کاهش تولید مؤثر اوپک پلاس ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه است

وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که کاهش تولید مؤثر توافق اوپک پلاس ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز و بلومبرگ، عبدالعزیز بن سلمان، روز یکشنبه (۲۴ فروردین‌ماه) اعلام کرد که کاهش مؤثر عرضه نفت توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس» به دلیل کاهش تولید بیشتر عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت به صورت داوطلبانه در ماه آوریل ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

وی افزود: افتخار می‌کنم که بخشی از این لحظه تاریخی و این توافق تاریخی هستم.

وزیر انرژی عربستان با ابراز امیدواری به اینکه این توافق سبب ثبات در بازارهای نفت شود، گفت: نشان دادیم که اوپک پلاس زنده است و بیش از حد از رسیدن به این توافق خوشحالم.

بن سلمان تصریح کرد: از کمک دیگر تولیدکنندگان نفتی که عضو اوپک پلاس نیستند، بسیار سپاسگزاریم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه شامگاه یکشنبه (۲۴ فروردین‌ماه) پس از برگزاری دهمین نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس از طریق وبینار، در جمع خبرنگاران گفت: این نشست در ادامه نشستی که روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ فروردین‌ماه) برگزار شده بود، تشکیل شد. در آن نشست برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای عرضه روزانه نفت توافق شده بود.

وی افزود: تنها اندکی مشکل با مکزیک وجود داشت که براساس تقسیم‌های توافق اولیه قرار بود مکزیک روزانه ۴۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود بکاهد که وزیر انرژی این کشور قبول نداشت. در این مدت صحبت‌هایی انجام و قرار شد مکزیک در ماه‌های مه و ژوئن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود کم کند و گفتند بقیه آن را آمریکا قول داده است از جانب مکزیک کم کند.

وزیر نفت با بیان اینکه به این ترتیب توافق نهایی شد و این توافق از یکم مه اجرایی می‌شود، تصریح کرد: برای دو ماه مه و ژوئن ۱۰ میلیون بشکه از عرضه کم می‌شود؛ در ۶ ماه بعد از آن، عرضه روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش می‌یابد و طی ۱۶ ماه پس از آن، یعنی از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ نیز روزانه ۶ میلیون بشکه از عرضه نفت کاسته خواهد شد. بقیه تصمیم‌ها مربوط به کشورهای تولیدکننده نفت خارج از اوپک پلاس می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه گفته شده است وزیران نفت و انرژی G20 نیز قبول کرده‌اند روزانه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت را به مدت یک سال کاهش دهند، ادامه داد: ترتیبات این توافق نیز با هماهنگی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) مشخص می‌شود، ضمن اینکه عربستان، کویت و امارات نیز به صورت داوطلبانه افزون بر کاهش‌های اتخاذشده، روزانه حدود ۲ میلیون بشکه دیگر از عرضه خود کم خواهند کرد.

وزیر نفت گفت: ایران به دلیل تحریم به همراه لیبی و ونزوئلا از کاهش عرضه معاف است.

کد خبر 301637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =