تقاضای جهانی نفت در ۲۰۲۰ روزانه بیش از ۹ میلیون بشکه کاهش می‌یاید

آژانس بین‌المللی انرژی ضمن هشدار درباره اینکه تضعیف تقاضای جهانی نفت بیش از آن است که بتواند با کاهش تولید جبران شود پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت امسال به‌طور میانگین روزانه بیش از ۹ میلیون بشکه کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین المللی انرژی (IEA) روز چهارشنبه (۲۷ فروردین‌ماه) در گزارش چشم‌انداز کوتاه مدت انرژی خود با پیش‌بینی کاهش تقاضایی معادل ۲۹ میلیون بشکه در روز در ماه آوریل اعلام کرد که چنین کاهش تقاضایی در ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه است.

این نهاد هشدار داد کاهش تولید تولیدکنندگان نفت نمی‌تواند به‌طور کامل روند کاهشی در بازار نفت را جبران کند.

قیمت نفت خام شاخص برنت پس از این گزارش ماهانه با بیش از ۴ درصد ( یک دلار و ۳۰ سنت) سقوط در ساعت ۱۳ و ۵۷ دقیقه امروز چهارشنبه (۲۷ فروردین‌ماه) حدود ۲۸ دلار و ۳۰ سنت برای هر بشکه معامله شد.

اگرچه آژانس بین‌المللی انرژی توافق کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس را «شروعی قاطع» نامید، اما پیش‌بینی کرد تقاضای نفت خام در سال ۲۰۲۰ به‌طور میانگین ۹.۳ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

در این گزارش آمده‌ است: هیچ توافق عملی نمی‌تواند عرضه را به اندازه‌ای کاهش دهد که چنین تضعیف تقاضایی را جبران کند. با این حال، دستاوردهای هفته گذشته شروعی قاطع است.

به گزارش شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در دهمین نشست فوق‌العاده خود بر سر کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن به توافق رسیدند.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) اعلام کرد که تعمیق کاهش تولید از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت مانع افزایش سطح ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت خام نمی‌شود و از ثروتمندترین اقتصادهای جهان خواست درباره راه‌هایی برای ثبات در بازارهای نفت گفت‌وگو کنند.

وی گفت: اقدام‌ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، تقاضای جهانی برای نفت خام را به‌طور «بی‌سابقه‌ای» و حدود یک‌چهارم کل مصرف جهان کاهش داده است.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی تصریح کرد: حتی با کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه، معادل ۱۰ درصد از عرضه جهانی، ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت در سه ماه دوم ۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.

بیرول گفت: این به آن معناست که بازارهای جهانی نفت خام به شدت تحت فشار قرار می‌گیرد.

وی افزود: نشست احتمالی روز دوشنبه (۱۸ فروردین‌ماه) سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس» می‌تواند آغاز خوبی باشد، اما ارقامی که مطرح می‌شود ممکن است برای یافتن راه‌حل این مسئله کافی نباشد، این اقدام تنها به کاهش آسیب‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم کمک می‌کند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی امروز (چهارشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه) به خبرنگاران گفت: در آینده وقتی برگردیم و به سال ۲۰۲۰ بنگریم، خواهیم دید که بدترین سال بوده است. ممکن است آوریل بدترین ماه باشد. ممکن است از آن به عنوان آوریل سیاه یاد شود. 

بیرول با اشاره به نبود توافق کاهش تولید در اوایل ماه مارس و پس از آن جنگ قیمتی عربستان و روسیه و افزایش تولید این دو کشور برای گرفتن سهم بیشتری از بازار، افزود: دو ماه بسیار مهم را از دست دادیم.

اکنون افزون بر کاهش برنامه‌ریزی شده عرضه، انتظار می‌رود برخی کشورها برای افزایش ذخیره‌سازی‌های راهبردی خود، نفت بیشتری بخرند.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به اینکه ایالات متحده، هند، چین و کره جنوبی پیشنهاد چنین خریدهایی را  ارائه داده‌اند یا در نظر دارند، اعلام کرد: هنوز منتظر جزئیات بیشتری از سوی برخی کشورها برای کاهش تولید برنامه‌ریزی شده و پیشنهاد آن‌ها برای استفاده از ذخیره‌سازی‌های راهبردی هستیم. 

در این گزارش آمده‌ است: اگر انتقال به ذخیره‌سازی‌های راهبردی، که ممکن است بیش از ۲۰۰ میلیون بشکه باشد، در سه ماه آینده انجام شود، می‌تواند حدود ۲ میلیون بشکه در روز از عرضه بازار را به خود اختصاص دهد.

بیرول گفت: برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی درباره چنین خریدهایی مبتنی بر «ارتباط‌های ما با کشورها، آنچه در مطبوعات و اعلامیه‌های عمومی کشورها می‌بینیم» است.
 

کد خبر 301792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =