ثبات در صنایع پایین‌دستی فرآورده با پیاده‌سازی نظام رگولاتوری

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: پیاده‌سازی نظام رگولاتوری و تاسیس این نهاد، متضمن ثبات در صنایع پایین‌دستی فرآورده‌های نفتی و شفاف‌سازی سازوکارها در مجموعه صنعت نفت کشور است.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدحمید حسینی در نشستی خبری که صبح امروز (سه‌شنبه، نهم مهرماه) با حضور نمایندگان رسانه‌های خبری با موضوع «پیشنهاد بخش خصوصی فرآورده‌های نفتی درباره قیمت‌گذاری خوراک» در محل این اتحادیه برگزار شد، با اشاره به اینکه هم‌اکنون یک مرجع عالی و متخصص در زمینه‌ قیمت‌گذاری خوراک وجود ندارد، افزود: لازم است موانع سر راه تاسیس این نهاد برداشته شود و نظام رگولاتوری به عنوان مرجع عالی سیاست‌سازی در این زمینه عمل کند.

وی با ابراز امیدواری به حمایت وزارت نفت از راه‌اندازی نظام رگولاتوری تاکید کرد: در دوره پیش با نبود حمایت دیوان عدالت، این اتفاق رخ نداد که امیدواریم در این دوره که دوباره شورای رقابت در حال نامه‌نگاری برای نظام رگولاتوری است، حمایت‌های لازم انجام شود و اراده لازم برای شکل‌گیری این نهاد وجود داشته باشد.

حسینی ضمن اظهار گله‌مندی از تاثیرگذاری نوسان‌های بازار بر بخش خصوصی گفت: متاسفانه هم‌اکنون شرایطی به وجود آمده است که بعضی از کشورهای همسایه از جمله عراق به‌شدت به بازار ما ورود کرده‌اند و به نظر می‌رسد که زمان آن رسیده‌ است حمایت‌های لازم از بخش خصوصی در این زمینه صورت گیرد.

وی در ادامه این نشست با طرح پیشنهادهایی از جمله آزادسازی قیمت نفت کوره و نفت سفید از سوی بخش خصوصی افزود: با اعلام یکباره قیمت‌ها از سوی شرکت ملی نفت، پالایشگاه‌ها هزینه‌های بیشتری را به صنایع پایین‌دستی تحمیل می‌کنند.

حسینی تاکید کرد: چطور است که همزمان با رخدادهای سیاسی در صنعت نفت منطقه و جهش قیمت نفت، قیمت انواع خوراک از جمله وکیوم باتوم، لوبکات، ایزوریسایکل و ... بیش از ۴۰ درصد افزایش می‌یابد، اما با کاهش قیمت نفت، قیمت خوراک صنایع پایین‌دستی همچنان ثابت می‌ماند؟

به گزارش شانا، اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با داشتن حدود ۳۰۰ عضو از بزرگ‌ترین تشکل‌های اقتصادی کشور است که نقش مهمی در ارتقای کیفی و کمی صادرات فرآورده‌های نفتی، ارزآوری به داخل کشور و اشتغال‌زایی به‌عهده دارد.

کد خبر 293843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =