۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
  • کد خبر: 300751
سقوط قیمت نفت جنگ قیمتی را شعله‌ور می‌کند

اقدام عربستان برای کاهش قیمت فروش انواع نفت صادراتی خود می‌تواند به آغاز جنگ قیمتی در خاورمیانه منجر شود.

به گزارش خبرگزاری پلاتس از سنگاپور، فعالان بازار روز دوشنبه (۱۸ اسفندماه) اعلام کردند که تصمیم عربستان مبنی بر کاهش شدید قیمت نفت خام خود در پایان هفته گذشته، دیگر تولیدکنندگان خاورمیانه را زیر فشار قرار می‌دهد تا از این روند پیروی کنند یا اینکه با افزایش خطر از دست دادن سهم بازار روبه‌رو شوند و این کاهش قیمت سرانجام سبب فراهم شدن زمینه‌ای برای آغاز جنگ قیمت در منطقه می‌شود. 

عربستان در پایان هفته گذشته به مشتریان خود در سراسر جهان اعلام کرد که قیمت نفت خام خود را به شدت کاهش می‌دهد. این تصمیم پس از شکست مذاکرات بین عربستان و روسیه بر سر تعمیق کاهش تولید نفت اعلام شد. بیشترین مقدار کاهش قیمت برای مشتریان اروپایی در نظر گرفته شده است، حرکتی که نشان‌دهنده به چالش طلبیدن مستقیم روسیه است.

در حالی که ممکن است روسیه هدف اصلی این اقدام عربستان باشد، اما فعالان بازار هشدار دادند این اقدام عربستان سبب برپا شدن جنگ قیمتی گسترده میان تولیدکنندگان نفت خاورمیانه می‌شود، زیرا کشورهایی همچون عراق، کویت، قطر و امارات متحده عربی چاره‌ای جز دنباله‌روی از این اقدام نخواهند داشت.

یکی از مدیران ارشد تولیدکننده نفت خاورمیانه اعلام کرد که این اقدام عربستان سبب تحت‌فشار قرار گرفتن دیگر تولیدکنندگان نفت برای کاهش قیمت نفت خود می‌شود.

وی هشدار داد: اختلاف عربستان با روسیه سبب متضرر شدن همه تولیدکنندگان نفت، از جمله عربستان، خواهد شد.

به گفته وی، آنها با این اقدام از روی عصبانیت به خود هم ضرر می‌زنند.

کد خبر 300751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =