تشریح محورهای بررسی شده در گردهمایی رؤسای اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت

ششمین گردهمایی مدیران اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران دیروز در حالی به کار خود پایان داد که با تدوین مصوبه‌هایی، بر الزام شرکت‌ها نسبت به اجرای قوانین، مقررات و دستورعمل‌های ابلاغی از سوی مدیریت اچ‌اس‌یی این شرکت تاکید شد.

به گزارش خبرنگار شانا، در ششمین گردهمایی مدیران اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران که روزهای ۱۸ و ۱۹ آذرماه برگزار شد، هر یک از رؤسا و فعالان حوزه اچ‌اس‌یی شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت به ارائه گزارش عملکرد و دستاوردهای شرکت تحت مدیریت خود در بخش ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل پرداختند.

این گردهمایی با حضور بیش از ۴۰ نفر از رؤسای اچ‌اس‌یی شرکت‌های فرعی و تابعه شرکت ملی نفت و ستاد مدیریت اچ‌اس‌یی تهران انجام شد.

مانی عبدالله‌زاده‌راد، مدیر اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران مصوباتی را پیرامون عملیاتی کردن و پیشبرد اهداف این حوزه ارائه کرد تا در دستور کار رؤسای اچ‌اس‌یی شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تابع باید نسبت به الزام‌های ارسالی از سوی مدیریت اچ‌اس‌یی توجه ویژه داشته باشند، عنوان کرد: رؤسای اچ‌اس‌یی باید اطمینان یابند که ضوابط و مقررات اچ‌اس‌یی مانند راهنماها، روش‌های اجرایی، دستورعمل‌ها و قوانین در همه سطوح مرتبط در سازمان توزیع و جاری است و به‌صورت مداوم اجرای صحیح آنها را ارزیابی کنند.

تخلیه خاک‌های آلوده به نفت به محل دفن‌کننده‌های حفاری

این مقام مسئول با بیان اینکه تخلیه خاک‌های آلوده به نفت به محل دفن‌کننده‌های حفاری به‌ویژه در میدان‌های نفتی غرب کارون، ممنوع است، گفت: این مکان‌ها تنها برای دفن‌کننده‌های حفاری (گِل‌های با پایه آبی) طراحی شده و مدیریت خاک‌های آلوده به نفت و مواد هیدروکربنی باید به استناد قانون حفاظت از خاک از طریق تصفیه بیولوژی و روش‌های سازگار با محیط انجام شود.

عبدالله‌زاده‌راد همچنین استفاده از تجارب موثر و نتیجه‌بخش شرکت‌ها از جمله شرکت‌های نفت فلات قاره ایران و پایانه‌های نفتی در زمینه تصفیه خاک‌های آلوده به نفت باید در دستور کار دیگر شرکت‌ها قرار گیرد.

مدیر اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده پیرامون مقوله محیط‌زیست اشاره کرد و بر رعایت دقت در اطلاعات مربوط به حوادثی (ریزش‌های نفتی) که پیامدهای محیط زیستی دارند، تاکید کرد.

وی ادامه داد: ارسال گزارش‌های حادثه با ذکر دقیق پیامدهای اچ‌اس‌یی آن از جمله مواردی است که باید پس از وقوع هر حادثه برای اداره کل اچ‌اس‌یی وزارت نفت و مدیریت اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ارسال شود.

عبدالله‌زاده‌راد افزود: ایجاد یک رویه مناسب برای مدیریت و اجرای بخش‌های محیط زیستی در دکل‌های حفاری به‌ویژه مدیریت پساب (بهداشتی- صنعتی) و مدیریت پسماند ضروری است که اداره محیط‌زیست ما به‌زودی برای تدوین و ابلاغ این سند اقدام خواهد کرد.

مدیر اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه همه شرکت‌هایی که منابع پرتونگار دارند تا پایان سال به‌صورت تخصصی ممیزی می‌شوند، گفت: نظارت و پیگیری معاینات دوره‌ای پرتونگاران باید به‌طور ویژه از سوی واحدهای اچ‌اس‌یی انجام شود.

این مقام مسئول، نظارت بر الگوی مصرف تغذیه مطابق با سند تولیدشده سازمان بهداشت و درمان، تعامل مستمر با مراکز درمانی در تاسیسات از سوی اچ‌اس‌یی‌ها برای رفع چالش‌ها، لزوم پیروی از آیین‌نامه تاسیس مراکز طب کار که از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است، ارائه خدمات بهداشت عمومی از سوی سازمان بهداشت و درمان، مشارکت سازمان بهداشت و درمان در تدوین برنامه‌های شرایط اضطراری و مانورها و لزوم اقدام مداخله‌ای برای بیماری‌های پیش‌ دیابت و پیش فشارخون را از دیگر مواردی دانست که باید در سایه تعامل میان رؤسای اچ‌اس‌یی شرکت‌ها و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت انجام شود.

اهم محورهای مطرح‌شده در گردهمایی

عبدالله‌زاده‌راد در تشریح مهم‌ترین تصمیم‌های اتخاذشده در این گردهمایی به مواردی از جمله تبیین دستورعمل‌های اچ‌اس‌یی با نگرش تخصصی در همه لایه‌های مخزن، چاه، تاسیسات روسطحی، لوله، مخازن نگهداری، تاکید بر ارتباط محورهای کاری اچ‌اس‌یی به زنجیره ارزش و رسالت کلی سازمان مطابق با بند ۵ اساسنامه شرکت ملی نفت، ایمن‌سازی خطوط لوله و چاه‌های نفت و گاز به‌منظور یکپارچه‌سازی اچ‌اس‌یی در فعالیت‌های سازمانی با هدف تولید ایمن و پایدار و تعامل با مدیریت نظارت بر تولید شرکت ملی نفت همسو با مقوله محیط‌زیست اشاره کرد.

به گفته وی، توجه به سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) و تسریع در پیاده‌سازی و اجرای آن، تاکید بر انجام اقدام‌های اصلاحی حوادث به وقوع پیوسته در شرکت ملی نفت با رویکرد کنترل و کاهش آنها در قالب برنامه زمان‌بندی، تاکید بر اجرای الزام‌های پروانه کار و ابلاغیه‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، تاکید بر تدوین برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) در سطح شرکت‌های فرعی و تابعه مطابق با ابلاغیه مقام عالی وزارت نفت و قانون بحران کشور بر اساس سناریوهای محتمل حوادث مهم از دیگر موارد مورد تاکید در این گردهمایی بوده است.

مدیر اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران نیازسنجی و اولویت‌بندی سیستم‌های F&G و اطفای حریق و ادوات کنترل ایمنی فرآیندی در تجهیزات و تاسیسات، نظارت بر اجرای الزام‌های مدیریت اچ‌اس‌یی پیمانکاران، تشکیل کمیته و کارگروه‌های تخصصی برای پیشبرد و پیگیری پروژه‌ها و اقدام‌های اصلاحی در حوزه‌های اچ‌اس‌یی در سطح شرکت‌های فرعی و تابع، پیگیری استفاده از ظرفیت‌های بلاتصدی اچ‌اس‌یی با توجه به سیاست چابک‌سازی شرکت ملی نفت، استفاده از ظرفیت موجود نیروهای قراردادی در سطح شرکت‌های فرعی و تابع برای کیفی کردن ساختار اچ‌اس‌یی و استفاده از ظرفیت مازاد نیروها در دیگر اداره‌های حوزه آتش‌نشانی را از دیگر موارد مورد تاکید در ششمین گردهمایی مدیران اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد.

کد خبر 296449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =