۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
  • کد خبر: 296091
بیژن زنگنه را همین امروز استیضاح کنید!

استیضاح «بیژن زنگنه» دست‌کم با ۶ ماه تاخیر انجام می‌شود، این وزیر بازار خراب‌کن است، نان بری می‌کند، او را باید اواسط تابستان امسال که با طرح یک میلیارد دلاری ساخت و بهره‌برداری فاز چهارم ستاره خلیج‌ فارس مخالفت کرد تا این طرح جای یک میلیارد دلار با حدود ۹۰ میلیون دلار هم‌اکنون در مسیر ساخت و راه‌اندازی قرار گیرد استیضاح می‌کردند، این وزیر نفت را باید آن روزی که با پیشنهاد توسعه آزادگان جنوبی با حفاری چاه و تخلیه طبیعی میدان مخالفت کرده بود استیضاح می‌کردند، وزیری که دنبال افزایش ضریب بازیافت مخازن نفت بوده و یا صرفه‌جویی ۹۱۰ میلیون دلاری در اجرای یک طرح استراتژیک نفتی را در دستور کار قرار می‌دهد را باید محاکمه کنند و استیضاح ظلمی بزرگ در حق عدالت است.

چقدر صبر؛ تا چند اندازه شکیبایی؟ چرا باید در شرایط سخت تحریم دلالان و کاسبان بیکار باشند؟ آیا وقت آن نرسیده است که صنعت نفت شاهد تولد بابک زنجانی‌های جدید باشد؟ «بیژن زنگنه» نه تنها دشمن پالایشگاه‌سازی است که او دشمن اشتغال و کارآفرینی هم در کشور است. با چه مجوزی مانع کسب و کار کاسبان و دلالان تحریم شده است؟ چرا نباید همچون گذشته اکثر دستگاه‌ها و پیمانکاران مرتبط و غیرمرتبط با صنعت نفت کشور «نفت فروش» شوند؟ نفتی که صادر نمی‌شود پس اجازه بدهید کاسبان و دلالان تحریم وارد گود شوند، کشور که ۱۰۱ میلیارد بشکه ذخایر نفت قابل برداشت دارد حالا کاسبان هم چند محموله چند میلیون بشکه‌ای نفت و میعانات گازی بفروشند، پولش هم نیامد که نیامد نگران چه چیزی هستیم، چیزی که در کشور زیاد داریم، نفت است! چرا «زنگنه» مقاومت می‌کند؟

همزمان با آغاز شمارش‌معکوس استیضاح «زنگنه» در مجلس، خبرگزاری فارس که می‌خواهند از قافله این حرکت باشکوه جا نمانده باشد، با انتشار گزارشی عامل کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت را ناشی از ضعف شدید پالایشگاه‌سازی و اصرار وزیر نفت بر سیاست‌های خام فروشی عنوان کرده و مدعی است که با اعمال تحریم نفت و عدم پالایشگاه‌سازی، اقتصاد کشور در تنگنا قرار گرفته و از مجموع ۹ پالایشگاه کشور، هفت پالایشگاه پیش از انقلاب احداث شده و عملا در چهار دوره «ریاست» زنگنه در وزارت نفت پالایشگاهی ساخته نشده است! درس اول برای گزارش‌نویس این خبرگزاری آن است که تعداد پالایشگاه‌های کشور با احتساب «ستاره خلیج‌ فارس» ۱۰ پالایشگاه نفت و میعانات گازی بوده و «ستاره» که عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان را یدک می‌کشد به اندازه تمامی پالایشگاه‌هایی که در دوران پس و بعد از انقلاب در صنعت نفت کشور احداث شده برای این کشور خیر و برکت به ارمغان آورده است.

درس دوم، زمانی که گزارش‌نویس خبرگزاری فارس بر اصرار خام فروشی «زنگنه» تاکید می‌کند ناخوداگاه این باور به ذهن تمامی کارشناسان و خبرگان صنعت نفت کشور تحمیل می‌شود که این گزارش‌نویس یا از سواد و تخصص کافی در این حوزه برخوردار نبوده و گزینه محتمل‌تر در خواب غفلت به سر بردن او بوده زیرا با وجود اعمال شدیدترین تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران به عضو باشگاه کشورهای صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی جهان آن هم از نوع مرغوب بنزین و گازوئیل تبدیل شده و از آبان پارسال نه تنها خبری از واردات بنزین نیست که به صورت هفتگی محموله‌های بنزین یکی پس از دیگری به مقصد کشورهای همسایه و فراهمسایه صادر می‌شود. به عبارت خیلی ساده، ایران امروز جای نفت خام و میعانات گازی، صادرکننده بزرگ انواع بنزین با اعداد متنوع اکتان، گازوئیل، سوخت جت و گازمایع شده است.

در شرایط فعلی رکورد ظرفیت‌سازی پالایش نفت و میعانات گازی ایران شکسته شده و از مرز 2 میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز گذشته و این درحالی است که این ظرفیت در سال ۱۳۹۱ کمی بیشتر از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بوده؛ یعنی در طول ۶ سال به قول شما ریاست و به اعتقاد ما مدیریت «بیژن زنگنه» در وزارت نفت، ظرفیت پالایش کشور بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و اگر بدانید به مدد اجرای همان طرح ۹۰ میلیون دلاری جای یک میلیارد دلار پیشنهادی برخی از پیمانکاران، این ظرفیت امسال به بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد که یک عدد و رکورد بی‌سابقه در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران است.

بر خلاف ادعای کارشناسان خبرگزاری فارس، افزایش ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی صرفا دستاورد بزرگ وزارت «زنگنه» نبوده است و همین امروز گوش «ترامپ» های آمریکایی و وطنی ناشنوا، ظرفیت تولید بنزین ایران به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز و ظرفیت تولید گازوئیل به بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر در روز رسیده و جمهوری اسلامی ایران در سایه سنگین تحریم‌ها شاگرد اول افزایش تولید بنزین و گازوئیل در بین کشورهای عضو اوپک شده و پس از سبقت از قطر در برداشت گاز پارس جنوبی در تولید بنزین هم از رقیب سنتی همچون عربستان پیشی گرفته است؛ موضوعی که حتی در پیام نوروزی مقام معظم رهبری به آن اشاره شد و ایشان از این دستاورد به نیکی یاد فرمودند.

در تشریح دستاوردها، خیر و برکات افزایش ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی که به مدد ریاست آقای همیشه وزیر نفت حاصل شده همان قدر بدانید و آگاه باشید که با توسعه پارس جنوبی از یک سو و افزایش ظرفیت تولید نفتا در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، مجموعه وزارت نفت جای ساخت طرح‌های پتروشیمی اوره و متانول یا پالایشگاهی با ظرفیت بالای تولید نفت کوره به دنبال احیای طرح‌های پتروپالایشگاهی با خوراک ترکیبی اتان، پروپان، بوتان، نفتا و ... بوده که با این برنامه استراتژیک و ابتکاری علاوه بر متنوع‌سازی سبد محصولات پتروشیمی، تکمیل متوازن زنجیره‌های ارزش، افزایش تاب آوری سبد صادراتی پتروشیمی در شرایط تحریم به دوره ساخت و بهره‌برداری مجتمع‌های پتروشیمی تک محصولی و با کف بهره‌وری پایان خواهد داد.

«بیژن زنگنه» را باید هرچه زودتر استیضاح و سپس او را محاکمه کنیم و از او سوال کنیم، چرا با توسعه هوشمندانه و همزمان فازهای پارس جنوبی و سپس ستاره خلیج فارس، زمینه حل چالش کمبود خوراک نفتای پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام در شرایط تحریم را فراهم کرده است؟ او را باید مجازات کنیم که به چه حقی اجازه ساخت فاز چهارم ستاره خلیج فارس را با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری به آن شرکت پیمانکار نداده و این پروژه باید جای یک سال، در ۶ ماه و آن هم با ۹۰ میلیون دلار ساخته شود؟ وزیر نفت قطعا باید محاکمه شود که به دلیل بهره‌برداری کامل سه فاز ستاره خلیج فارس در مدت زمان کمتر از دوسال، نه تنها کشور را در شرایط تحریم از واردات بنزین بیمه کرد که حالا اقتصاد ایران روی فروش ماهانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار انواع فرآورده نفتی حساب باز کرده است؟ هر لحظه مدیریت این وزیر در وزارت نفت جز خسران و خسارت عایدی برای کشور ندارد و شکیبایی بیش از این جایز نیست و باید هرچه سریع‌تر او را استیضاح و محاکمه کرد تا درس عبرتی برای وطن‌دوستان و عاشقان ایران باشد.

منبع: انرژی نیوز

کد خبر 296091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =