اشاره کلان‌داده‌های بازار نفت به لزوم تشدید کاهش تولید اوپک و غیراوپک

کلان‌داده‌های بازار نفت نشان می‌دهد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش باید تولید نفت را دوباره کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، نتیجه‌گیری گریزناپذیر تازه‌ترین گزارش‌های ماهانه سه نهاد بزرگ پیش‌بینی‌کننده مسائل نفتی این است که اوپک و متحدانش باید در نشست ماه دسامبر امسال، کاهش تولید نفت خود را تشدید کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و دبیرخانه اوپک، همگی پیش‌بینی می‌کنند ذخیره‌سازی نفت در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش می‌یابد و همه آنها تقریبا با اجماع، برآوردهایشان را درباره رشد تقاضای نفت در سال جاری و سال آینده میلادی کاهش دادند.

بر اساس برآورد دبیرخانه اوپک، اگر تولید نفت عربستان در سطح کنونی باقی بماند، ذخیره‌سازی نفت در نیمه نخست سال آینده میلادی ۱۳۶ میلیون بشکه بیشتر می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی نیز پیش‌بینی می‌کند این ذخیره‌سازی ۲۵۵ میلیون بشکه افزایش یابد.

صندوق بین‌المللی پول نیز برآورد خود را درباره رشد اقتصاد جهانی در سال آینده میلادی به ۳.۴ درصد کاهش داده است.

تنها دو راه برای پیشگیری از افزایش ذخیره‌سازی نفت در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی وجود دارد؛ افزایش تقاضا یا کاهش عرضه یا ترکیبی از این دو. توافق تجاری میان آمریکا و چین می‌تواند اقتصاد جهانی و به دنبال آن تقاضای نفت را تقویت کند، اما این توافق هنوز به دست نیامده است. از سوی دیگر، کند شدن رشد تولید نفت آمریکا ممکن است موجب پیشگیری از افزایش سریع ذخیره‌سازی نفت در نیمه نخست سال آینده میلادی شود.

اما اگر شرایط تغییر نکند، تشدید کاهش تولید نفت اوپک و متحدانش در نشست ماه دسامبر ضروری است.

به گزارش شانا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش چندی پیش (ژوئن ۲۰۱۹) تصمیم گرفتند توافق خود برای کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی تمدید کنند.

وزیران نفت و انرژی اوپک برای شرکت در صد و هفتاد و هفتمین نشست عادی این سازمان و آخرین نشست سال ۲۰۱۹ خود پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه) در دبیرخانه دائمی این سازمان در وین گردهم می‌آیند، همچنین هفتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک ششم دسامبر (۱۵ آذرماه) در مقر دائمی این سازمان برگزار می‌شود.

کد خبر 294517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =