برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک‌پلاس از طریق وبینار

وزارت انرژی جمهوری آذربایجان از برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک‌پلاس در تاریخ ششم مارس (دوشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه) از طریق ویدئوکنفرانس (وبینار) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری ریانووستی روسیه، وزارت انرژی جمهوری آذربایجان روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) اعلام کرد که کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک‌پلاس در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک‌پلاس در تاریخ ششم مارس ۲۰۲۰ (۱۸ فروردین‌ماه ۹۹) از طریق ویدئوکنفرانس هستند.

براساس اعلام این وزارتخانه، همه کشورهای حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) موسوم به اوپک‌پلاس انتظار دارند به‌منظور کمک به ثبات قیمت و بازارهای جهانی نفت‌خام در این نشست فوق‌العاده به‌صورت وبینار حضور یابند.

در همین حال، خبرگزاری پلاتس به نقل از برخی مقام‌های اوپک و غیراوپک در گزارشی از برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک‌پلاس از طریق وبینار در روز دوشنبه (۱۸ فروردین‌ماه) خبر داد.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه (۱۴ فروردین‌ماه) در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: هم‌اکنون با محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاه عربستان سعودی که با ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه صحبت کرده است، مکالمه تلفنی داشتم. اکنون امیدوارم و انتظار می‌رود که ریاض و مسکو تولید نفت را حدود ۱۰ میلیون بشکه کاهش دهند و حتی ممکن است این رقم بیشتر باشد و به ۱۵ میلیون بشکه در روز برسد.

در همین حال، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (اس‌پی‌ای) اعلام کرد: عربستان سعودی دیروز (پنجشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه) خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک موسوم به «اوپک ‌پلاس» با هدف رسیدن به توافقی عادلانه برای کمک به ثبات قیمت و بازارهای جهانی نفت‌خام شده است.

با این حال الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هنوز حضور خود در چنین نشستی را تأیید نکرده است.

خبرگزاری پلاتس به نقل از این مقام‌ها اعلام کرد که دبیرخانه اوپک و عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در حال برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ها برای برگزاری این نشست فوق‌العاده هستند.

هنوز زمان برگزاری این نشست نهایی نشده است و مشخص نیست که آیا کشورهای خارج از توافقنامه همکاری  (Declaration of Cooperation) متشکل از ۲۳ کشور عضو و غیرعضو اوپک به این نشست دعوت شده‌اند.

به گزارش شانا، واکنش اولیه بازارهای جهانی نفت‌خام به این ادعای ترامپ حدود ۲۰ درصد (پنج دلار برای هر بشکه) بود، در حالی که قیمت‌های هر دو شاخص برنت و دبلیوتی‌آی در ساعات اولیه معاملات روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) به‌دلیل تردیدها درباره توافق ریاض و مسکو برای کاهش تولید با کاهش همراه شد.

قیمت نفت‌خام شاخص برنت دریای شمال در ساعت ۱۰ صبح معاملات امروز (جمعه، ۱۵ فروردین‌ماه) با ۳.۲ درصد (۹۷ سنت) کاهش به ۲۸ دلار و ۹۷ سنت رسید، در حالی‌ که روز پنجشنبه (۱۴ فروردین‌ماه) پس از توئیت ترامپ درباره توافق عربستان و روسیه برای کاهش ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه‌ نفت با ۲۰ درصد افزایش همراه شد.

قیمت نفت‌خام شاخص دبلیوتی‌آی با ۴.۱ درصد (یک دلار و چهار سنت) کاهش به ۲۴ دلار و ۲۸ سنت رسید، در حالی‌که روز پنجشنبه پس از توئیت ترامپ قیمت این شاخص ۲۴.۷ درصد افزایش یافت.

به گزارش شانا، قیمت‌های جهانی نفت‌خام که پیش‌تر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا روند کاهشی را آغاز کرده بود، پس از بی‌نتیجه ماندن هشتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک در اوایل ماه مارس به‌دلیل امتناع روسیه از مشارکت در توافق تعمیق کاهش تولید حدود ۵۰ درصد کاهش یافت است.

بی‌نتیجه ماندن هشتمین نشست مشترک کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بدان معنا بود که در پایان ماه مارس کشورهای حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation)  متشکل از ۱۳ تولیدکننده عضو اوپک و ۱۰ تولیدکننده غیرعضو اوپک دیگر تعهدی به توافق کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۷۰۳ هزار بشکه‌ای مصوب هفتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک در دسامبر ۲۰۱۹ ندارند و می‌توانند به هر مقدار که می‌خواهند نفت تولید کنند.

یک روز پس از پایان نشست اوپک پلاس در وین بازارهای جهانی نفت‌خام شاهد آغاز جنگ قیمتی از سوی عربستان در بازارهای جهانی نفت بود، به‌طوری که مقام‌های نفتی ریاض از عرضه بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفت‌خام در بازارهای جهانی خبر دادند.

اوپک‌پلاس از ۱۳ کشور عضو اوپک و ۱۰ کشور غیرعضو این سازمان (روسیه به علاوه ۹ تولیدکننده دیگر نفت) از سال ۲۰۱۷ میلادی با همکاری یکدیگر به‌منظور بهبود شرایط بازارهای جهانی نفت‌خام، رشته‌ای از توافق‌های کاهش تولید را اجرا کردند.

هم‌اکنون بازارهای جهانی نفت‌خام  افزون بر آثار منفی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا یعنی تضعیف شدید تقاضا به دلیل قرنطینه و اعمال مقررات منع رفت‌وآمد در بیشتر کشورهای جهان، کاهش تولید انواع فرآورده نفتی، تعطیلی بسیاری از پالایشگاه‌ها دنیا، اعلام کاهش هزینه بسیاری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در دنیا، با سیلی از مازاد عرضه نفت‌خام به دلیل جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه روبه‌روست.

سقوط شاخص‌های اصلی قیمت نفت در بازارهای جهانی به‌گونه‌ای بوده است که اکنون قیمت دیگر انواع نفت در بخش‌هایی از دنیا تک رقمی و حتی به صفر نزدیک شده است، این شرایط تولیدکنندگان نفت و گاز شیل در آمریکای شمالی را به شدت تحت فشار گذاشته است و از سوی دیگر شاهد افت شدید حاشیه سود تولید بنزین بسیاری از پالایشگران جهان به‌ویژه آمریکا هستیم.

کد خبر 301263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =