۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
  • کد خبر: 295923
گزیده‌های نفتی هفته

حضور هیئت ایرانی در پنجمین نشست سران جی‌یی‌سی‌اف و دومین سمینار بین‌المللی گاز در گینه استوایی، بازدید مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طرح‌های توسعه‌ای در خارک، طرح ان‌جی‌ال خارک و پتروشیمی خارک، آغاز توسعه مخزن ذخیره‌سازی گاز شوریجه، رسیدن میانگین مصرف بنزین کشور به روزانه ۷۹ میلیون لیتر در پی اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت را می‌توان از مهم‌ترین‌ رویدادهای نفتی هفته‌ گذشته صنعت نفت برشمرد.

حضور هیئت ایرانی در رویدادهای گازی مالابو: پنجمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) و دومین سمینار بین‌المللی گاز در پایتخت گینه‌استوایی از مهم‌ترین رویدادهای جهانی بود که شماری از سران، وزیران، مدیران و کارشناسان در حوزه نفت و گاز را گردهم آورد. محمدحسین عادلی، رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در دومین سمینار بین‌المللی گاز و نشست فوق‌العاده وزارتی جی‌یی‌سی‌اف به‌عنوان نماینده وزیر نفت در آستانه برگزاری این رویدادهای بین‌المللی در گفت‌وگو با شانا درباره ناهماهنگی میان صادرکنندگان گاز و لزوم هوشیاری سران جی‌یی‌سی‌اف نسبت به مبارزه آمریکا با حق توسعه ملت‌ها در سال‌های اخیر هشدار داد.

وی همچنین روز چهارشنبه (ششم آذرماه) در نشستی تخصصی با عنوان «چگونگی مقابله با چالش وضع موجود و ایجاد آینده‌ای پایدار برای بازار گاز» در حاشیه دومین سمینار بین‌المللی گاز گفت: تحریم علیه اعضای جی‌یی‌سی‌اف بر توسعه بازار گاز طبیعی اثر منفی می‌گذارد و امنیت انرژی جهان را به خطر خواهد انداخت. در همین حال، یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز در آیین گشایش رسمی دومین سمینار بین‌المللی گاز، گاز را دارای نقش اساسی در انتقال انرژی به سمت توسعه پایدار خواند و گفت: گاز طبیعی سوخت آینده است و مصرف آن تا سال ۲۰۵۰ میلادی دوبرابر خواهد شد.

افزایش ظرفیت برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی: محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هفته گذشته ضمن بازدید از طرح‌های در حال توسعه پارس جنوبی اعلام کرد که با بهره‌برداری از سکوهای جدید، ظرفیت برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از ۶۳۰ میلیون مترمکعب کنونی به ۶۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

سفر مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به جزیره خارک: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در هفته‌ای که گذشت از اسکله صادراتی تی، طرح ان‌جی‌ال خارک و پتروشیمی خارک در جزیره خارک بازدید کرد و طی این بازدیدها بر نقش مهم پروژه‌های ان‌جی‌ال در تامین خوراک واحدهای پتروشیمی تاکید و تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی خارک را نشان‌دهنده مدیریت منسجم در این صنعت عنوان کرد.

صرفه‌جویی ارزی ۹ میلیارد دلاری در صنعت گاز: حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در هفته‌ای که گذشت از صرفه‌جویی ارزی حدود ۹ میلیارد دلاری در صنعت گاز کشور با سرمایه‌گذاری حدود ۴ میلیارد دلاری در پروژه‌های گازرسانی شهری و روستایی در سال‌های گذشته و در ازای آن صادرات سوخت مایع خبر داد. وی گفته بود: افزود: هر توسعه‌ای که در بخش گاز از جمله صنایع و خانگی ایجاد شود، سبب صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع و سرانجام صادرات آن می‌شود که سود دوجانبه‌ای برای کشور دارد. تربتی همچنین در هفته‌ای که گذشت از انتخاب مجری طرح توسعه مخزن ذخیره‌سازی گاز شوریجه به روش BOT و توسعه آن به‌عنوان بزرگ‌ترین مخزن ذخیره‌سازی گاز در خاورمیانه خبر داد.

کاهش مصرف بنزین با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین: پس از اظهارنظر عجولانه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی درباره افزایش مصرف بنزین در کشور با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و تکذیب این عدد از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین را گامی کلیدی برای افزایش صادرات بنزین اعلام کرد. علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد: اظهارنظر درباره قیمت بنزین ظرف چند ماه آینده باید انجام شود و ما پاسخگوی شبهات درباره آمار و ارقام سهمیه‌بندی بنزین هستیم. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در آخرین روزهای هفته و پس از اظهارنظرهای متعدد درباره میزان مصرف بنزین در کشور پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی، با صدور اطلاعیه شماره هفت خود برخی اخبار منتشرشده درباره افزایش مصرف بنزین در کشور را رد و میانگین مصرف روزانه بنزین کشور را ۷۹ میلیون لیتر از ابتدای اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در روز جمعه، ۲۴ آبان ماه اعلام کرد. پس از اعلام این عدد بود که علیرضا آرمان‌مقدم، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران کاهش حدود ۲۰ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین در کشور را معادل سرمایه‌گذاری لازم (۱۴ میلیارد دلار) برای ساخت یک پالایشگاه ۷۵۰ هزار بشکه‌ای اعلام کرد.

دیگر خبرها: افزون‌ بر رویدادهایی که گفته شد، افزایش یک میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز در منطقه عملیاتی خانگیران، تشریح جزئیات نحوه تخصیص وکیوم باتوم از سوی وزارت نفت به ذی‌نفعان، فراخوان وزارت نفت برای تصدی پست مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات، انتصاب مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، اعلام خبر نهایی شدن طرح اصلاح نظام پیمانکاری در صنعت نفت از سوی فرزین مینو، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت معاون منابع انسانی، برگزاری مراسم گرامیداشت هفته بسیج در صنعت نفت با حضور فرماندهان و بسیجیان صنعت نفت و تشکیل کمیته خبرگان حوزه مناقصات و قراردادها از دیگر خبرهای صنعت نفت بودند.

عناوین مهم اخبار صنعت گاز: گازرسانی به ۵۶۵ روستا در کرمانشاه تا پایان سال جاری، اعلام خبر راه‌اندازی نرم‌افزار موبایلی خدمات الکترونیکی شرکت گاز استان تهران از سوی احمد دارابی، مدیرعامل شرکت گاز استان تهران و اعلام خبر تداوم فعالیت پالایشگاه گاز پارسیان به‌عنوان نقطه توازن تولید گاز طبیعی در کشور و نیز تولید گاز طبیعی و تزریق گاز شیرین به شبکه انتقال گاز کشور از سوی این پالایشگاه از عناوین مهم اخبار صنعت گاز بودند.

عناوین مهم اخبار پالایش و پخش: در هفته‌ گذشته اخبار متعددی از افزایش مصرف سی‌ان‌جی در مناطق مختلف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم‌زمان با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور منتشر شد. پایان یافتن تعمیرات اساسی پالایشگاه نفت تهران، اعلام تازه‌ترین جزئیات طرح مدیریت مصرف سوخت و واریز اعتبار مالکان تاکسی‌های اینترنتی از سوی دکتر شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از دیگر اخبار این بخش بودند.

عناوین مهم اخبار پتروشیمی: ارزیابی مثبت روند تولید، فروش و صادرات در بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی کشور ازسوی جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس، اعلام خبر پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه اجرای واحد ۲ متانول مجتمع پتروشیمی خارک از عناوین مهم اخبار این صنعت بودند.

پربازدیدهای شانا: اخبار مربوط به برگزاری رویدادهای گازی مالابو، اعلام خبر افزایش برداشت از میدان گازی پارس جنوبی، تشریح جزئیات صفر تا صد نحوه تخصیص وکیوم باتوم از سوی وزارت نفت به ذی‌نفعان، انتصاب مدیر مرکز توسعه مدیریت در صنعت نفت، کلید خوردن توسعه بزرگ‌ترین مخزن ذخیره‌سازی گاز خاورمیانه، صرفه‌جویی ارزی ۹ میلیارد دلاری با صادرات سوخت مایع از سوی حسن منتظرتربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، افزایش میانگین مصرف بنزین کل کشور به روزانه ۷۹ میلیون لیتر، اعلام تازه‌ترین جزئیات طرح سهمیه‌بندی بنزین و اخبار مربوط به پوشش بازدید مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طرح‌های صنایع پتروشیمی در جزیره خارک و نیز خبری درباره روند مطلوب تولید و فروش در هلدینگ خلیج‌فارس از پربازدیدترین خبرهای شانا در هفته گذشته بودند.

کد خبر 295923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =