احداث خط انتقال گاز پارچین تهران؛ افتتاح خط انتقال گاز کوهدشت - خرم‌آباد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از اجرایی شدن خط انتقال گاز قم - پارچین برای استان تهران و افتتاح خط انتقال گاز کوهدشت - خرم‌آباد تا دو هفته آینده خبر داد.

بهرام صلواتی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا درباره پروژه‌های در حال اجرای استان تهران گفت: در استان تهران، خط تقویتی ۵۶ اینچ پارچین به طول ۱۳۰ کیلومتر در مرحله مناقصه است که از قم تا پارچین تهران امتداد دارد. این طرح به دو قطعه تقسیم شده است و اکنون در مرحله تامین لوله قرار دارد. تامین اعتبار مورد نیاز این طرح نیز از محل داخلی شرکت ملی گاز ایران است و برای آن جذب سرمایه نداشته‌ایم.

وی افزود: جذب سرمایه ما برای دو پروژه توسعه مخازن ذخیره‌سازی گاز طبیعی سراجه و شوریجه بود. در طرح شوریجه پیمانکار انتخاب شده و در پروژه سراجه نیز در مرحله انتخاب پیمانکار برای قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) است.

راه‌اندازی خط انتقال گاز کوهدشت - خرم‌آباد تا ۲ هفته آینده

وی درباره راه‌اندازی جدیدترین ایستگاه‌های تقویت فشار گاز در کشور، گفت: ایستگاه تقویت فشار گاز بیدبلند که روی خط ششم سراسری انتقال گاز قرار داد، با سه واحد به‌تازگی وارد مدار شده که به این ترتیب بخش اعظمی از گاز تولیدی عسلویه قابل انتقال به خطوط سراسری گاز کشور است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ادامه داد: پروژه خط انتقال گاز کوهدشت - خرم‌آباد برای بهره‌برداری تا دو هفته آینده تزریق گاز خواهد شد. ۵۴ کیلومتر از این خط در سال ۹۷ تزریق گاز شده بود، اما به دلیل تعمیرات و سیلی که فروردین امسال رخ داد، مجبور به تخلیه خط شدیم. اکنون ۲۴ کیلومتر انتهایی خط پایان یافته و مجموع خط به طول ۷۵ کیلومتر آماده بهره‌برداری است.

اجرای ۸ طرح فعال در سیستان و بلوچستان

صلواتی درباره طرح‌های فعال در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اکنون هشت پروژه فعال در این استان داریم که همه آنها در حال اجرا هستند. چند طرح دیگر استان نیز در مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار قرار دارند.

به گفته وی، همه گاز مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان با تکیه بر ظرفیت انتقال گاز خط هفتم سراسری تامین خواهد شد.

تکمیل خطوط انتقال گاز شمال کشور

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره پروژه‌های در حال اجرای شمال کشور، با اشاره به راه‌اندازی خط انتقال گاز ۱۷۰ کیلومتری دامغان - نکا در سال ۹۶ گفت: این خط تاثیر زیادی در تامین گاز مورد نیاز استان‌های شمالی کشور داشت، اکنون نیز پروژه بسیار مهم رشت - چلوند پس از انتخاب پیمانکار در مرحله تجهیز کارگاه قرار دارد.

وی درباره پروژه رشت - چلوند توضیح داد: طول این خط انتقال گاز ۱۵۰ کیلومتر به قطر ۴۲ اینچ است. پیمانکاران این پروژه در دو قطعه انتخاب شده‌اند و در حال تجهیز کارگاه هستند، افزون بر این، یک خط انتقال گاز به طول حدود ۳۰ کیلومتر برای نکا احداث خواهد شد که به این ترتیب خطوط انتقال گاز برای تامین گاز استان‌های شمال کشور کامل می‌شوند.

صلواتی درباره ادامه طرح‌های انتقال گاز در مناطق شمال‌غرب کشور، اظهار کرد: در استان آذربایجان غربی پروژه انتقال گاز اصلان‌دوز تعریف و به‌تازگی به ما ابلاغ شده است. بخشی از این خط ۲۴ اینچ و بخشی از آن ۱۶ اینچ است و طول آن حدود ۱۲۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است، این خط اکنون در مرحله طراحی قرار دارد.

کد خبر 296412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =