۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
  • کد خبر: 294708
گزیده‌های «نفتی» هفته

دیدار وزیر و مدیران ارشد نفت با فعالان بخش خصوصی، صنعت ‌پتروشیمی ناجی ایران در شرایط تحریم، جشن سبز شدن ایران، امضای تفاهم‌نامه در بخش اکتشاف، ‌قاچاق سوخت و پربازدیدهای شانا را می‌توانید در «گزیده‌های نفتی» این هفته بخوانید.

دیدار متفاوت وزیر نفت: بیژن زنگنه این هفته بیش از دو ساعت و به صورت ایستاده پذیرای فعالان بخش خصوصی بود. حرف‌های آنان را شنید، خواسته‌های نفت را در کنار معاونان خود برای بخش خصوصی تبیین کرد و سرانجام با مثبت توصیف کردن این نشست و با بیان این واقعیت که همچنان سهم بخش خصولتی در صنعت بالاست، تاکید کرد که آینده بهتری پیش روی بخش خصوصی است.

مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در این نشست صمیمانه، عملکرد صنعت نفت را نشان‌دهنده حمایت حداکثری این صنعت از شرکت‌های ایرانی دانست. حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از سهم بالای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های صنعت گاز گفت، احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از پیشتازی صنعت نفت در امضای قرارداد با سازندگان داخلی سخن گفت و سرانجام فعالان بخش خصوصی خواستار حمایت بیشتر وزارت نفت از سازندگان داخلی شدند.

پتروشیمی ناجی ایران: جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس این هفته اعلام کرد که صنعت پتروشیمی با وجود مشکلات، برادری خود را به کشور ثابت کرد و حجم زیادی از ارز کشور از اوایل سال ۹۷ از سوی صنعت پتروشیمی تأمین شد. مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس که همانند بسیاری از مدیران کشور معتقد است تحریم‌های جدید اعمال‌شده به کشور قابل مقایسه با تحریم‌های پیشین نیست، همچنین گفته است شرکت تحت مدیریتش براساس رتبه‌بندی موسسه مستقل مطالعات شیمیایی در سال ۲۰۱۸، جایگاه دوم را در حجم سرمایه‌گذاری در میان غول‌های پتروشیمی دنیا پس از باسف آلمان کسب کرد.

بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم که پایان هفته به استان کرمانشاه رفته بود اعلام کرد برنامه‌ریزی برای ساخت یک طرح جدید پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش در این استان به‌زودی نهایی می‌شود. مدیرعامل پتروشیمی اروند هم در حاشیه نمایشگاه چرم اعلام کرد که این شرکت تنها تولیدکننده EPVC در ایران و دومین در خاورمیانه است و مدیرعامل پتروشیمی تندگویان هم گفت که شرکت‌های اروپایی به دنبال ازسرگیری ارتباطات و همکاری‌ها با شرکت‌های پتروشیمی ایرانی هستند.

از برگزاری همایش‌های پتروشیمی هم خبر اینکه، سومین سمینار تولیدکنندگان متانول ایران این هفته برگزار شد و نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با تمرکز بر شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نیز ۲۷ تا ۲۹ بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار می‌شود.

جشن سبز شدن: آیین تودیع سعید مومنی، مدیر پیشین گازرسانی شرکت ملی گاز ایران و معارفه غلامرضا مشایخی، مدیر جدید گازرسانی این هفته برگزار شد. مشاور وزیر نفت در طرح‌های گازرسانی در این آیین اعلام کرد که سیاست آقای زنگنه این است تا پایان سال ۹۹ موضوع گازرسانی به سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و دیگر مناطق به‌طور حتم تمام شده باشد تا جشن ایران سبز بر اساس خدماتی که شرکت ملی گاز ایران به مردم ارائه کرده است، برپا شود.

حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز هم در این آیین، از تغییرات پیوسته در مقتضیات سازمان‌های مدرن و همچنین شرکت ملی گاز ایران خبر داد و گفت: با وجود این تغییرات، دستیابی به سرآمدی جز با تکیه بر توان نیروهای متخصص و کارآمد حاصل نخواهد شد.

تفاهم‌نامه در اکتشاف: مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و شرکت اکتشاف و تولید تاسیسات دریایی این هفته تفاهم‌نامه «انجام مطالعات ارزیابی اکتشافی بلوک بامداد» را امضا کردند. این دومین تفاهم‌نامه در بخش اکتشاف است. بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، شرکت اکتشاف و تولید تاسیسات دریایی در یک برنامه زمانی مشخص اقدام به ارزیابی اطلاعات زمین‌شناسی، ژئوفیزیکی و حفاری محدوده بلوک بامداد می‌کند. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران همسو با این موضوع اعلام کرد اکتشاف‌های سالانه نشان می‌دهد که همچنان ظرفیت اکتشاف در کشور بالاست.

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز این هفته اعلام کرد که نخستین مرحله اجرایی طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با واگذاری ۱۰۰دستگاه سمند گازسوز به تاکسیرانان اجرا شد و مدیرعامل این شرکت برای چندمین بار از بالا بودن مصرف سوخت خودروهای ساخت داخل و عدم هدف‌گذاری صنعت خودرو برای اصلاح این رویکرد انتقاد کرد و یادآورشد که سالانه ۳۲۰ میلیون بشکه معادل نفت‌خام انرژی در سامانه حمل‌ونقل کشور مصرف می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم طبق آمار موجود اعلام کرد، حدود ۶۱ درصد بنزین توسط خودروهای سواری، ۲۱ درصد توسط وانت‌ها، ۸ درصد توسط تاکسی‌ها، ۶ درصد توسط موتورسیکلت‌ها و ۴ درصد توسط کامیون و کامیونت‌ها مصرف می‌شود و حدود ۶۰ درصد گازوئیل مصرفی کشور در بخش حمل‌ونقل استفاده می‌شود. این مرکز، قاچاق سوخت  را به دلیل اختلاف قیمت با کشورهای همسایه یکی از چالش‌های کشور دانست. قیمت بنزین در ترکیه حدود ۱۴ برابر ایران، در عراق ۷ برابر، در امارات متحده عربی ۶.۵ برابر، در قطر ۵.۴ برابر، در پاکستان ۸ برابر، در افغانستان ۷.۲ برابر، در ترکمنستان و آذربایجان هم حدود پنج برابر ایران است.

دیگر اخبار: جابه‌جایی ۶۷ دستگاه حفاری در نیمه نخست امسال در مناطق عملیاتی خشکی استان‌های نفت‌خیز کشور، نخستین عرضه برش سنگین پتروشیمی بندر امام در بورس انرژی، مهار آتش‌سوزی جزئی در پالایشگاه آبادان، انتصاب مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، ورود نفتکش سابیتی به آب‌های سرزمینی ایران، امضای تفاهم‌نامه داخلی‌سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی به ارزش ۶۰ میلیون یورو، توزیع  بنزین سوپر دو پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و اصفهان در کشور، رسیدن تولید روزانه گازوئیل یورو ۵ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به ۲۰ میلیون لیتر، تخطی روسیه از سهمیه تولید نفت و احتمال تغییر رویکرد اوپک به کاهش تولید نفت از دیگر اخبار این هفته نفت بود.

پربازدیدهای شانا: «آینده بهتری در انتظار بخش خصوصی فعال در صنعت نفت است»، «دیدار و گفت‌وگوی وزیر نفت با فعالان بخش خصوصی»، «آیا «زنگنه» به ساخت داخل و همکاری با بخش خصوصی اعتقاد دارد؟»، «هلدینگ خلیج‌فارس رتبه دوم سرمایه‌گذاری جهانی را کسب کرد» و «تفاهم‌نامه داخلی‌سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی امضا شد» بیشترین بازدید را به خود اختصاص دادند.

کد خبر 294708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =