۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
  • کد خبر: 302213
طراحی و ساخت دستگاه‌ مه‌پاش در پژوهشگاه صنعت نفت

کارشناسان پژوهشگاه صنعت نفت به‌منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، نسبت به طراحی، ساخت و استقرار دستگاه مه‌پاش اقدام کردند.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، محمدایمان غیاثی، رئیس واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه گفت: بنابر ابلاغ معاونت پشتیبانی پژوهشگاه و با بهره‌گیری از تجربه‌های گذشته و فناوری بومی در ساخت مه‌پاش‌های مختلف برای مصارف پردیس‌ها، همچنین تکمیل و روزآمد کردن اطلاعات و داده‌های پیشین و برگزاری نشست‌های تخصصی در سطوح کارشناسی، طراحی و اجرای دو دستگاه مه‌پاش در دستور کار قرار گرفت. این کار با تلاش متخصصان واحدهای مکانیک و تأسیسات مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه و در کمترین زمان ممکن انجام شد.

وی تأکید کرد: ساخت این دستگاه‌ها حتی‌الامکان با استفاده از منابع و تجهیزات داخل پژوهشگاه صنعت نفت و حداقل استفاده از تجهیزات خارج از مجموعه صورت گرفته است.

رئیس واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه در این دستگاه سیستم کنترل هوشمند به‌کار رفته است، افزود: در ساخت این دو دستگاه از میکروکنترلرهای AVR استفاده شده است که می­‌توانند سبب کاهش و بهینه‌سازی مصرف شوند. 

وی به نحوه عملکرد دستگاه مه‌پاش نیز اشاره کرد و گفت: حجم سیال، تعداد نازل‌ها و محل قرار گرفتن نازل‌ها به‌صورتی محاسبه و تنظیم‌شده که کل بدن افراد را زیر پوشش قرار می‌دهد و همچنین زمان استقرار دستگاه به‌گونه‌ای تنظیم‌شده که مقدار پاشش مواد ضدعفونی‌کننده بیشترین اثر گندزدایی را داشته باشد.

رئیس واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه صنعت نفت در مورد تکمیل این طرح در چند روز آینده افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، حداکثر ظرف هفته آینده در محل ورودی خودروهای عمومی در مسیر کندرو نیز دستگاه‌هایی مشابه استقرار می‌یابد و همین‌طور طراحی پدهای ضدعفونی‌کننده برای سطوح زیرین کفش کارکنان که بالاترین آلودگی را دارند، در دستور کار این واحد قرار دارد.

غیاثی با تاکید بر اینکه طراحی و اجرای این دستگاه­‌ها در کشورهای مختلف پیاده‌سازی شده است، افزود: در ایران برخی سازنده­‌ها و شرکت­‌های دانش‌بنیان نیز طراحی و ساخت اینگونه دستگاه­‌ها را انجام می­‌دهند که ساخت آن­ها در دامنه قیمتی ۱۵ تا ۶۰ میلیون تومان قرار دارد. با توجه به امکانات موجود در داخل پژوهشگاه صنعت نفت این دو دستگاه با هزینه بسیار کم و حداکثر با ۱۰ درصد میزان هزینه پیشنهادی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل مجموعه ساخته شده است.

کد خبر 302213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =