دستاوردهای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تشریح شد

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در گفت‌وگو با سیمای مرکز خوزستان، عملکرد و دستاوردهای این شرکت را در دو بخش توسعه ساخت داخل و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی تشریح کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، احمد محمدی شامگاه گذشته (۲۰ آذرماه) با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای مرکز خوزستان با بیان اینکه توجه و عینیت بخشیدن به ساخت داخل و خودکفایی و حرکت به سمت استقلال صنعتی همواره مورد تاکید وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران است، اظهار کرد: در این راستا مناطق نفت‌خیز جنوب استفاده از ظرفیت‌های داخلی و توان حداکثری سازندگان را به‌طور جدی دنبال می‌کند.

محمدی درباره برگزاری نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری گفت: ۲۶۰ شرکت از ۹ استان کشور از جمله استان‌های خوزستان، تهران، فارس، اصفهان، خراسان جنوبی، مرکزی و ...در این نمایشگاه حضور خواهند یافت. امسال ۸۲ درصد از شرکت‌ها سازنده و تولیدکننده کالا هستند، ۱۲ درصد شرکت‌های بازرگانی و ۶ درصد شرکت‌های خدماتی و تخصصی فعال در حوزه بالادستی صنعت نفت هستند؛ همچنین ۳۳ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپی نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به  توفیقات نمایشگاه‌های گذشته در ساخت داخل و بومی‌سازی اقلام متعددی از کالا و مواد مصرفی صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در صنعت نفت طیف وسیعی از کالا و مواد مصرفی و تجهیزات ریز و درشت، در حوزه‌های مختلف از جمله چاه، کارخانجات، ماشین‌آلات و تجهیزات روسطحی و...  به کار گرفته می‌شود، در چند سال اخیر با توجه به  خط مشی و رویکرد ملی که حرکت به سمت خودکفایی بوده، بیش از ۱۲ هزار قلم انواع کالا و مواد مصرفی را بومی‌سازی کرده‌ایم که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ مورد توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده‌اند و بسیاری از آنها جزو کالاهای راهبردی صنعت نفت محسوب می‌شوند.

محمدی ادامه داد: به دستور وزیر نفت ۱۰ گروه کالای اساسی پرکاربرد در صنعت نفت به منظور اتکای بیشتر به سازندگان ایرانی در اولویت بومی‌سازی قرار دارند که از آن‌جمله می‌توان به پمپ‌های درون‌چاهی مانند پمپ میله‌ای - مکشی اشاره کرد که توسط شرکت‌های داخلی بومی‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه صنعت نفت و مناطق نفت‌خیز جنوب، برای پیگیری و تحقق بومی‌سازی تعداد بیشتری از اقلام و کالاهای مورد نیاز در کنار سازندگان داخلی خواهند بود، یادآور شد: در این نمایشگاه از ۱۱ قلم کالای اساسی که به صورت عمده از ماشین‌های دوار و بخشی از رشته‌های تکمیلی درون‌چاهی هستند نیز رونمایی خواهد شد، همچنین فهرست جدیدی از کالاهای قابل عرضه به سازندگان برای بومی‌سازی معرفی خواهیم کرد.

صنعت نفت پیشرو در حمایت از ساخت داخل

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: کالاهای مصرفی در صنعت نفت به طیف‌های مختلفی قابل تفکیک هستند؛ ساخت برخی از آنها که در چاه و سرچاه مورد استفاده قرار می‌گیرند، به سبب شرایط خاص فشار و دمای مخازن و چاه‌ها، نیاز به تکنولوژی  پیشرفته‌تری دارد که بخشی از هدف‌گذاری ما در فهرست جدید کالاهای قابل برون‌سپاری، از همین دسته هستند و در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بینان و مراکز علمی- پژوهشی نیز امضا شده است.

وی افزود: در این نمایشگاه همچنین تفاهم‌نامه و قراردادهای مطالعاتی دیگری در بخش بالادستی و قراردادهای پژوهشی در زمینه بومی‌سازی کالاهای راهبردی صنعت نفت خواهیم داشت.

محمدی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از حوزه فعالیت مناطق نفت‌خیز در استان خوزستان است، تصریح کرد: همواره توجه ویژه از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در این منطقه وجود داشته است. به عنوان نمونه ساخت پمپ SRP در یکی از چاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب، یک سری ابزارهای الکتریکی که فشار و دمای چاه‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند و همچنین طرح مدیریت پسماند به روش بیولوژیک توسط سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان خوزستان انجام شده که در راستای هدف ما یعنی استفاده حداکثری از توانمندی جوانان و شرکت‌های خوزستانی بوده‌ است.

وی درباره شیوه تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و چگونگی ارتباط آنها با صنعت نفت گفت: ارتباط این شرکت‌ها از طریق اداره پژوهش و فناوری و همچنین کارگروه پژوهشی مناطق نفت‌خیز جنوب میسر است و  شرکت‌های نوپایی که می‌خواهند حضور پیدا کنند از مرحله ارائه ایده تا خلق تکنولوژی، باید فرایندهای پژوهشی موجود در این شرکت را سپری کنند تا بتوانیم به هدف تعیین شده که به‌کارگیری تکنولوژی داخلی در صنعت است دست یابیم.

اهتمام به مسئولیت اجتماعی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه  به تشریح فعالیت‌های شرکت در حوزه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی پرداخت و گفت: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان بزرگ‌ترین شرکت اقتصادی کشور در حوزه نفت و گاز یک سری مسئولیت‌های اجتماعی دارد که همواره با دستور و تاکید مهندس زنگنه در راستای کاهش و رفع محرومیت در مناطق روستایی و شهرهای کوچک اقدام‌های عام‌المنفعه‌ قابل توجهی انجام داده یا در دست انجام دارد.

وی با بیان اینکه همکاران ما به نیابت از ۸۰ میلیون ایرانی به تولید نفت می‌پردازند، گفت: این شرکت در زمینه صادرات و تامین خوراک پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی نقشی انکارناپذیری دارد. در این رهگذر برای ایجاد نشاط و امید، اقدام‌های موثری در بحث اشتغال‌زایی و در ایجاد فضای کسب‌وکار انجام می‌دهیم تا رضایت نسبی مردم پیرامون تاسیسات را به دست آوریم. البته برای رفع محرومیت و کاهش آن، همه عوامل دست‌اندرکار و نهادهای اجرایی باید تعامل و همکاری متقابل داشته باشند به ویژه دستگاه‌های اجرایی که وظیفه ذاتی آنها پرداختن به موضوع عمران و آبادانی مناطق کمتر برخوردار است.

محمدی اظهار کرد: ما به‌طور کلی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در چند محور فعالیت می‌کنیم. یکی توانمندسازی جوامع محلی است که در زمینه مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان، جویندگان کار و جوانان است، برای این منظور اقدام به تشکیل کلاس‌های آموزشی و کنکور کردیم، همچنین با سازمان فنی و حرفه‌ای نیز یک تفاهم‌نامه امضا خواهیم کرد تا این رویکرد منسجم‌تر دنبال شود، همچنین در زمینه تعمیر، بازسازی و نوسازی مدارس، در بحث مسائل فرهنگی، در بخش بهداشت و درمان و همچنین آبرسانی روستایی و ورزش همگانی کارهای زیادی از سوی وزارت نفت و این شرکت انجام شده است.

وی با اشاره به بودجه‌ای که وزارت نفت به کارهای عام‌المنفعه تخصیص داده است، گفت: ما فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه کمک به مردم مناطق محروم و ساکنان اطراف تاسیسات انجام داده‌ایم اما ممکن است حجم محرومیت‌ها در بخشی از مناطق به حدی زیاد باشد که این اقدام‌ها به چشم نیایند. بنابراین لازم است دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام عملی بیشتری انجام دهند که مردم اثر آنها را لمس و مشاهده کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در پاسخ به پرسشی پیرامون اقدامات عام‌المنفعه در غیزانیه توضیح داد: مردم غیزانیه در اطراف تاسیسات و خطوط لوله نفت زندگی می‌کنند، بنابراین هر کمکی که در چارچوب مقررات امکان‌پذیر باشد انجام خواهیم داد. هم‌اکنون نیز حمایت مالی در بحث آبرسانی و احداث خط لوله آب این مناطق  با آبفای خوزستان داریم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ارتباط با ساماندهی فاضلاب اهواز و حومه اهواز گفت: وزیر محترم نفت در این خصوص و از طریق عمران مناطق نفت‌خیز، حدود ۵۷ میلیارد تومان اعتبار را در نظر گرفته است که بخشی از آن جذب شده و امیدواریم با شروع عملیات ترمیم شبکه فاضلاب از سوی دستگاه‌های ذیربط، بخش بعدی اعتبارات هم جذب شود.

پیوند ۱۱۱ ساله مسجدسلیمان و نفت

وی در ادامه گفت‌وگو به مسجدسلیمان به عنوان زادگاه نفت ایران اشاره کرد و گفت: مسجدسلیمان نه تنها زادگاه و نقطه تولد صنعت نفت ایران، بلکه آغازی بر صنعت نفت خاورمیانه و شاید بخش قابل توجهی از جهان است، بنابراین نفت و مسجدسلیمان جدایی‌ناپذیرند.

محمدی در زمینه جابه‌جایی منازل آلوده به نفت در مسجد سلیمان گفت: به دستور مهندس زنگنه، وزیر وقت نفت در سال ۱۳۷۹ حدود ۱۲۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شد، اما در عمل به دلیل انجام نشدن به‌موقع پروژه توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، تنها ۵۰۴ واحد مسکونی آماده و خانواده‌ها ساکن شدند. هم‌اکنون نیز با موافقت وزیر محترم نفت و با حضور استاندار خوزستان و دیگر مسئولان مرتبط استانی، طرحی برای تکمیل این پروژه تدارک دیده شده که اگر سریع‌تر اجرایی شود، این مهم به سرانجام خواهد رسید.

وی به نتایج خیره‌کننده نفت مسجدسلیمان در لیگ برتر اشاره کرد و افزود: تلاش اعضای هیئت مدیره، سرپرستان و مسئولان، سرمربی و بازیکنان این تیم در کسب نتایج درخشان قابل قدردانی و تشکر است. در زمینه کمک به تیم‌های نفتی از جمله پارس جنوبی، صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان که تیم‌های وابسته به صنعت نفت تلقی می‌شوند با توجه به قانونی که مجلس وضع کرده و دولت را از کمک نقدی به تیم‌های حرفه‌ای منع کرده است، امکان کمک مستقیم به این تیم‌ها وجود ندارد. البته در بضاعت، امکاناتی که مورد نیاز تیم است و در  شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان موجود هست در اختیار آنها قرار می‌دهیم و امیدواریم با کمک و درایت مسئولان استانی و تلاش کادر فنی و بازیکنان ارزشمند، روند خوبی که این تیم دارد حفظ شود.

محمدی به اقدامات این شرکت در مدیریت سیل خوزستان اشاره کرد و گفت: در زمینه نوسازی منازل پس از اتفاقاتی که در سیل امسال افتاد، به دستور وزیر نفت ۱۳۰ میلیارد تومان در ۳ بخش نوسازی و بازسازی مدارس، نوسازی و بازسازی منازل و خدمات بهداشتی و درمانی از طریق عمران مناطق نفتخیز تخصیص داده شده است و امیدواریم با پایان اقدامات ترمیمی مورد نظر، چهره آن مناطق به حالت قبل  و بلکه بهتر از قبل بازگردد.

وی اظهار کرد: با توجه به طرح‌های مهمی که به ویژه در مناطق نفت‌خیز جنوب در حال اجرا هستند مانند طرح جمع‌آوری گازهای همراه و  طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید و با توجه به دستور اکید وزیر نفت مبنی بر جذب حداکثری نیروی بومی توسط پیمانکارانی که برنده مناقصات این طرح‌ها می‌شوند در این طرح‌ها و استفاده حداکثری از کالای ساخت داخل، حجم قابل توجهی اشتغال و به ویژه اشتغال مولد (سازندگان، تامین‌کنندگان، نیروی کار بومی و دیگر سرویس دهندگان) در استان‌های نفت‌خیز به ویژه خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر ایجاد خواهد شد.

کد خبر 296471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =