آکادمی متمرکز روی سنگ‌های کربناته به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: آکادمی متمرکز روی سنگ‌های کربناته به‌زودی در قالب پروژه‌ای از سوی دانشگاه خوارزمی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شانا، ابراهیم علوی‌طالقانی روز سه‌شنبه (۲۶ آذرماه) در رویداد فناورانه «پترولیوم تیکاف» از حمایت شرکت ملی نفت ایران از ۲۶ پایان‌نامه دانشگاه خوارزمی خبر داد و گفت: ما هم‌اکنون قراردادی ۱۰ ساله در حوزه سنگ‌های کربناته با دانشگاه خوارزمی امضا کرده‌ایم  که یکی از مگاپروژه‌های شرکت ملی نفت است.

وی با بیان اینکه تاکنون یک مرکز آکادمی متمرکز روی سنگ‌های کربناته نداشتیم، اظهار کرد: امیدواریم در دانشگاه خوارزمی این مرکز به‌زودی در قالب این پروژه ایجاد شود و دانشجویان و استادان خدمات فناورانه در این زمینه به مجموعه کشور و شرکت ملی نفت ایران ارائه دهند.

عرفان ریاحی، مدیرکل امور فناوری وزارت نفت نیز در این باره عنوان کرد: بیشتر پروژه‌های دانشگاهی به‌صورت فردمحور انجام می‌شود و استادان و دانشجویان تمایلی به استفاده از شبکه‌سازی ندارند و  ما سعی کردیم در پروژه‌های دانشگاهی از ظرفیت همه گروه‌های آموزشی استفاده شود.

وی ادامه داد: هدف ما در وزارت نفت و زیرمجموعه‌های آن این است که بتوانیم این پروژه‌ها را توسعه دهیم.

مدیرکل امور فناوری وزارت نفت تصریح کرد: در مجموعه وزارت نفت ۲۶ پروژه بزرگ داریم که توافقنامه‌های همکاری آن با دانشگاه‌ها امضا شده است، از این تعداد پنج  پروژه در حوزه اکتشافی، ۹ پروژه در حوزه بالادستی و ۱۲ پروژه در حوزه پایین دستی (پتروشیمی و پالایش و پخش) است.

نقش تاثیرگذار شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان برای ارتباط صنعت و دانشگاه

در ادامه عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: از گذشته‌های دور شکاف بزرگی بین دانشگاه و صنعت وجود داشته است، نوع ادبیات آنها و ملاحظاتی که دانشگاه و صنعت داشته‌اند با هم متفاوت بوده است، نگاه‌ها به مسئله از یک جنس نبوده و دانشگاه کار خود را انجام می‌داده و صنعت نیز کار خود را و احساس نیازی در این زمینه وجود نداشت.

وی افزود: من به خودم و استادان محترم دانشگاه توصیه می‌کنم عادت‌های کاری خود را اصلاح کنند تا در مسیری تازه قدم گذاریم  و رویکرد آن حل مسائل جامعه باشد. حل مسائل جامعه حتی اگر منجر به چاپ یک مقاله نشود برای جامعه ارزشمند است.

رئیس دانشگاه خوارزمی افزود: نوآوری، ابداع و خلاقیتی که در فعالیت‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به کار رفته در نوع خود منحصربه‌فرد و متکی به دانش بومی کشور است.

ابوالفضل باقری، مدیرکل دفتر اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: ماهیت کار پژوهش در دانشگاه با ماهیت کار پژوهش در صنعت و اقتصاد متفاوت است و در این میان وجود شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان که ماهیت آنها  پژوهش و نوآوری است برای ارتباط صنعت و دانشگاه بسیار موثر هستند.

وی گفت: ما بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که بسیاری از آنها در حوزه نفت و انرژی فعالیت می‌کنند و بیش از ۱۱۰ نوع حمایت از آنها اعم از معافیت مالیات، تسهیلات ارزان قیمت، خدمات بیمه و ... انجام می‌شود.

کد خبر 296783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =