در رثای کهنه‌دیپلمات انرژی کشور؛ حسین کاظم‌پور اردبیلی

جناب آقای کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک. این عنوانی است که دو نسل از همکاران مدیریت کل امور اوپک وزارت نفت از شما می‌خواستند مطالب و نظراتشان را بخوانی، راهنمایی کنی و اندیشه‌ها را در جهت منافع ملی کشور سازگار نمایی و در «مکتب عقلانیت در دیپلماسی انرژی خود» همچون استاد راهنمای شفیق بر نوشتارها قلم زنی... اکنون این دو نسل باور دارد همان‌طور که تو ‌گفتی «بدون اندیشه و کار» دستاوردها میسر نمی‌شد و بدون «عقل، منطق و اندیشه» و «نگاه به آینده» راهبرد بین‌المللی ما در حوزه نفت و انرژی پیش نمی‌رفت.

جناب کاظم‌پور اردبیلی فقید یکی از پرچم‌داران نسلی از شهدای زنده انقلاب بود که سعی کردند پایه‌های کاری خود را بر «عشق به کار و تلاش»، «عقلانیت و شعور»، «احساس مسئولیت» و «ایثار نه انجام وظیفه» استوار سازند. وی کسی بود که خود را در قواره این انقلاب، رهبر و مردمان سرزمینش اندازه کرد و از تمام توان فکری، هوش و استعدادش در خدمت به کشورش و ارتقای جایگاه ایران در اوپک و مجامع بین‌المللی انرژی فرو نگذاشت و اکنون در جهان انرژی، از وی به‌عنوان «کهنه دیپلمات انرژی جمهوری اسلامی ایران» یاد می‌کنند. کهنه‌دیپلماتی که خط قرمزش مداخله قدرت‌های سلطه بر تصمیم‌های اوپک و البته منافع ملی بود. امروز باید شهادت دهیم که چگونه و با چه تعصب، مهارت و صلابتی از اصول و حفظ خط قرمزها در فضای دیپلماسی انرژی دفاع ‌کرد. پاسخ‌های دقیق وی به توئیت‌های ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای عدم مداخله وی در تصمیم‌های اوپک، گواه کوچکی از این ویژگی خاص وی بود. حتی باید اذعان کرد که اوپک یک یار دیرین و مؤثر خود را از دست داد.    

بیش از ۴۰ سال تلاش مستمر آقای کاظم‌پور اردبیلی در راستای پیشرفت کشور محدود به مذاکرات اوپک، شکل‌گیری و توسعه مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) و مذاکرات ایجاد مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) یا مذاکره برای احقاق حقوق ملت و تأمین نیازهای کشور در زمان جنگ نبود و بدون شک وی تأثیرات جدی و اساسی بر پایه‌گذاری و توسعه دانش اقتصاد انرژی و نهادهای تحقیقات انرژی در کشور داشت. اعتقاد راسخ وی به ایجاد و توسعه کانون فکر، اندیشه و ایده سبب شد در این راه از جمله مدیران اجرایی پیشرو کشور باشد. همیشه آماده شنیدن دیدگاه‌ها، تحلیل‌ها و ارزیابی‌های جدید از شرایط بازار جهانی نفت، انرژی و اوپک بود و مسئولانه همه کسانی را که با وی در این زمینه کار می‌کردند، تشویق می‌کرد.

بی­‌شک، نقش و اثرگذاری آقای کاظم‌پور اردبیلی فقید در تعیین و پیشبرد راهبردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه نهادهای بین‌­المللی فعال در حوزه انرژی طی ادوار مختلف، همواره و برای سال‌های متمادی مورد توجه و احترام تمامی دست­‌اندرکاران این عرصه قرار خواهد داشت.

اما باید یاد کنیم از نگرانی‌هایی که وی همواره برای آینده بخش نفت و گاز کشور داشت و شاید مهمترین نگرانی‌اش که بارها بیان می‌کرد و تا روزهای آخر حیاتش برای ما گفت و نوشت «آینده انرژی کشور و جایگاه ایران در نظام آینده انرژی جهان» و «آینده اوپک» بود؛ تکلیفی که اکنون بر دوش ما سنگینی می‌کند و ادامه راهی که بدون اندیشه پویا و فکر ایده‌پردازش دشوارتر می‌نماید. روحش شاد و یادش گرامی.

مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت

کد خبر 302928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =