۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
  • کد خبر: 297059
آخرین سکوی فاز ۱۴ پارس‌جنوبی بارگیری شد

آخرین سکوی دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی امروز (شنبه، هفتم دی‌ماه) به‌منظور انتقال و نصب در موقعیت مخزنی بلوک مشترک گازی ایران و قطر از یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) بارگیری شد.

به گزارش شانا، به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، رضا غریبی، سرپرست سکوهای C و D طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: انجام این عملیات اقدامی مهم در تکمیل بخش فراساحلی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی است.

وی با یادآوری اینکه سکوی ۱۴D، چهارمین و آخرین عرشه این طرح با ظرفیت برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب) است، افزود: با نصب و راه‌اندازی این سکو، بخش فراساحل فاز ۱۴ به ظرفیت کامل برداشت روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی خواهد رسید.

سرپرست سکوهای C و D طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی تصریح کرد: این سکو ۲۴۰۰ تن وزن دارد و در صورت مساعد بودن شرایط جوی دریا، بلافاصله پس از عملیات مهاربندی، توسط شناور FLB۱۲۴ به دریا حمل و با جرثقیل HL-5000 در موقعیت خود نصب می‌شود.

غریبی، عملیات ساخت، بارگیری و مهاربندی عرشه اقماری ۱۴D را نتیجه تلاش متخصصان شرکت صدرا و پیمانکاران اجرایی زیرمجموعه با نظارت کامل سیستم‌های کنترل کیفیت و بازرسی کارفرما و شخص ثالث عنوان کرد و گفت: در این سکو ۸۰ کیلومتر کابل‌کشی و ۳۷ هزار اینچ قطر لوله‌کشی انجام و تمامی تجهیزات مکانیکال نصب شده است.

به گفته وی، سازه‌های جانبی سکوی دریایی ۱۴D شامل یک پل ارتباطی و یک مشعل به ترتیب با وزن‌های ۲۷۰ و ۱۱۰ تن است که ساخت آنها در یارد صدرا به اتمام رسیده و به همراه عرشه این طرح به خلیج فارس منتقل می‌شوند.

شایان ذکر است که برداشت گاز از سومین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی چهارشنبه (چهارم دی‌ماه) عملیاتی شد.

کد خبر 297059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =