اصول اچ‌اس‌یی مذاکره‌پذیر نیست

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه فرهنگ ایمنی از لایه‌های بالایی سازمان باید به لایه‌های انتهایی و پیمانکاری تزریق شود، گفت: مباحث مرتبط با ایمنی، بهداشت و محیط زیست موضوعی مهم است که قابل مذاکره سر میز نیست.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، مانی عبدالله‌زاده‌راد هم‌زمان با هفتم مهرماه، روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی گفت: راهبرد کلی مدیریت اچ‌اس‌یی، طرح‌ریزی و استقرار نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در همه فرآیندهای شرکت اعم از اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری است.

وی نگرش سیستمی در همه سطوح با رویکرد حذف، کاهش و کنترل ریسک‌های عملیاتی با هدف کاهش حوادث، بهبود عملکرد پیمانکاران با نظارت مستمر در شناسایی، انتخاب و به‌کارگیری آنها، انطباق با قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی را از جمله اهداف مدیریت اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران در واحد ایمنی و آتش‌نشانی برشمرد.

عبدالله‌زاده‌راد تصریح کرد: واحد ایمنی و آتش‌نشانی همچنین مسئولیت برنامه‌ریزی همه فعالیت‌ها و مطالعات مربوط به ایمن‌سازی تجهیزات و تاسیسات به منظور ارتقای سطح حفاظت صنعتی و پیشگیری از حوادث، جاری‌سازی فرهنگ کار ایمن، تعریف و پیگیری پیاده‌سازی دستورعمل‌ها و روش کار ایمن برای کاهش حوادث نیروی انسانی، حفاظت از تاسیسات و در نهایت مقابله با حوادث برای کنترل و کاهش آسیب‌ها را عهده‌دار است.

تشریح فعالیت‌های حوزه ایمنی در شرکت ملی نفت ایران

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی نفت ایران اجرای پروژه ممیزی و ارزیابی بررسی وضعیت نیروی انسانی و تجهیزات، ادوات و ماشین‌آلات موجود در ایستگاه‌های آتش‌نشانی شرکت‌های تابع و فرعی شرکت ملی نفت ایران، اجرای پروژه تدوین مقررات ایمنی تخصصی شرکت ملی نفت ایران، اجرای پروژه تعیین حریم ایمنی تاسیسات، خطوط لوله و چاه‌ها (بخش خشکی)، تکمیل پروژه انجام مطالعات ارزیابی ریسک حریق تاسیسات آزادگان شمالی، طرح ساماندهی اطلاعات ایمنی و آتش‌نشانی در شرکت ملی نفت ایران، ساماندهی وضعیت ایمنی زمینی فرودگاه‌ها، هلی‌دک و هلی‌پورت‌ها و برنامه‌ریزی برای تعریف و اجرای پروژه ممیزی و ارزیابی عملکرد سیستم‌های ایمنی و آتش‌نشانی سکوهای نفت و گاز را جزو فعالیت‌های جاری در زمینه ایمنی در سطح شرکت ملی نفت  اعلام کرد.

عبدالله‌زاده‌راد افزود: از دیگر برنامه‌های حوزه ایمنی در سطح شرکت ملی نفت ایران می‌توان به برنامه‌ریزی اجرای ممیزی شرکت‌های فرعی و پیگیری اقدام‌های اصلاحی، بررسی فنی و پیگیری روند تامین اعتبار و اجرای پروژه‌های ایمنی و آتش‌نشانی و ایمن‌سازی تاسیسات و ساختمان‌ها در سطح شرکت‌های فرعی، نظارت بر اجرای پروژه‌های خرید خودروهای آتش‌نشانی، اصلاح و پیگیری ارتقای کیفی و کمی ساختار سازمانی اچ‌اس‌یی شرکت‌های فرعی و تابع، پیگیری روند اهداف و برنامه‌های اچ‌اس‌یی و گزارش عملکرد شرکت‌های فرعی به‌طور مستمر، تجزیه و تحلیل ریشه‌ای حوادث مهم و پیگیری نتایج و گزارش‌های مرتبط با آنها، تهیه و ارسال فرم درس‌آموزی از حوادث در کنار تحلیل آماری حوادث به صورت ماهانه، بازدید و بازرسی ساختمان‌های تحت پوشش شرکت ملی نفت و  گزارش نواقص و پیگیری اقدام‌های اصلاحی اشاره کرد.

ضرورت توجه به تعمیرات دوره‌ای تاسیسات و خطوط لوله

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه خوشبختانه حوادث مهم منجر به فوت در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است، افزود: با توجه به فرسودگی تاسیسات و خطوط لوله، توجه ویژه به موضوع سیستم‌های بازرسی فنی، نگهداری، تعمیرات تاسیسات و خطوط لوله برای حفظ یکپارچگی فنی تاسیسات، یک ضرورت است.

عبدالله زاده‌راد در مورد اهمیت فرهنگ‌سازی در حوزه اچ‌اس‌یی اظهار کرد: در این زمینه سیاست‌ها باید به نحوی پیش برود که اگر شخصی در مجموعه دچار آسیب شد، گویی یک تراژدی خانوادگی رخ داده است. اچ‌اس‌یی قابل مذاکره سر میز نیست و باید در همه سطوح در اولویت نخست اجرا باشد. به این معنا که مراحل و روند صحیح انجام کار با رعایت اصول ایمنی باید بر نتایج حاصل از انجام کار ارجح باشد.

وی توضیح داد: در این میان باید جریانی دو طرفه و شفاف وجود داشته باشد، به نحوی که مدیران در هر فعالیتی از آنچه باید در حوزه کار ایمن و اچ‌اس‌یی تدارک دیده شود، اطلاعات کسب کنند و پیگیر اجرایی شدن آن باشند و این فرهنگ از لایه‌های بالای مجموعه به لایه‌های زیرین و انتهایی که بخش پیمانکاری است، تزریق شود.

به گفته وی، در سال‌های اخیر در بخش ایمنی اقدام‌های خوبی انجام شده که از میان آنها می‌توان به انتصابات مناسب در سمت‌های ایمنی و آتش نشانی، تربیت متخصصان این حوزه با آموزش‌های مناسب در زمینه ایمنی به‌خصوص با رویکرد پیشگیرانه، ارتقا کیفی و کمی ساختار ایمنی و آتش‌نشانی، ساماندهی مشاغل آتش‌نشانی و تصدی‌گری ایمنی صنعت نفت اشاره کرد. با ادامه این روند می‌توان امید داشت که آینده بهتری در انتظار این بخش باشد.

عبدالله‌زاده‌راد، ارتقای دانش و تخصص نیروهای فعلی در راستای ارتقای صلاحیت حرفه‌ای کارکنان با اجرای دوره‌های آموزشی کاربردی و استاندارد در سطح بین‌المللی، اجرای الگوهای سیستمی در حوزه‌های مختلف مانند مدیریت ایمنی فرآیند، ارزیابی ریسک بر مبنای بازرسی فنی، یکپارچگی سرمایه برای تجهیزات، مدیریت تغییرات، به‌کارگیری روسا و سرپرستان با دانش کافی و اعتقاد در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی، نبود محدودیت در بودجه‌های مرتبط با پروژه‌ها و تهیه تجهیزات در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی را از مواردی نام برد که می‌تواند کمک شایانی به ارتقای جایگاه ایمنی در صنعت نفت کند.

اصل جدایی‌ناپذیر کسب هر سمت سازمانی، داشتن دانش اچ‌اس‌یی است

به گفته عبدالله‌زاده‌راد، در اکثر کشورها و شرکت‌های پیشرو، افراد با تحصیلات فنی و تجارب عملیاتی با گذراندن حداقل ۱۶۰ واحد آموزشی حین کار در حوزه‌های مختلف اچ‌اس‌یی به عنوان فرد صاحب صلاحیت در هدایت و راهبری واحدهای عملیاتی پذیرفته می‌شوند و به بیان دیگر اچ‌اس‌یی به عنوان زیرساخت و پیش‌نیاز هر سمت سازمانی است و جزء اصلی و جدایی‌ناپذیر از شرح وظایف آن مسئول محسوب می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که با تلاش‌ها و حمایت‌های مدیران ارشد از اصول اچ‌اس‌یی در آینده‌ای نه چندان دور به چنین جایگاهی در مجموعه شرکت ملی نفت ایران برسیم و با ارتقای فرهنگ ایمنی در سازمان، روز به روز شاهد مشارکت بیشتر همه سطوح سازمان برای حفظ و ارتقای دانش و کسب آگاهی در حوزه‌های مختلف اچ‌اس‌یی باشیم.

کد خبر 293723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =