نروژ شرکت در نشست فوق‌العاده اوپک پلاس را بررسی می‌کند

وزارت نفت نروژ از بررسی دعوت از این کشور برای حضور در نشست فوق‌العاده کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ماه) خبرداد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از اسلو، وزارت نفت نروژ روز دوشنبه (۱۸ فروردین‌ماه) اعلام کرد: نروژ به نشست روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ماه) فوق‌العاده کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس از طریق ویدیو کنفرانس دعوت شده است و در حال بررسی حضور در این نشست به عنوان ناظر است.

وزارت نفت نروژ با ارسال ایمیلی به خبرگزاری رویترز، اعلام کرد که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اروپای غربی با هدف کمک به اقتصاد خود آماده کاهش یکجانبه تولید نفت خام است، اما با شرکت‌های نفتی نروژ مذاکره‌ای نداشته‌ایم.

تینا برو، وزیر نفت و انرژی نروژ به تازگی اعلام کرده بود: اگر جمعی از تولیدکنندگان موافقت کنند تولید را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند، نروژ نیز در صورت حمایت مدیریت منابع و اقتصاد این کشور، بی‌شک کاهش یک‌جانبه تولید را در نظر خواهد گرفت.

وی بدون ارائه توضیحی درباره رقم احتمالی کاهش تولید این کشورتصریح کرده بود: نروژ با دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در حال گفت‌وگو بوده است.

هم‌اکنون کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در قالب گروه اوپک پلاس در حال رایزنی برای رسیدن به توافقی جامع برای کاهش عرضه نفت به‌منظور جلوگیری از ادامه کاهش شدید قیمت‌های این کالای راهبردی هستند.

تاکنون بعضی از کشورهای عضو اوپک از جمله عراق، کویت، امارات و الجزایر طی اظهارنظرهای جداگانه یا انتشار بیانیه‌های رسمی از فراخوان عربستان برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک حمایت کرده‌اند.

تاکید چند باره روسیه بر مشارکت در احیای بازار نفت

پس از سخنان ولادیمیری پوتین، رئیس جمهوری روسیه مبنی بر موافقت مسکو برای همکاری با دیگر تولیدکنندگان نفت جهان برای بازگردندان ثبات به بازار نفت مشروط به حضور همه تولیدکنندگان، دیمیتری پسکوف امروز (دوشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه) برای چندمین بار بر موضع روسیه مبنی کمک به بحران بازارهای جهانی نفت خام تاکید و اعلام کرد که مسکو آماده همکاری با دیگر تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ جهان برای بازگرداندن ثبات به بازارهای جهانی نفت خام است.

وی تصریح کرد: برگزاری نشست فوق‌العاده کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در قالب توافقنامه همکاری کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان موسوم به «اوپک پلاس» برای مذاکرات درباره بحران کنونی بازارهای جهانی نفت به دلایل فنی و آماده‌سازی مقدمات آن که در حال پیگیری است، تا روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ماه) به تعویق افتاد.

پیش‌تر کریل دیمیتریوف، رئیس صندوق ثروت ملی روسیه نیز به شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفت: دیدگاه‌های عربستان و روسیه برای دستیابی به توافقی جامع با دیگر کشورهای تولیدکننده نفت برای کاهش عرضه این ماده در بازارهای جهانی، بسیار به یکدیگر نزدیک شده است.

اعلام آمادگی کانادا برای کمک به حل بحران بازار نفت

در همین حال، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) در توضیحات خبری روزانه خود به خبرنگاران درباره شیوع ویروس کرونا در پاسخ به پرسشی درباره حضور کانادا در نشست احتمالی اوپک و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس» و اینکه آیا با اوپک همکاری می‌کند، گفته بود: می‌توانم به شما اطمینان دهم که ما همکاری نزدیکی با ایالات متحده آمریکا و دیگر متحدانمان در زمینه بررسی چالش‌های کنونی پیش‌روی اوپک و بازارهای جهانی نفت خام داشته‌ایم.

وی افزوده بود: می‌دانیم که این سطح پایین و فاجعه‌بار قیمت نفت بر اقتصاد بسیاری از مردم کانادا و بخش‌های نفتی این کشور اثر منفی می‌گذارد، بنابراین به تلاش‌های خود در سطح بین‌المللی ادامه می‌دهیم تا در تصمیم‌های دشوار و توافق احتمالی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک تأثیرگذار باشد.

در همین حال، جیسون کنی، نخست‌وزیر ایالت آلبرتای کانادا روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) اعلام کرده بود: سونیا سَوِج، وزیر انرژی آلبرتا با هدف حل جنگ جهانی قیمتی نفت در نشست فوق‌العاده اوپک پلاس، شرکت و سعی می‌کند چگونگی نقش این استان را در یافتن راه‌حلی برای این مشکل بررسی کند.

وی گفته بود: به دلیل شرایط جغرافیایی خود نمی‌توانیم نقش تاثیرگذاری بر قیمت‌های جهانی داشته باشیم، با این حال اگر برای متوقف کردن این بحران به تلاش بیشتری نیاز باشد، قادر به ایفای نقش هستیم.

آمریکا تعهدی برای کاهش تولید نمی‌دهد

با این همه واشنگیتن هنوز تعهدی برای پیوستن به تلاش‌ها به منظور کاهش عرضه نفت نداده است؛ یک مقام اوپکی اعلام کرد که آمریکا باید از سهم تولید شیل اویل در توافق برای کاهش عرضه مشارکت کند.

یک منبع اوپکی پس از توئیت اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره توافق احتمالی روسیه و عربستان برای کاهش روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه‌ای با هدف احیای بازار نفت گفته بود: اعضای اوپک و همپیمانانش در حال کار روی توافقی برای کاهش عرضه بی‌سابقه معادل ۱۰ درصد عرضه جهانی نفت خام هستند.

یک مقام دیگر اوپکی نیز گفته بود: برای کاهش عرضه‌ روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه باید از کشورهای خارج توافقنامه همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک‌پلاس کمک گرفته شود.

کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، نروژ و برزیل در توافقنامه همکاری اوپک پلاس حضور ندارند.

ابهام‌ها درباره زمان برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک پلاس

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (اس‌پی‌ای) روز پنجشنبه (۱۴ فروردین‌ماه) پس از توئیت اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق احتمالی مسکو و ریاض برای کاهش روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه‌ای با هدف احیای بازار نفت اعلام کرده بود که ریاض خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک موسوم به «اوپک ‌پلاس» با هدف رسیدن به توافقی عادلانه برای کمک به ثبات قیمت و بازارهای جهانی نفت‌ خام شده است.

نخستین بار وزارت انرژی جمهوری آذربایجان روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) اعلام کرده بود اوپک‌پلاس در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست فوق‌العاده در تاریخ ششم مارس ۲۰۲۰ (۱۸ فروردین‌ماه ۹۹) از طریق ویدئو کنفرانس هستند.

با این حال، روز شنبه (۱۶ فروردین‌ماه) دو مقام اوپکی اعلام کرده بودند که نشست فوق‌العاده اعضای اوپک و هم‌پیمانانش از طریق ویدئوکنفرانس روز دوشنبه (۱۸ فروردین‌ماه) برگزار نمی‌شود و احتمال می‌رود برگزاری این نشست با هدف مذاکره برای رسیدن به توافق کاهش تولید و جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت‌ نفت تا هشتم یا نهم آوریل (چهارشنبه ۲۰ فروردین یا پنجشنبه ۲۱ فروردین‌ماه) به تعویق بیفتد.

کد خبر 301369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =