استقبال مشروط پوتین از فراخوان کاهش عرضه نفت

رئیس جمهوری روسیه بر لزوم همکاری همه تولیدکنندگان در فراخوان رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر دستیابی به توافقی جامع برای کاهش تولید نفت تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ولادیمیر پوتین، روز جمعه (۱۵ فروردینماه) در کنفرانسی ویدئویی با مقام‌های عالی دولت و مدیران ارشد شرکت‌های نفتی روسیه گفت: آماده‌ایم با شریکان خود در چارچوب توافقنامه همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به «اوپک پلاس»  به توافق برسیم و در عین حال آماده همکاری با ایالات متحده آمریکا هستیم. 

وی افزود: معتقدم که برای ایجاد تعادل در بازار و کاستن از مازاد عرضه موجود در بازارهای جهانی نفت خام، لازم است با هم همکاری کنیم.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: روسیه کاهش تولید جهانی نفتی معادل حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز را امکان‌پذیر می‌داند و برای همراهی در این کاهش تولید «به‌صورت مشارکتی» آماده است.

پوتین که روز دوشنبه (۱۲ فروردین‌ماه) با ترامپ درباره بازار نفت صحبت کرده بود، اعلام کرد روسیه با عربستان در تماس است.

وی افزود: روسیه با  نفت ۴۲ دلای موافق است و نمی‌خواهد هزینه نفت بیش از حد بالا یا بیش از حد پایین باشد. 

پوتین اظهار کرد که روسیه در نشست ششم آوریل (۱۸ فروردین‌ماه) کشورهای عضو و غیرعضو اوپک شرکت خواهد کرد.

وزارت انرژی جمهوری آذربایجان روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) اعلام کرد که کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک‌پلاس در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک‌پلاس در تاریخ ششم مارس ۲۰۲۰ (۱۸ فروردین‌ماه ۹۹) از طریق ویدئوکنفرانس هستند.

براساس اعلام این وزارتخانه، همه کشورهای حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) موسوم به اوپک‌پلاس انتظار دارند به‌منظور کمک به ثبات قیمت و بازارهای جهانی نفت‌خام در این نشست فوق‌العاده به‌صورت وبینار حضور یابند.

لزوم تداوم چندماهه کاهش تولید نفت

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: کاهش تولید باید تا چند ماه ادامه یابد تا بتواند کاهش تقاضا و رکود ناشی از ویروس کرونا را بهبود بخشد.

وی در عین حال از افزایش تولید عربستان حرکتی که آن را مسبب فروپاشی بازار نفت می‌داند، انتقاد کرد.

در همین حال، آندره کورتونف، مدیر شورای امور بین‌الملل روسیه اعلام کرد: روسیه و عربستان می‌توانند در نشست روز دوشنبه (۱۸ فروردین‌ماه) اوپک پلاس، درباره کاهش تولید نفت به توافق برسند.

وی افزود: مهم است که آمریکا، بزرگ‌ترین تولید کننده نفت جهان، در این کاهش تولید مشارکت داشته‌ باشد.

مدیر شورای امور بین‌الملل روسیه افزود: حتی اگر دولت ترامپ نتواند شرکت‌های خصوصی را به‌طور رسمی متعهد به کاهش تولید کند، باید این امر را تسهیل کند. 

قیمت‌های پایین به تولیدکنندگان نفت ایالات متحده به‌شدت آسیب وارد کرده است، ترامپ روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) با مدیران نفتی و بخش‌های صنعتی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

چهار تن از تولیدکنندگان نفت روسیه اعلام کردند که روسیه ممکن است با توافقی سه‌جانبه با عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا موافقت کند.

دمیتری پروالف، یک تاجر نفتی که معاون پیشین تولیدکننده اسلاوونفت بوده است، گفت: روسیه به احتمال زیاد به اندازه مطرح‌شده کاهش تولید ندهد.

به گزارش شانا، یک منبع سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از توئیت اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق احتمالی روسیه و عربستان برای کاهش روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه‌ای با هدف احیای بازار نفت گفت: اعضای اوپک و همپیمانانش در حال کار روی توافقی برای کاهش عرضه بی‌سابقه معادل ۱۰ درصد عرضه جهانی نفت خام هستند.

یک مقام اوپکی اعلام کرد که آمریکا باید از سهم تولید شیل اویل در توافق برای کاهش عرضه مشارکت کند.

روسیه بارها تاکید کرده است که توافق اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت در خدمت تولیدکنندگان شیل اویل برای افزایش تولید بوده است.

یک مقام دیگر اوپک اعلام کرد که برای کاهش عرضه‌ روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه باید از کشورهای خارج توافقنامه همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس کمک گرفته شود.

کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، نروژ و برزیل در توافقنامه همکاری اوپک پلاس حضور ندارند.

کد خبر 301294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =