وزیر نفت: تحریم‌های آمریکا علیه ملت و مردم ایران است

وزیر نفت گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند ما دوست مردم ایران هستیم و با دولت ایران مشکلاتی داریم، در حالی که این ادعای آنها درست نیست و تحریم‌ها علیه ملت و مردم ایران است و آنان را در تنگنا قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (چهارشنبه، ۱۰ مهرماه) در نشست تخصصی «رهبری در سبد انرژی جهان و اولویت‌های صنعت گاز» در سومین مجمع بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه ضمن قدردانی از الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه و برگزارکنندگان این نشست اظهار کرد: افزایش تقاضای میان‌مدت و بلندمدت برای گاز طبیعی و چگونگی همکاری‌های بین‌المللی به منظور توسعه صنعت گاز در این نشست تخصصی مهم قابل بررسی است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۴۰ گاز طبیعی با رشد سالانه حدود ۱.۵ درصد و به واسطه رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، پاسخگوی یک‌چهارم تقاضای انرژی جهان خواهد بود، تصریح کرد: بخش عمده این افزایش ناشی از رشد تولید گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) خواهد بود. پاسخگویی به این تقاضا نیازمند همکاری جهانی در حوزه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و توسعه زیرساخت‌های تجارت است.

زنگنه، چگونگی دستیابی به ظرفیت گاز طبیعی در پاسخگویی به تقاضا برای گاز و تحقق همکاری بین‌المللی در این زمینه را مهم ارزیابی کرد و گفت: سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه در سه بخش قابل تبیین است.

تحریم یکجانبه علیه ایران مصداق «تروریسم اقتصادی» است

وزیر نفت در تبیین نخستین سیاست توضیح داد:‌ به اعتقاد ما (ایران) بخش انرژی باید سیاست‌زدایی شود و مداخلات سیاسی جای خود را به منطق اقتصادی، چندجانبه‌گرایی، مشارکت و همکاری بدهد. اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و اعمال فراسرزمینی آن از سوی آقای ترامپ از مصادیق بارز «تروریسم اقتصادی» و نقض اصول حقوق بین‌الملل است و معیشت توده‌های مردم را هدف قرار می‌دهد.

وی افزود: این نگرش با  انجام تلاش‌های مختل‌گرایانه ضمن تهدید صلح و امنیت نه‌تنها نمی‌تواند در پرداختن به موضوع تغییر اقلیم، جریان سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در حوزه انرژی موثر باشد، بلکه تاثیرات منفی بر توسعه پایدار دارد. بنابراین مصرانه از همه کشورها می‌خواهم اقدام‌های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده را نپذیرند.

آمادگی ایران برای انتقال تجارب گازی

زنگنه از آمادگی ایران برای انتقال تجارب غنی خود در زمینه توسعه گاز طبیعی به سایر کشورها به‌عنوان دومین سیاست جمهوری اسلامی نام برد و افزود: با وجود تلاش‌های آمریکا برای کارشکنی علیه‌ جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال اخیر، ایران با تلاش، تولید گاز طبیعی خود را به ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز رسانده است.

وی گفت:  با توجه به سهم ۱۷ درصدی ایران در ذخایر اثبات‌شده گاز طبیعی جهان، نقش ایران در تامین امنیت انرژی جهان غیرقابل انکار است و انتظار می‌رود سال آینده، تولید گاز طبیعی ایران به بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز برسد.

وزیر نفت با بیان اینکه در سه دهه گذشته، هر ساله، بیش از یک درصد به سهم گاز در ترکیب سبد مصرفی انرژی ایران اضافه شده و اکنون سهم گاز در سبد مصرفی انرژی به بیش از ۷۰ درصد رسیده است، تصریح کرد: بخش عمده‌ جانشینی گاز با نفت در بخش‌های خانگی، نیروگاهی و صنایع صورت گرفته است. هم‌اکنون حدود ۹۵ درصد خانوارهای شهری و روستایی ایران به گاز طبیعی دسترسی دارند.

وی ادامه داد: رویکرد توسعه‌ گاز در ایران، نه‌تنها معیارهای عدالت اجتماعی را در کشور بهبود بخشیده و فقر انرژی را کاهش داده، بلکه در دو دهه گذشته، سالانه ۳ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور اجتناب شده است. ضمن اینکه توسعه دسترسی جمعیت روستایی به گاز طبیعی و استفاده از آن به جای چوب درختان جنگلی، به شکل چشمگیری به بهبود محیط‌زیست از طریق جلوگیری از تخریب جنگل‌ها منجر شده است.   

زنگنه با بیان اینکه با وجود تروریسم اقتصادی آمریکا، تلاش‌های ما برای حفظ محیط زیست بی‌وقفه ادامه دارد، اظهار کرد: برای نمونه، ما در نظر داریم سوزاندن گازهای همراه نفت را تا سال ۲۰۲۱ تقریبا به صفر برسانیم.

احترام ایران به تعهدهای بین‌المللی

وزیر نفت سومین راهبرد ایران را احترام و عمل به تعهدات بین‌المللی و توسعه همکاری‌ها با رویکرد چندجانبه‌گرایی دانست و اظهار کرد: همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از اولویت‌های ما در بخش انرژی هستند. ایران از مؤسسان مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) و اوپک است.

وی افزود: مایه مباهات است که امروز سه کشور ایران، فدراسیون روسیه و قطر در این جلسه حضور دارند که با ابتکار اولیه خود زمینه ایجاد مجمع کشورهای صادرکننده گاز را فراهم کردند و اکنون شاهد رشد این مجمع و تقویت جایگاه جهانی آن به عنوان مرجع بین‌المللی هستیم.

وزیر نفت سخنان خود را با یک پیشنهاد پایان داد: با توجه به نقش روزافزون گاز طبیعی متعارف به عنوان سوخت فسیلی پاک در محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای، پیشنهاد می‌کنم هدف الهام‌بخشی را به منظور رسیدن به سهم ۳۰ درصدی گاز طبیعی در سبد انرژی جهان تا  سال ۲۰۴۰ تعیین کنیم و از طرق مختلف با تأکید بر بخش نیروگاهی به آن هدف دست یابیم.

باور داریم نفت و گاز سلاح نیست

وزیر نفت در نشست تخصصی یادشده درباره فروش نفت ایران به تحریم‌های تحمیلی و غیر قانونی آمریکا علیه ایران هم اشاره کرد و گفت: آمریکا از همه ابزارهایش در یکسال گذشته علیه ایران استفاده کرده است، بنابراین برنامه‌های ما برای پشت سرگذاشتن این شرایط قابل بیان نیست و همانند راز است.

وی با بیان اینکه آمریکا از نفت و گاز به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند، افزود: ما باور داریم نفت و گاز سلاح نیست بلکه برای رفاه همه مردم جهان اعم از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.

زنگنه تاثیر تحریم را برای ایران غیرقابل انکار دانست و با بیان اینکه همه تلاشمان را برای خارج شدن از این شرایط انجام خواهیم داد، تصریح کرد:  ایران هم‌اکنون در بخش گاز شرایط خوبی دارد و تا پایان امسال روزانه بیش از 70 میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی افزوده می‌شود.

وزیر نفت به مصرف گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در خودروها هم اشاره و با بیان اینکه خودروهای ایرانی هم‌اکنون روزانه بیش از 20 میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی مصرف می‌کنند که منحصر به فرد است، تصریح کرد: تمرکز ما هم اکنون روی صادرات گاز  است و در این مسیر همسایگان برای ما در اولویت هستند.

وی از عراق، ترکیه، پاکستان، ارمنستان و عمان به‌عنوان مسیرهای صادراتی گاز ایران نام برد و ادامه داد: امیدواریم پس از کاهش تحریم‌ها و تنش در خاورمیانه، روند صادرات گاز ایران شتاب گیرد، ما باور داریم بخش جنوبی خلیج فارس یکی از بهترین مناطق برای صادرات گاز ایران است.

آمریکا از همه ابزارهایش برای تحریم ایران استفاده کرده است

وزیر نفت درباره تحریم نفتکش هم با بیان اینکه تحریم تنها مختص نفتکش‌ها نیست و شامل بانک، بیمه و... هم می‌شود، افزود: آمریکا از همه ابزارهای خود برای تحریم علیه ایران استفاده کرده و اکنون هیچ ابزاری دیگری برای تحت فشار قراردادن ایران و  ملت ایران در اختیار ندارد.

زنگنه ادامه داد: آنها (آمریکایی‌ها) می‌گویند ما دوست مردم ایران هستیم و با دولت ایران مشکلاتی داریم، در حالی که این ادعای آنها درست نیست و تحریم‌ها علیه ملت و مردم ایران است، وقتی پولی برای خرید دارو و غذا وجود نداشته باشد تنها به دولت فشار وارد نمی‌شود بلکه مردم در تنگنا قرار می‌گیرند.

وی از بخش نفت، پتروشیمی، آهن، مس، بانک، فرآورده‌های نفتی و ... به‌عنوان بخش‌هایی که تحت تحریم آمریکا قرار گرفته، نام برد و گفت: ما کارهای زیادی برای پشت سر گذاشتن از این شرایط انجام می‌دهیم و تنها نظاره‌گر این تحریم‌ها نخواهیم بود و باور داریم می‌توانیم کشور را اداره کنیم، می‌توانیم اقتصادمان را کنترل کنیم، امیدواریم این شرایط دشوار را با مقاومت ملت پشت سر گذاریم.

سومین مجمع بین‌المللی انرژی ویک روسیه (Russian Energy Week) از امروز (چهارشنبه، دهم مهرماه) در سالن نمایشگاه‌ مرکزی منیژ شهر مسکو با حضور وزیران، مدیران‌ عامل شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز، کارشناسان حوزه انرژی از سراسر دنیا و با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درباره اهداف و جایگاه صنایع انرژی در سیاست‌های کلی روسیه، تهدیدات و چشم‌اندازهای این صنعت در شرایط بین‌المللی و  مسائل روز جهان آغاز به‌کار می‌کند و تا پنجم اکتبر (روز شنبه، ۱۳ مهرماه) ادامه خواهد داشت.

هدف برگزاری مجمع بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه نمایش چشم‌انداز صنعت سوخت و انرژی روسیه و ایجاد ظرفیت‌های همکاری بین‌المللی در حوزه انرژی است. این مجمع همچنین زمینه‌ای را برای بحث درباره اصلی‌ترین چالش‌های بخش انرژی و مشکلات مربوط به توسعه در بخش‌های مختلف شامل صنایع گاز، نفت، ذغال‌سنگ، پتروشیمی، برق و  محافظت از انرژی و افزایش بهره‌وری آن فراهم می‌کند.

کد خبر 293875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =