سازی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت را تکذیب کرد و در همین روز فرزین مینو، معاون وزیر نفت هم با تکرار این موضوع چند اخبار امیدبخش اعم از اِعمال اضافات شایستگی، ساماندهی نظام پرداخت پیمانکاران، اصلاح مشکلات بیمه مدت‌موقت‌ها، افزایش مبلغ اقلام نفت‌کارت کارکنان رسمی و قرارداد مدت معین و افزایش کمک رفاهی کارکنان مدت موقت گفت.

آغاز اجرای پروژه احیا و بازسازی زیست‌بوم‌های مرجانی در منطقه عملیاتی خارک برای نخستین‌ بار، اعلام موفقیت‌آمیز عملیات نصب و راه‌اندازی نخستین پمپ درون‌چاهی شناور در میدان نفتی یاران شمالی، گام بلند شرکت ملی نفت ایران در تامین بودجه تفاهم‌نامه‌های مطالعاتی در حوزه ازدیاد برداشت ۲۰ میدان هیدروکربوری از طریق شورای اقتصاد هم بخشی از اخبار هفته جاری را در کنار گزارشی درباره ضرورت استفاده از سکوی فشارافزا در میدان گازی پارس جنوبی به خود اختصاص دادند.

شاهزاده سعودی و اوپک

از بین‌الملل هم خبر اینکه، خالد الفالح برکنار شد و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، فرزند پادشاه این کشور جایگزین او در وزارت انرژی عربستان شد. این نخستین بار است که یکی از اعضای خاندان سعودی به‌عنوان وزیر انرژی عربستان منصوب می‌شود. تحلیلگران معتقدند چون عبدالعزیز مدت‌هاست عضو هیئت نمایندگی عربستان در سازمان کشوررهای صادرکننده نفت (اوپک) است تغییری در سیاست نفتی این کشور ایجاد نخواهد شد.

حالا که صحبت از اوپک شد، این خبر را هم بشنوید که بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک که چهارشنبه برابر با ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریورماه) منتشر شد مجموع تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه اوت امسال با ۱۳۶ هزار بشکه افزایش به ۲۹ میلیون و ۷۴۱ هزار بشکه در روز رسیده است. در بیانیه پایانی شانزدهمین نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک هم که روز پنجشنبه (۲۱ شهریورماه) در ابوظبی امارات متحده عربی برگزار شد بر لزوم همکاری و تعهد بیشتر برای حمایت از ثبات بازار نفت تاکید شده است.

افزون بر گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک، این هفته گزارش‌های چشم‌انداز کوتاه‌مدت اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هم منتشر شد که ارزیابی‌های این دو نهاد مانند گزارش ماه سپتامبر اوپک از تداوم روند کاهشی تقاضا برای نفت خام اعضای این سازمان حکایت داشت، همچنین موضوع مهمی که پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در صدر اخبار حوزه انرژی جهان قرار گرفت مربوط به فروش روزانه ۹ میلیون بشکه‌ای نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا در ماه ژوئن و پیشی گرفتن ایالات متحده از عربستان به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان بود.

قیمت نفت هم که این هفته روند صعودی در پیش گرفته بود و تا مرز ۶۳ دلار برای هر بشکه رسید، چهارشنبه با اعلام رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر احتمال کاهش تحریم‌های ایران حدود ۳ دلار برای هر بشکه کاهش یافت.

قرارداد، تفاهم‌نامه و یک حکم انتصاب

این هفته یک قرارداد و یک تفاهم‌نامه امضا و یک حکم انتصاب صادر شد. قرارداد پروژه احداث واحد جدید گوگردسازی شرکت پالایش نفت تبریز به‌منظور کاهش آلاینده‌های زیست محیطی پالایشگاه با شرکت طراحی و ساختمان نفت (ODCC) امضا شد، مدت زمان اجرای پروژه ۲۱ ماه و اعتبار آن بالغ بر ۱۷ میلیون یورو اعلام شد.

مرکز توسعه نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت هم با هدف ایجاد زمینه‌های مناسب برای همکاری دوجانبه در حوزه‌های آموزش، پژوهش و مشاوره با شرکت پمکو تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. این تفاهم‌نامه شامل ۹ ماده و ۱۶ بند و مدت زمان آن پنج سال خواهد بود.

محسن پاک‌نژاد، معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در حکمی بهروز پوراحمدی را به‌عنوان «مدیرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی» منصوب کرد.

طرح‌های عمرانی و بومی‌سازی اقلام

اگر بخواهید درباره طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز و وضع طرح بومی سازی ۱۰ گروه خانواده کالاهای کاربردی صنعت نفت هم بدانید، این هفته درباره آنها هم اطلاع‌رسانی شده است. بابک دارابی، مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز به بهره‌برداری از ۵۳ پروژه اعم از پروژه‌های آموزشی، ورزشی و خدماتی در هفته دولت اشاره و ابراز امیدواری کرد براساس برنامه‌ریزی تا هفته دولت سال آینده، تعداد ۱۹۰ پروژه با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد.

رامین قلمبر دزفولی، مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران پیشرفت فیزیکی ۵۰ قرارداد طرح بومی‌سازی ۱۰ گروه خانواده کالاهای کاربردی صنعت نفت را به‌طور میانگین حدود ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: به این ترتیب نیمی از مسیر اجرای قراردادهای این طرح طی شده است.

توسعه «بلال»

توسعه میدان گازی بلال که بحث امضای قرارداد آن از مدت‌ها پیش مطرح بود، سرانجام به مرحله امضا نزدیک شده است. رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفته است: قرارداد توسعه این میدان به ارزش ۴۴۰ میلیون دلار، هفته آینده با شرکت پتروپارس امضا می‌شود.

اکنون که بحث توسعه یک میدان گازی مطرح است این خبر هم شنیدنی است که عملیات گازرسانی به فازهای ۶ و ۷ بندرعباس به طول ۲۲۵ کیلومتر و با اعتبار اولیه ۶۰ میلیارد تومان آغاز شده است.

کد خبر 293018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =