۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
  • کد خبر: 302249
قیمت ال‌ان‌جی در بازارهای آسیا کاهش یافت

یک تحلیلگر بازارهای انرژی اعلام کرد که قیمت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) در آسیا مانند قیمت نفت خام برنت کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که افت شدید قیمت نفت خام به  دلیل شیوع ویروس کرونا تیتر عناوین خبری شده است، سقوط قیمت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) در آسیا به همان اندازه چشمگیر بوده و به همان اندازه عواقب طولانی‌مدت داشته است.

قیمت قرارداد تک محموله‌ای ال‌ان‌جی برای تحویل به شمال آسیا در هفته منتهی به ۲۴ آوریل به یک دلار و ۹۵ سنت برای هر یک میلیون واحد بی‌تی‌یو (mmBtu) سقوط کرد و پایین‌ترین رکورد قیمت را ثبت کرد. 

این نخستین باری است که ال‌ان‌جی در این نوع معامله زیر ۲ دلار معامله می‌شود.

یکی از پیامدهای تقریبا عجیب کاهش قیمت قراردادهای تک‌محموله‌ای ال‌ان‌جی آسیا این است که قیمت آن اکنون تقریباً با قیمت گاز طبیعی در ایالات متحده آمریکا یکسان است.

شاید این مقایسه درست نباشد، زیرا این دو محصول به‌طور کامل متفاوت‌اند، اما این مقایسه نشان می‌دهد نخستین آسیب تضعیف بازار ال‌ان‌جی، صادرات آن از ایالات متحده به آسیا خواهد بود.

به گزارش شانا، یکی از بزرگ‌ترین خریداران گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) جهان در هفته گذشته، سعی در به تعویق انداختن زمان دریافت برخی محموله‌های پیش‌بینی‌شده برای سال جاری میلادی داشت، زیرا شیوع ویروس کرونا سبب تضعیف تقاضا و سرریز شدن ذخیره‌سازی‌های موجود شده‌ است.

قیمت گاز طبیعی در شرق آسیا برای نخستین بار تقریباً با قیمت زغال‌سنگ برابر شده است؛ نقطه عطفی که احتمال می‌رود سبب شتاب‌بخشی به تحولات انرژی به سبک ایالات متحده شود.

حتی پیش از آنکه شیوع ویروس کرونا به بازارها آسیب بزند، دولت‌های کره جنوبی، تایوان و چین به دنبال سوخت پاک گاز طبیعی بودند. از ماه فوریه، همه‌گیری ویروس کرونا قیمت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را به‌شدت کاهش داده است و این امکان را برای این کشورها فراهم کرد تا سریع‌تر به سمت تغییر نوع انرژی مصرفی حرکت کنند.

کد خبر 302249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =