تقاضای نفت برای نخستین بار پس از سال ۲۰۰۹ کاهش می‌یابد

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون، به دلیل ویروس کرونا شاهد کاهش تقاضای نفت خواهیم بود.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی روز دوشنبه (۱۹ اسفندماه) در گزارشی اعلام کرد: در حالی که شیوع ویروس کرونا شوک بزرگی به اقتصاد جهانی وارد کرده‌ است، پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت خام برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون، در سال جاری میلادی کاهش یابد.

در این گزارش آمده است که در بدترین حالت ممکن - اگر شیوع ویروس کرونا همچنان در جهان گسترش یابد و نیاز چین به نفت خام تغییری نکند - رشد تقاضای جهانی نفت خام ممکن است به ۷۳۰ هزار بشکه در روز برسد، بدان معنا که آژانس بین‌المللی انرژی برآورد خود درباره رشد تقاضا برای نفت خام را نسبت به برآورد پیشین یعنی رقم ۸۲۵ هزار بشکه، ۹۰ هزار بشکه دیگر هم کاهش داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماه مارس خود اعلام کرد که در صورت سیال بودن شرایط بازار، انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش یابد. این نخستین کاهش به‌صورت یک سال مداوم در بیش از یک دهه اخیر خواهد بود. 

این نهاد بین‌المللی دلیل این کاهش را انقباض شدید بازار چین که ۸۰ درصد رشد تقاضای جهانی نفت مدیون این کشور است و اختلال در  سفرها و تجارت جهانی اعلام کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی ۹۹ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود، با این رقم در واقع نهاد یادشده پیش بینی سالانه خود را تقریباً یک میلیون بشکه در روز کاهش داد

با توجه به کاهش روزانه ۹۰ هزار بشکه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به برآورد پیشین، اعلام کرد که رشد جهانی تقاضای نفت برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی کاهشی خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود کاهش رشد تقاضای جهانی نفت خام را به دلیل کاهش مسافرت‌ها وفعالیت‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، در سه ماه نخست سال جاری میلادی، دومیلیون و ۵۰۰ هزار بشکه یا حدود ۲.۵ درصد برآورد کرد که ۱.۸ درصد آن متعلق به چین بود.

کد خبر 300820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =