۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
  • کد خبر: 303059
خط لوله گوره - جاسک، تبلور عزم ‌ملی

‌مجاورت منطقه مکران با آب‌های آزاد بین‌المللی در سرتاسر مرز جنوبی و همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان و افغانستان و به‌طور غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی (ازطریق ترکمنستان)، این منطقه را به درگاهی مناسب برای دسترسی به دریاهای آزاد و تردد آسان کشتی‌های تجاری نسبت‌به تنگه هرمز و منطقه خلیج‌فارس بدل کرده است.

هم‌اکنون سواحل جنوب شرقی ایران تا بندر چابهار، در زمره‌ یکی از کم‌توسعه‌یافته‌ترین مناطق کشور بوده که دولت دوازدهم همسو با برنامه کلان توسعه سواحل مکران، یکی از مأموریت‌های یازده‌گانه‌ اصلی وزارت نفت را تحت عنوان توسعه سواحل مکران مشخص کرده است.

احداث خط لوله گوره - جاسک بخشی از برنامه وزارت نفت برای عمل به مأموریت خود در راستای توسعه سواحل مکران و محدوده بندر جاسک است. انتقال نفت‌خام از گوره به جاسک با بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی این روند و کاهش ریسک صادرات از تنگه هرمز را درپی دارد، ضمن اینکه سبب ایجاد اشتغال در منطقه مکران و توسعه پایدار می‌شود.

امسال نیز که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را سال «جهش تولید» نامیده‌اند، اهمیت سرعت‌ بخشیدن به اجرای این طرح بیش‌ از پیش نمایان شده است، به‌طوری‌ که بارها مقامات عالی کشور، رئیس‌جمهوری محترم و وزیر نفت نیز طرح احداث خط لوله گوره - جاسک را مهم‌ترین اولویت وزارت نفت در سال ۹۹ دانسته‌اند. با اجرای این طرح، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از گوره در استان بوشهر به منطقه جاسک در سواحل دریای عمان فراهم می‌شود و جاسک به‌عنوان دومین پایانه صادراتی نفت خام کشور، اهمیت راهبردی می‌یابد.

پارسال با تلاش بی‌وقفه و مجاهدانه مدیران و کارکنان صنعت نفت و همکاری سازندگان و پیمانکاران، توفیقات چشمگیری در اجرای این طرح حاصل شد. تلاشگران عرصه نفت توانستند برای نخستین بار با بومی‌سازی و تولید ورق عریض فولادی سازگار با نفت اسیدی، تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و صنعت نفت را بی‌اثر کنند و مشکل تأمین لوله مورد نیاز برای این طرح را رفع کنند.

طرح انتقال نفت خام گوره - جاسک، طرحی در ابعاد ملی و نمادی از خودکفایی و تکیه بر توانمندی‌های داخلی است. نزدیک به ۹۰ درصد کالاهای مورد نیاز این طرح از داخل کشور تأمین می‌شود و این طرح را به الگویی از اتحاد و خودباوری بدل می‌کند. با ادامه بی‌وقفه روند عملیات اجرایی طرح انتقال نفت خام گوره - جاسک و استمرار زنجیره تولید لوله، تمام لوله‌های مورد نیاز این طرح ملی تا سه ماهه سوم امسال تولید می‌شود. احداث مخازن ذخیره‌سازی نفت‌خام، نیروگاه برق به ظرفیت ۱۴ مگاوات و کارخانه آب شیرین‌کن بخش‌های دیگر پروژه گوره - جاسک هستند که بهره‌برداری از ۲ میلیون بشکه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام و طرح احداث نیروگاه برق به ظرفیت ۱۴ مگاوات تا پایان امسال در دستور کار سرمایه‌گذار بخش خصوصی قرار دارد.

عملیات اجرایی این طرح، در دوران شیوع ویروس کرونا نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌منظور حفظ سلامت مردم بومی و کارکنان، همچنان ادامه داشت و کارکنان صنعت نفت همچون جهادگران جبهه اقتصادی، برای پیشرفت این طرح توسعه‌ای از هیچ تلاشی دریغ نکردند. فعالیت‌ها و اقدام‌ها به‌نحوی برنامه‌ریزی شده است که بخش‌های اصلی این طرح تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد و نفت خام به‌منظور ذخیره‌سازی و صادرات، به غرب منطقه جاسک در ساحل دریای عمان خواهد رسید. توسعه منطقه مکران یکی از اولویت‌های وزارت نفت در این طرح خواهد بود که هم‌زمان با عملیات اجرایی و نیز در زمان بهره‌برداری، سبب ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی می‌شود که در روند دستیابی به توسعه شهری و ایجاد اشتغال‌زایی امری مهم خواهد بود. ‌با فعالیت و همراهی صنعت نفت و بخش خصوصی در طرح عظیم و راهبردی انتقال نفت خام گوره - جاسک می‌توان امیدوار بود که در سال ۱۴۰۰ مطابق برنامه زمان‌بندی، بهره‌برداری از این طرح راهبردی و ایجاد ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به سواحل مکران فراهم شود.

تورج دهقانی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت

روزنامه شرق

کد خبر 303059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =