قدردانی مسکو از واشینگتن برای جبران بخشی از تعهد نفتی مکزیک

روسیه از آمریکا به دلیل پذیرش بخشی از تعهد مکزیک برای کاهش تولید نفت در قالب توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه (۲۹ فروردین‌ماه) اعلام کرد پذیرش آمریکا برای جبران بخشی از سهم کاهش تولید نفت مکزیک در قالب توافق کاهش تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس  اقدامی خیریه نبود، بلکه نشان‌دهنده توجه ایالات متحده به شرایط بازارهای جهانی نفت خام بود.

براساس توافق اولیه اوپک پلاس در نهمین نشست وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مکزیک باید روزانه تولید نفت خود را ۴۰۰ هزار بشکه کاهش می‌داد، اما به دنبال پافشاری این کشور آمریکای شمالی بر کاهش تولید روزانه تنها ۱۰۰ هزار بشکه‌ای، آمریکا متعهد شد بقیه سهم مکزیک در این توافق را جبران کند.

به گزارش شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک سرانجام در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار سرانجام پس از پذیرفتن گزینه کاهش تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای مکزیک و موافقت این کشور آمریکای شمالی برای حضور در این توافق، بر سر کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن به توافق نظر رسیدند.

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی تعیین شد، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.
کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا همچنان از این توافق کاهش تولید که قرار است از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹) اجرایی شود، مستثنا هستند.

مکزیک تنها مخالف به نحوه تخصیص سهمیه کاهش تولید در نهمین نشست فوق‌العاده اوپک پلاس در روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ماه) بود، بر این اساس مکزیک در این توافق روزانه ۱۰۰ هزار بشکه (آمریکا به جای مکزیک روزانه ۳۰۰ هزار بشکه از تولید خود می‌کاهد) تولید خود را کاهش می‌دهد.

کد خبر 301800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =