احتمال جهش قیمت نفت به دلیل تنش در خاورمیانه

افزایش تنش بین آمریکا و ایران می‌تواند قیمت نفت را به ۷۵ دلار برای هر بشکه برساند، اما با توجه به ظرفیت مازاد عرضه اوپک و دیگر تولیدکنندگان و همچنین ضعف تقاضای جهانی، بعید است این رشد قیمت استمرار داشته باشد.

به گزارش روزنامه نشنال، قیمت نفت در روز جمعه (۱۳ دی‌ماه) در واکنش به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حمله آمریکا، بیش از ۴ درصد افزایش یافت.

جیوانی استانوو، تحلیلگر بانک‌یوبی‌اس سوئیس گفت: هر اختلال عمده در عرضه می‌تواند قیمت نفت را به ۷۵ دلار یا بیشتر برساند، اما ظرفیت مازاد عرضه نفت در کنار ذخایر راهبردی کشورهای اوئی‌سی‌دی (سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی) حاشیه امن کلیدی برای عرضه نفت ایجاد می‌کند.

وی اعلام کرد ظرفیت مازاد تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه اکنون ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز است و توافق عربستان و کویت برای از سرگیری تولید نفت در منطقه بی‌طرف، می‌تواند این ظرفیت مازاد را ۳۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر کند.

این کارشناس افزود: ما همچنان انتظار داریم بازار نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی، به‌ویژه در نیمه نخست این سال، با عرضه مازاد روبه‌رو باشد، بنابراین بعید می‌دانیم قیمت شاخص نفت خام برنت بتواند چند ماه بیش از ۷۰ دلار برای هر بشکه باقی بماند.

کد خبر 297369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =