پالایشگاه‌های بندرعباس و شازند سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن کک تولید می‌کنند

وزیر نفت گفت: پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی (ره) شازند با اجرایی شدن تفاهم‌نامه امروز در مجموع سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن کک (اسفنجی، سوزنی) تولید می کنند.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۲۱ بهمن ماه) در حاشیه امضای تفاهم‌نامه تولید کک‌ اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه تاریخی بین دو شرکت وابسته به وزارتخانه‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت (صمت) امضا شد، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه برای تولید کک سوزنی و اسفنجی مورد استفاده صنایع فولاد و آلومینیوم انجام شد؛ هم‌اکنون کشور وابسته به واردات این تولیدات است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح بخشی از کیفیت خروجی پالایشگاه‌ها در تولید نفت کوره افزایش می‌یابد، افزود: خوراک هر دو واحد نفت‌کوره است که تبدیل به محصولات بسیار با ارزش‌تر می‌شود. برای نمونه نفت کوره ۳۰۰ یا ۴۰۰ دلاری در کک سوزنی به یک محصول چند هزار دلاری تبدیل می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه برای اجرای این طرح حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد که بخشی از آن از طریق پیش خرید محصول از سوی شرکت‌های آلومینیوم و فولادی، بخشی خود پالایشگاه‌ها و بخشی دیگر نیز از سوی بانک‌ها تأمین می‌شود، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این طرح‌ها حدود سه سال به نتیجه برسد.

زنگنه با اشاره به اینکه ساخت این واحدها از نظر رونق تولید، خوداتکایی کشور و ایجاد ارزش افزوده بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: این‌طور نیست که این واحدها به دلیل نیاز کشور و به هر قیمتی حتی در شرایط غیراقتصادی ساخته شوند، بلکه هر دو شرکت با بررسی‌های انجام‌شده، اجرای این طرح را اقتصادی دیده‌اند.  

وزیر نفت با بیان اینکه تولید کک از سال‌های خیلی دور دنبال می‌شد، اما به دلیل دانش فنی یا فرآیند تولید انجام نشده بود، گفت: خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت در هر دو مورد به فرآیندهای تولید قابل اتکا دست یافته، به طوری که پالایشگاه اراک و بندرعباس و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از عملکرد این فرآیندها و لایسنس‌های به‌دست آمده مطمئن هستند.

وزیر نفت با قدردانی از همکاران وزارت نفت، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی(ره) بابت انجام این کار خوب در سال رونق تولید، اظهار کرد: باید سعی شود هرچه سریع‌تر این تفاهم‌نامه به قرارداد منتج شود و پیمانکاران در این دو منطقه اراک و بندرعباس آغاز به‌کار کنند.

به گفته وی، با ساخت واحدهای صنعتی تولید کک در این دو پالایشگاه سالانه بیش از ۶۲۰ هزار تن کک اسفنجی و ۷۰ هزار تن کک سوزنی تولید خواهد شد.

امضای قرارداد ۷۰۰ هزار مخزن سی‌ان‌جی

زنگنه به تحویل تعدادی خودروی گازسوز شده در اصفهان به متقاضیان اشاره و تصریح کرد: تعداد این خودروها مهم نیست؛ مهم آغاز این کار است. بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو قرار است با هزینه دولت دوگانه‌سوز شود که انجام این کار فرآیند سختی را به دنبال داشت که همه آن انجام شده است و امیدوارم در ادامه به‌سرعت پیش رود.

وی با بیان اینکه قرارداد ساخت ۷۰۰ هزار مخزن سی‌ان‌جی با مخزن‌سازان منعقد شده است و هیچ نگرانی بابت کمبود مخازن وجود ندارد، افزود: این فعالیت مهمی است که اگر وانت‌بارها و خودروهای عمومی اقدام کنند بدون پرداخت هزینه‌ای خودروی خود را به خودروی گازسوز تبدیل خواهند و به جای اینکه بنزین ۳۰۰ هزار تومانی بخرند از گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) ۶۵۰ تومانی استفاده می‌کنند.

وزیر نفت تاکید کرد: فعلا هیچ قصدی برای افزایش قیمت سی‌ان‌جی نداریم.

با موانع توزیع کود اوره برخورد می‌کنیم

زنگنه درباره عرضه کود اوره در داخل کشور تصریح کرد: صراحتا می‌گویم که اگر کسی مانع تحویل کود اوره به بخش داخلی شود ما به‌طور حتم با آن برخورد خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تولید اوره چند برابر نیاز کشور است و ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کود اوره در دنیاست، گفت: این کار بدی است که برخی انجام می‌دهند؛ پیش‌تر هم گفتم و باز هم تأکید می‌کنم که باید بلافاصله مسئولان وزارت کشاورزی و تولیدکنندگان نشستی داشته باشند و از آنها برای تأمین اوره مورد نیاز داخل تعهد گرفته شود.

وزیر نفت در پاسخ به میزان بدهی وزارت نفت به پیمانکاران و سازندگان صنایع نفتی، اظهار کرد: وزارت نفت بدهی به سازندگان داخلی ندارد و ممکن است پیمانکاران ما بدهی داشته باشند که آن هم زیاد نیست.

به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها هستیم

زنگنه درباره دغدغه وزیر نفت درباره شرکت‌های استارت‌آپی گفت: به دنبال این هستم که برای توسعه صنعت نفت‌ و حل مشکلات صنعت نفت از این ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را بکنیم. مهم‌تر از این دو، پیدا کردن هویت و تقویت این شرکت‌هاست.

وی درباره مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت در زمینه شرکت‌های استارت‌آپی افزود: ایجاد زیست‌بوم در ری، تأسیس صندوق نوآوری و... از مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت است که به‌منظور حمایت از این شرکت‌ها انجام شده است.

تفاهم‌نامه تولید کک‌ اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، صبح امروز (دوشنبه، ۲۱ بهمن‌ماه) در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (کوشک) امضا شد.

کد خبر 299696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =