واقعی کردن قیمت سوخت سال‌هاست در دستور کار دولت‌ها قرار دارد

یک فعال سیاسی با بیان اینکه طرح افزایش قیمت بنزین تصمیم زنگنه و وزارت نبوده است، گفت: واقعی کردن قیمت بنزین سال‌هاست در دستور کار دولت‌ها قرار دارد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه خبری کاوش، علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و وزیر تعاون در کابینه دوم اصلاحات با بیان اینکه طرح افزایش قیمت بنزین تصمیم زنگنه نبوده است، گفت: نخستین مسئله درباره مطرح شدن استیضاح وزیر نفت این است که طرح افزایش نرخ بنزین به‌هیچ‌وجه تصمیم زنگنه و وزارت نبوده است، همچنین واقعی کردن قیمت بنزین سال‌هاست در دستور کار دولت‌ها قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش سالانه ۲۰ درصدی قیمت بنزین که در برنامه سوم توسعه پیش‌بینی شده بود، دسترسی به این هدف را در میان‌مدت دنبال می‌کرد، افزود: ارزانی قیمت بنزین آثار منفی بسیاری دارد و قاچاق بنزین نیز که در گذشته بسیار کمتر بود، اکنون به‌صورت گسترده جریان دارد و به این مشکلات افزوده شده است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: به یاد دارم که در دولت آقای خاتمی نیز بحث گسترده‌ای پیرامون واقعی شدن قیمت بنزین انجام گرفت، اما ازآنجا که تبعات تورمی شدیدی برای آن پیش‌بینی می‌شد، این کار از اندازه‌ای که در قانون برنامه سوم پیش‌بینی شده بود فراتر نرفت.

صوفی ادامه داد: در همان زمان هم استدلال وزیر نفت (بیژن زنگنه) این بود، اگر قرار است قیمت بنزین واقعی شود، هنگامی می‌توان از آن دفاع کرد، که واردات خودرو آزاد شده و خودروهای کم مصرف جایگزین انواع پرمصرف موجود شود. در واقع باید به مردم کمک شود که به خودروهای کم‌مصرف دارای فناوری روز دنیا دسترسی داشته باشند. در این صورت حتی اگر قیمت بنزین افزایش یابد، مردم رضایت خواهند داد و از سوی دیگر با درآمد به دست آمده از افزایش قیمت، می‌توان حمل‌ونقل عمومی را نیز تقویت کرد. همچنین آلودگی کمتر می‌شد و با نو شدن خودروها، شهرهایمان نیز رنگ و روی بهتر پیدا می‌کرد.

وی با بیان اینکه مافیای صنعت خودرو مانع آزادسازی قیمت بنزین در دولت اصلاحات شد، گفت: این طرح موجه بود، اما روشن بود که اجرای آن به دلیل وجود مافیای صنعت خودرو و مخالفت آنها با مشکل روبه‌ر می‌شود و متوقف خواهد شد، همین نیز اتفاق افتاد و این گروه‌ها با طرح وزیر نفت مخالفت کردند و جلو آن را گرفتند.

کد خبر 296048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =