۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
  • کد خبر: 301628
بیانیه پایانی دهمین نشست فوق‌العاده اوپک پلاس

دهمین نشست وزیران نفت و انرژی ۲۳ کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شامگاه یکشنبه (۲۴ فروردین‌ماه) از طریق وبینار به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان به همراه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، متن بیانیه دهمین نشست فوق‌العاده وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به شرح زیر است:

در این نشست کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation)، تداوم تعهد خود به این توافقنامه را با هدف دستیابی و پایدار نگه‌داشتن بازار با ثبات نفت، به‌منظور تامین منافع متقابل کشورهای تولیدکننده، اقتصاد کارآمد، تضمین عرضه منظم برای مصرف‌کنندگان و بازگشت سرمایه مطمئن برای سرمایه‌گذاران تأیید کردند.

اعضا در این نشست بر اهمیت و تصمیم منطقی نهمین نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ فروردین‌ماه) تأکید کردند.

 افزون بر این، دهمین نشست فوق‌العاده وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به نشست اضطراری وزیران نفت و انرژی گروه ۲۰ (G۲۰) که در آن تعهد تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس به برقراری ثبات در بازارهای انرژی به رسمیت شناخته شد، اشاره و به اهمیت همکاری‌های بین‌المللی برای اطمینان از مقاومت در برابر سیستم‌های انرژی اذعان کرد.

با توجه به بنیان‌های کنونی و اجماع درباره چشم‌انداز بازارهای جهانی نفت خام و مطابق با تصمیم گرفته شده در نهمین نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، کشورهای شرکت‌کننده در این نشست موافقت کردند:

۱. چارچوب توافقنامه همکاری (Declaration of cooperation) که در تاریخ دهم دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی امضا و در نشست‌های بعدی بر آن صحه گذاشته شد، در کنار منشور همکاری که دوم ژوئیه ۲۰۱۹ امضا شده بود، در این نشست تأیید شد.

۲. توافق برای مجموع کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹) برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود که پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال (۱۰ تیرماه ۹۹) خواهد بود، سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه (۱۱ تیرماه ۹۹) تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۱ دی‌ماه ۹۹) کاهش عرضه روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود، سپس در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۲ دی‌ماه ۹۹) تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ (۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) کاهش عرضه روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه می‌شود. خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای تولید همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان‌ و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شد. مهلت این توافق امضا شده تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ میلادی خواهد بود، با این حال تمدید این توافق در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی بررسی خواهد شد.

۳. از همه تولیدکنندگان نفت جهان برای مشارکت متناسب و به‌موقع در تلاش‌ها به‌منظور ثبات بخشی به بازارهای جهانی نفت خام درخواست شده است.

۴. مأموریت کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) در قالب توافقنامه همکاری برای نظارت بر شرایط عمومی بازارهای جهانی نفت خام و سطح تولید کشورهای حاضر در توافق و میزان پایبندی آنها به سهمیه‌های تولید تعیین‌شده با همکاری فعالیت کمیته مشترک فنی (JTC) تمدید و تأیید شد.

۵. بررسی پایبندی کشورهای تولیدکننده حاضر در توافقنامه همکاری به سهمیه‌های تولید تعیین‌شده، براساس داده‌های منابع ثانویه مطابق با روش تأییدشده از سوی کشورهای عضو اوپک رصد می‌شود.

۶. کشورهای حاضر در این توافق دهم ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی (۲۱ خردادماه ۹۹) برای تعیین و بررسی اقدام‌های بیشتر با هدف برقراری توازن در بازار نفت، از طریق وبینار نشست برگزار می‌کنند.

کد خبر 301628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =