۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
  • کد خبر: 296008
قمار اوپک روی کاهش تولید نفت شیل در آمریکا

اوپک سال‌ها رشد تولید نفت شیل در آمریکا را نادیده می‌گرفت و از این اشتباه پشیمان شد. اکنون، این گروه یک قمار دیگر درباره انقلاب نفت آمریکا می‌کند و فرض را بر این می‌گذارد که دوران طلایی صنعت نفت شیل آمریکا پایان یافته است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، به گفته برخی منابع، در نشست این هفته اوپک، وزیران کشورهای عضو آن درباره تمدید توافق کنونی کاهش تولید نفت، و نه تشدید این کاهش، بحث خواهند کرد. دلیل این کار این است که آنها باور دارند رشد تولید نفت آمریکا در سال آینده میلادی به‌شدت کندتر می‌شود.

عراق دیروز (یکشنبه، ۱۰ آذرماه) اعلام کرد اوپک و متحدانش تشدید کاهش تولید نفت را بررسی می‌کنند، با این همه نشانه‌های بسیاری دیده می‌شود که این گروه چنین کاری نمی‌کنند.

اوپک در این زمینه تنها نیست. در صنعت نفت جهان، معامله‌گران و مدیران باور دارند رشد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی کمتر از سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود. روی کاغذ، اوپک همچنان کنترل بازار نفت را در دست دارد.

قیمت شاخص نفت خام برنت در بیشتر روزهای سال ۲۰۱۹ میلادی بالای ۶۰ دلار و ۱۴ درصد بالاتر از آغاز این سال بوده است.

با این همه، عربستان و متحدانش نباید رقیبان خود در صنعت نفت شیل آمریکا و دیگر کشورهای غیر عضو اوپک را دست‌کم بگیرند.

تولید نفت آمریکا در ماه سپتامبر امسال به رقم بی‌سابقه ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید که یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بیشتر از پارسال است. به احتمال زیاد این رشد در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی نیز ادامه می‌یابد و سپس آهسته می‌شود.

با این همه، کند شدن رشد تولید نفت آمریکا به معنای توقف این رشد نیست. اگرچه شرکت‌های مستقل که عامل اصلی رشد تولید نفت آمریکا بودند اکنون با چالش روبه‌رو شده‌ و سرمایه‌گذاری خود را به‌شدت کاهش داده‌اند، شرکت‌های بزرگ نفتی اکنون نقش پررنگ‌تری در برخی مناطق نفتی آمریکا ایفا می‌کنند. 

شرکت‌های برخوردار از نقدینگی بیشتر، همچون اکسون موبیل و شل، به احتمال زیاد به سرمایه‌گذاری ادامه می‌دهند و تولید نفت خود را در مناطق مختلف آمریکا افزایش می‌دهند.

از سوی دیگر، شاید بزرگ‌ترین مشکل اوپک دیگر صنعت شیل آمریکا نباشد، رشد تولید دیگر مناطق جهان خطر جدی‌تری به شمار آید. تولید نفت برزیل و نروژ در حال افزایش است و در سال ۲۰۲۰ میلادی، این رشد ادامه خواهد یافت. پس از سال‌ها تحمل قیمت پایین نفت، مهندسان هزینه بسیاری از پروژه‌ها را کاهش داده‌اند و نتیجه روشن است.

با این همه، مسئولان اوپکی در نشست‌های خصوصی همچنان باور دارند که فاصله عرضه و تقاضای نفت، تنگ‌تر از چیزی است که برخی انتظار دارند و این تحولی مهم نسبت به سه سال گذشته است. آنها می‌بینند که رشد تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک، کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده و رشد تقاضای جهانی نفت، ممکن است فراتر از انتظارها باشد.

بازار نفت نیز اکنون تا حدی دچار محدودیت عرضه است و این مسئله به اوپک این آرامش را می‌دهد که می‌تواند چند ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی را پشت سر بگذارد. کمبود نفت به ویژه برای نفت خام نوع سنگین و ترش که بیشتر کشورهای منطقه خاورمیانه تولید می‌کنند، شدیدتر است.

مشکل این است که بازار نفت تنها محدود به نفت خام نیست و دیگر مایعات نفتی، همچون میعانات گازی و ان‌جی‌ال، فراوان هستند. این انواع سوخت نیز در پالایشگاه‌ها فرآوری و با فرآورده‌هایی همچون بنزین ترکیب می‌شوند. کاربرد دیگر این مایعات نفتی، به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی است. 

آمریتا سن، کارشناس مؤسسه انرژی اسپکتس، گفت: توازن نفت خام در سال آینده میلادی حاکی از یک بازار محدود است، اما هنگامی که دیگر سوخت‌ها، همچون میعانات گازی را اضافه کنید، محدودیت عرضه کمتر می‌شود.

کد خبر 296008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =