۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
  • کد خبر: 300512
نفت ۳۰ دلاری ویروس واقعی برای اوپک است

اوپک و متحدانش بی‌گمان این هفته برای کاهش تولید نفت توافق می‌کنند، اما مسئله اصلی این است که آیا این کاهش به اندازه کافی خواهد بود یا نه.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در هفته جاری، وزیران انرژی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین، پایتخت اتریش، گردهم می‌آیند تا درباره آینده تازه‌ترین دور از کاهش تولید خود تصمیم بگیرند. عربستان که نتوانست روسیه را برای برگزاری پیش از موعد این نشست قانع کند، اکنون امیدوار است بتواند این کشور را برای تشدید کاهش تولید قانع کند.

با این حال، از یک سو تضمینی برای موفقیت عربستان در این تلاش وجود ندارد و از سوی دیگر، شکست در این کار بسیار پرهزینه خواهد بود.

گسترش ویروس کرونا تاکنون برای بازار نفت پرهزینه بوده است و قیمت شاخص نفت خام برنت در پایان هفته گذشته به کمتر از ۵۰ دلار رسید. این قیمت برای همه تولیدکنندگان نفت‌ نگران‌کننده است و بدون تشدید کاهش تولید نفت اوپک در نشست این هفته، قیمت‌ها با سقوط بیشتری روبه‌رو خواهند شد.

به دلیل گسترش ویروس، ایتالیا قلب صنعتی خود را تعطیل و سوئیس تجمع‌های بزرگ را ممنوع کرده است. با این همه به نظر می‌رسد تولیدکنندگان نفت همچنان خوش‌بینی خود را حفظ کرده‌اند و محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک، هفته گذشته در همایشی اعلام کرد با وجود گسترش ویروس کرونا، عطش جهان برای انرژی همچنان پابرجاست.

برآورد نهادهای مهم پیش‌بینی‌کننده همچنان نشان می‌دهد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد. این در حالی است که مؤسسه فکتس گبلویال انرژی، برآورد خود از تقاضای نفت در سال جاری میلادی را به شدت کاهش داده و به نزدیک صفر رسانده است.

وزیران انرژی ۲۳ کشور عضو و غیرعضو اوپک حاضر در بیانیه همکاری موسوم به «اوپک پلاس» در این هفته باید برنامه‌ای باورپذیر ارائه کنند که نفت را واقعاً از بازارها دور می‌کند، حتی اگر روسیه از کاهش بیشتر تولید خودداری کند. با وجود پایبندی ضعیف روسیه به سهمیه تولید خود، ممکن است عربستان حتی به این پایبندی نیز راضی باشد.

تردیدی نیست که توافق کاهش تولید، در نشست آینده اوپک در وین یا در نشست غیرحضوری وزیران، به‌دست خواهد آمد. هزینه شکست بسیار بالاست.

امیلی اشفورد و پال هورسنل، کارشناسان بانک استاندرد چارترد، در گزارشی اعلام کردند که ناتوانی اوپک برای کاهش تولید نفت، سبب می‌شود بازار در برابر سقوط کوتاه‌مدت قیمت نفت به کمتر از ۳۰ دلار، آسیب‌پذیر شود.

کد خبر 300512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =