بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی G۲۰

نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی گروه G۲۰ از طریق وبینار روز جمعه (۲۲ فروردین‌ماه) با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش شانا، وزیران انرژی گروه ۲۰ (G20) در این نشست با ابراز تأسف از فاجعه انسانی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا، به آثار اقتصادی و اجتماعی و تاثیر آن بر بی‌ثبات‌ کردن بازارهای جهانی نفت و گاز و به مخاطره انداختن امنیت انرژی بسیاری از کشورها اشاره کردند.

ثبات بازار انرژی

وزیران انرژی گروه ۲۰ بر حصول اطمینان با تاکید بر ثبات بازارهای جهانی انرژی و انرژی مقرون به صرفه و تضمین شده، آن را کلیدی در تأمین سلامت، رفاه و تاب‌آوری همه کشورها در طول مراحل پاسخگویی و بهبود بحران دانستند.

اعضا با تکیه بر تعهد رهبران خود در نشست سران گروه ۲۰ در ۲۶ مارس (هفتم فروردین‌ماه)، بر استفاده از همه ابزارهای سیاسی موجود برای حفظ ثبات بازار تأکید کردند و متعهد شدند بخش انرژی همچنان مشارکت کامل و مؤثری در غلبه بر ویروس کرونا و توانمندسازی بخش انرژی جهان داشته باشد.

در این بیانیه وزیران نفت و انرژی گروه ۲۰ همچنین متعهد شدند با همدلی و همبستگی درباره اقدام‌های فوری و عینی برای رسیدگی به مسائل یاشده در این شرایط اضطراری بی‌سابقه بین‌المللی، همکاری کنند.

وزیران نفت و انرژی گروه ۲۰ با تأکید بر نقش حیاتی بازارهای انرژی با عملکرد پایدار، باز، شفاف و رقابتی در تقویت فعالیت و رشد اقتصادی، به تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر ضعف اقتصادی و نبود تعادل بین عرضه و تقاضای انرژی، افزایش بی‌ثباتی بازار انرژی و تأثیر مستقیم بر بخش نفت و گاز و دیگر صنایع اشاره کردند و متعهد شدند با همکاری به حمایت از بهبود اقتصادی جهانی و بازارهای انرژی بپردازند و ثبات بازار را تضمین کنند.

در این بیانیه وزیران انرژی گروه ۲۰ همچنین متعهد شدند برای اطمینان از ثبات بازار انرژی و رفع چالش‌های پیش‌رو، همه اقدام‌های لازم و فوری را انجام دهند و با اشاره به تعهد برخی تولیدکنندگان برای تثبیت بازارهای انرژی، بر اهمیت همکاری‌های بین‌المللی به‌منظور دستیابی به تاب‌آوری سیستم‌های انرژی تأکید کردند.

امنیت انرژی

در این بیانیه از امنیت انرژی به‌عنوان عامل مهمی برای فعالیت‌های اقتصادی، عنصر اساسی دسترسی به انرژی و سنگ بنای ثبات بازار انرژی یاد شده است.

وزیران انرژی G۲۰ با اشاره به چالش‌های بی‌سابقه ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، بر اهمیت تأمین انرژی پایدار، مقرون به صرفه و بدون وقفه برای تأمین تقاضا، به‌ویژه برای خدمات اساسی مانند مراقبت‌های بهداشتی که به جامعه جهانی برای غلبه بر این بحران کمک می‌کند، تأکید کردند.

اعضا متعهد شدند که برای اطمینان از برقراری تعادل منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، امنیت سامانه‌های انرژی و جریان بی‌وقفه انرژی همه اقدام‌های لازم را انجام دهند و بر تأمین انرژی بخش‌ سلامت و دیگر بخش‌هایی که در حال مبارزه با این همه‌گیری جهانی هستند و بر همکاری برای تامین انرژی انعطاف‌پذیر و تاب‌آور در شرایط‌ اضطراری آینده تأکید کردند.

در این بیانیه بر تشکیل گروه ناظر، با هدف نظارت بر اقدام‌ها اشاره می‌شود، این گروه برای همه اعضا به‌صورت داوطلبانه مهیاست و در دوره ریاست عربستان سعودی، با همکاری سازمان‌های بین‌المللی مربوطه، ارزیابی خود را به وزیران انرژی گروه ۲۰ اعلام خواهد کرد.

وزیران نفت و انرژی گروه ۲۰ همچنین بر ادامه همکاری نزدیک برای بررسی اقدام‌های انجام‌شده در زمینه همه‌گیری ویروس کرونا و  بررسی دستور کار اصلی گروه ۲۰ در زمینه انرژی، حرکت به سمت  انرژی‌های پاک‌تر و پایدار تأکید کردند و در نشست بعدی خود که برای ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده است، به این مسائل خواهند پرداخت. این در حالی است که در صورت لزوم پیش از آن نیز گردهم خواهند آمد.

کد خبر 301500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =