قانون، اختیار اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت را به دولت داده بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت طبق قانون هدفمندی می‌توانست طرح مدیریت مصرف سوخت را اجرا کند، اما به دلیل شرایط کشور و حساسیت‌ها، مشورت‌هایی را با ما انجام داد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی لاریجانی، امروز (یکشنبه، ۱۰ آذرماه) در نشست خبری که به مناسبت روز مجلس برگزار شد، گفت: برای مدرس قطعی بود که توهین به مجلس، توهین به ملت است و تخریب مجلس به مثابه تخریب مردم به شمار می‌رود. حفظ جایگاه مجلس، حفظ آزادی‌ها و اراده ملت است، اما گاهی می‌بینیم در فضای کشور با بی‌تقوایی سیاسی روبه‌رو می‌شویم و کسانی مجلس را هتک و تخریب می‌کنند که چنین رویه‌ای مخالف مرام امام خمینی (ره) و شهید مدرس است.

وی افزود: ممکن است ایراداتی در هر نهادی وجود داشته باشد، اما نهاد مجلس یعنی نمادی که از کل ملت نمایندگی می‌کند و تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است، همچنین ممکن است در دوره انتخابات، هیجان‌های سیاسی بروز کند. کسانی که با دروغ و افترا و تخریب نمایندگان ملت قصد فضاسازی دارند، دلسوز ملت نیستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گزارشی درباره عملکرد مجلس دهم ارائه و تصریح کرد: در مجلس دهم کارهای مهمی صورت گرفت که هر سال قانون بودجه با دقت تصویب و بسیاری از مشکلات دولت در جریان بررسی و تصویب قانون برطرف شد. قانون رفع موانع تولید، قوانینی به‌منظور گازرسانی و آسفالت روستاها تصویب و در بودجه منابعی در نظر گرفته شد، قانون حفاظت از خاک، قانون هوای پاک نیز از دیگر قوانین مهم مصوب در مجلس دهم است.

لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، نظارت و کنترل قیمت‌ها و زمان و شیوه آن، عنوان کرد: سازوکار روشن است، کمیسیون‌های تخصصی پیگیر موضوع هستند، همان روز در مجلس هم گفتیم که کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه نشست‌هایی با ستاد تنظیم بازار، سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کردند و موضوع را پیگیر بودند تا بدانند کار چطور انجام می‌شود و نظارت کنند.

وی تاکید کرد: درباره حامل‌های انرژی ما در سال ۸۸ قانونی به نام هدفمندی یارانه‌ها با ۱۶ ماده تصویب کردیم که بسیار دقیق بود. این قانون به دولت اختیار داده بود و او را ملزم می‌کرد ظرف مدتی یارانه مربوط به انرژی و دیگر مسائل از جمله آب را شفاف کند و در آن قانون آورده بودیم که قیمت‌ها به چه میزانی برسد. حتی گفته شده بود چگونه مصرف شود، قرار بود ۵۰ درصد به مردم، ۲۰ درصد به بودجه و ۳۰ درصد به تولید داده شود.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در سال ۲۰۱۵ رتبه نخست در شاخص مصرف انرژی بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در سال ۲۰۱۵ رتبه نخست در شاخص مصرف انرژی را داشت و ۴۷ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کرد که از جیب مردم بود و به‌شدت غیرعادلانه توزیع می‌شد.

لاریجانی ادامه داد: یارانه بنزین به دهک اول ۱.۲ و به دهک دهم ۲۵ درصد اختصاص پیدا می‌کرد، به عبارتی دهک دهم ۱۸ برابر استفاده می‌کرد و در مجموع مصرف بنزین و سی‌ان‌جی در دهک نخست ۱.۸، در دهک دهم ۳۵ درصد که ۲۰ برابر بود، در مجموع ۳ دهک نخست ۱۷ درصد و ۳ دهک آخر بیشترین درصد، این آمار نشان‌دهنده عدم تعادل است.

وی افزود: قیمت بنزین یک نمونه بود که طبقات بالا بیشتر استفاده می‌کردند و طبقات پایین کمتر از آن استفاده می‌کردند، این مشکل همیشه وجود داشت. در مجلس درباره یارانه‌ها بحث داشتیم، قانون اختیار را به دولت داده بود و در شورای عالی هماهنگی سران قوا پیشنهاد دولت مطرح شد، البته به این معنا نبود که پیشنهادهای دیگری وجود نداشت. در سال ۹۵ در مجلس به تفصیل جلساتی داشتیم، همچنین در تاریخ ۱۵ مهرماه امسال نیز نشستی در این باره داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی پیشنهاد داده شد تا چگونه شرایط متعادل شود، سه سناریو وجود داشت، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه پیشنهادهایی مطرح کردند و در مجلس نیز سه ساعت در این زمینه بحث شد.

لاریجانی به جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا درباره طرح مدیریت مصرف سوخت اشاره و عنوان کرد: در این شورا از دو وجه مشورتی و تصمیم‌گیری مباحث مطرح شد، مشورتی از این جهت که نرخ‌ها چگونه باشد، زیرا رهبری فرمودند مشورت کنید و تصمیم‌گیری آن شد که دولت می‌خواست و در کل این چارچوب برای دولت است.

وی ادامه داد: طرح مدیریت مصرف سوخت مربوط به امروز و دیروز نبوده و از سال ۸۸ مطرح بود، همچنین این سوال همواره بیان می‌شد که آیا یارانه‌های پنهان به اقتصاد کشور لطمه می‌زند یا خیر و آیا توزیع عادلانه است یا خیر؟ اقتصاددان‌های برجسته از طیف‌های مختلف در زمینه افزایش قیمت بنزین اتفاق نظر داشتند، مسیری که پیش از افزایش نرخ بنزین دنبال می‌شد، سبب اتلاف منابع و افزایش شکاف طبقاتی می‌شد، از این رو این اتفاق به‌صورت یک مرتبه رخ نداد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: آن چیزی که رهبر معظم انقلاب درباره این طرح در درس خارج فقه فرمودند حق مطلب را ادا کردند و اگرچه برخی حواشی پیرامون نشست سران قوا مطرح می‌شود، اما من از زمان اجرای این طرح مطلع بودم، حتی چند روز پیش از آن، به نمایندگان در جلسه غیرعلنی درباره اجرای چنین طرحی خبر دادم.

دولت طبق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها می‌توانست طرح مدیریت مصرف سوخت را اجرا کند

لاریجانی عنوان کرد: توجه به این نکته لازم است که دولت طبق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها می‌توانست این کار را (مدیریت مصرف سوخت) انجام بدهد، اما به دلیل شرایط کشور و حساسیت‌ها، مشورت‌هایی را با ما انجام داد، با این حال این طرح پیشنهاد دولت بود، اما در نشست سران قوا تصمیم گرفته شد که تمامی منابع درآمدی به مردم داده شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در موضوع مدیریت مصرف سوخت که در شورای عالی هماهنگی سران قوا مطرح بود، نمایندگان مورد مشورت قرار گرفتند، تصریح کرد: در نشست‌های مختلف مجلس، بحث یارانه‌ها جدا از سران مطرح شد، دو سال پیش جلسه‌ای داشتیم، مهرماه امسال نیز نشستی با حضور نمایندگان برگزار کردیم و همچنین سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌هایی در این خصوص ارائه کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر سازوکاری طراحی شد تا نایب رئیس مجلس شورای اسلامی این مطلب را بررسی کند در هر حال مجلس برای این موضوع تصمیم نگرفته است. مجلس سال ۸۸ قانون‌گذاری کرده بود. هرچند اختلاف نظرهایی در خصوص زمان و روش وجود دارد، اما در قانون اختیار را به دولت داده‌ایم و دولت آن را اجرا کرد.

کد خبر 295967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =